Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Der er masser af modeller med safirglas leveret de seneste 20-30 år. sideløbende leveres visse modeller med plexiglas fordi det er det mest autentiske (og smukkeste) til en Speedmaster prof.
vh baun
•
Svar: 12
Tråde: 6
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Har jeg forstået det sådan at alle modeller/overgange laves med plexi og safirglas eller?
Hvordan med overgang/model er der nogen man spec. skal holde øje med, tænker på urværket det er vel ikke det samme som køre igenmen fra man er startet med at lave dem?
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
ThomasY Skrev:Har jeg forstået det sådan at alle modeller/overgange laves med plexi og safirglas eller?
Hvordan med overgang/model er der nogen man spec. skal holde øje med, tænker på urværket det er vel ikke det samme som køre igenmen fra man er startet med at lave dem?
Nej, Ikke alle speedmastermodeller laves med plexiglas. Kun selve måneuret model 3570.50.00 er med plexiglas. Men måneuret model 3573.50.00 har safirglas foran og bagtil så du kan se det smukke værk. Prisforskellen er så vidt jeg husker 12.000 kr. + - , så det er voldsomt dyrt. Listeprisen på den billige månemodel med plexiglas er ca. 26.000 kr.
Der har været forskellige urværker. Det ene jeg kender til er caliber 321, og der er 861. Det nye værk hedder caliber 1863. Jeg kender ikke detaljerne i forskellen på værkerne, men uret med 321 værket er meget dyrere end den nye model selv om den er fra 1968, hvor de skiftede over til 861, men urværkerne er kun blevet bedre efterhånden.
De bedste værker er med co-axl, og de fleste af Omegas nye ure har det værk.
VH
Nicholas
•
Svar: 777
Tråde: 45
Netop dette forum har en fantastisk god samling links i øverste linie. Der er bl.a. links til den nu afdøde, legendariske Chuck Maddox hjemmeside med alt om Speedmasteren.
Her er et link, hvor du kan begynde at læse om værkerne:
http://www.chronomaddox.com/moonwatch_ca...round.html
God fornøjelse. Der er stof til mange timer, hvis man vil sætte sig ind i Speedmasterens udvikling.
JK
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Stenstrup Skrev:Der har været forskellige urværker. Det ene jeg kender til er caliber 321, og der er 861. Det nye værk hedder caliber 1863. Jeg kender ikke detaljerne i forskellen på værkerne, men uret med 321 værket er meget dyrere end den nye model selv om den er fra 1968, hvor de skiftede over til 861, men urværkerne er kun blevet bedre efterhånden.
VH
Nicholas
Til afklaring så er der jo flere årsager til at 321 er dyrere. For det første er det et helt andet værk, nemlig en kolonnehjulskronograf mod alle de nyere som er knaststyrede. Kolonner er generelt dyrere i alle mærker, dyrere at bygge, og dyrere at servicere, men også horologisk klart mere interessante - deraf de ganske mange nyere inhouse i div mærker med kolonne.
Dertil kommer, at 321 jo sidder i de ældste modeller som samlermæssigt er langt dyrere end nyere brugte. Den sad i de aller første og i 105.003 (Ed White eller Pre-pro) som var det første ude på tur uden for rumkapslen ved rumvandring )og der også første gang Omega selv opdagede, at det ur der var blevet kvalificeret af Nasa faktisk var i rummet) og i f.eks 145.012 eller Pro - som hedder sådan fordi Omega, da de så Ed White med deres ur i rummet, mente der skulle betegnelsen "proffesional" med på skiven som der så var på de ure der var med ude på månen. Kassen skiftede så også til de skruede horn og mere kronebeskytter - og først senere i forløbet, længe efter de første ture ude på månen, kom værkskiftet til 861 - og så videre frem
vh
•
Svar: 12
Tråde: 6
Hvilke overgang af speedmasteren skal man købe for at få modellen med værket der hedder 321 og er den med safirglas ?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
nej 321 fåes kun med det smukke hersalit og du skal tilbage i 145.012 og ca 1967 for at finde den
vh
•
Svar: 777
Tråde: 45
Her er en fremragende liste over de forskellige årgange:
http://chronomaddox.com/omega/tables/mr/...ry_cm.html
JK
•