Når jeg er forbeholden overfor FaceBook, skyldes det
ikke de mange fabelagtigt gode egenskaber og muligheder, der ligger i den kommunikationsplatform.
Der er så mange iøjnefaldende muligheder og fordele, at det burde være en Win Win; men beklageligvis springer ulemper og risici ikke så åbenbart i iøjnene, at ret mange forholder sig til dette.
De moderne intenetbårne sociale medier er filtrerede og filtrerende.
De danner en filterboble omkring brugeren, og jfr. Dansk Kommunikations Forening:
gør filterboblen os psykologisk fede
Da jeg sad og "legede" med log on til Facebook, og evt. etablering af en profil, forklaredes jeg hvorfor det var nødvendigt, at angive sin alder, nemlig for at kunne matche mig med min aldersgruppe.
Jamen "søde bette ven" - jeg skal da ikke sættes op på en "slidske" og sluses i retning af andre 66 årige, for at vi kan sidde og ælte åreknuder og snakke vandladningsbesvær.
Det taler jeg så glimrende, og i fortrolighed - med min læge om.
Jeg vil tværtimod gerne møde den 25-årige, og "tvære" ham i en diskussion baseret på erfaring.
Endnu mere interessant finder jeg det, at møde den 25-årige og få prøvet min erfaring og forstokkede meninger og erfaringer, som for længst er obsolete.
Et lille eksempel. - Min søn og jeg sad og surfede på nettet, med henblik på at planlægge en rejse til Sydafrika.
Siden da er ethvert besøg på internettet "læsset til" med tilbud om flybilletter og hoteller i Sydafrika.
Smart? - Nej ikke særligt. Terningerne er kastede. Billetterne er købt, og hotellerne er bookede - Glem det!
Tilsvarende: Det radikale Venstres anvendelse af cookies, der dængede eventuelle svingvælgere til med radikal propaganda - Smagløst og plat som bare pokker.
Med de sociale medier, hvoraf FB er det største - sættes alverden i stand til at kommunikere med hinanden.
Det er som sådan ganske udmærket. Men det opfordrer til ureflekteret kommunikation, i form af "like".
Ligeldes er de sociale mediers form kort. - Det hælder i retning af blot at udtrykke, hvad man godt kan li' og hvad man ikke bryder sig om.
Til dette anvendes ofte talesprog. - Dette er på det længere sigt det alvorligste.
Alt for mange ænser ikke, at internettet er baseret på skriftsprog. De nedskriver blot talesprog - og så har vi balladen.
Med skreven kommunikation, ser vi ikke et glimt i øjet hos afsenderen, et let træk på skulderen, et smil eller i det hele taget det kropssprog, der er så væsentlig en del af mundtlig kommunikation.
Det nedskrevne "mundtlige budskab", står fastholdt med bogstaver!
- Det er mere "holdbart" end den mundtlige kommunikation, der er borte, når talens lydbølger er døet bort. Det mundtlige budskab eksisterer herefter kun i modtagerens erindring.
"Balladen" opstår, f.eks. på en blog eller et forum, hvor en modtager sidder og genlæser en uheldig (mundtlig) formulering nedfældet på skrift.
Ræsonnementet bliver ofte mere og mere indædt, når det stødende atter og atter genlæses. Så er det de "eksplosive udladninger" kommer.
Facebook er gift for skriftsproget, da mediet er egnet til og opfordrer til mundtlig; men skriftligt nedfældet kommunikation.
Der er næppe nogen, der har udtrykt betænkeligheden ved skriftsprogets uddøen bedre end: Kresten Schultz-Jørgensen, i bloggen:
Studerende skriver og ræsonnerer som 11-årige.
Citat:
Allerværst er dog teknologiernes formater. Det skal ikke bare være hurtigt.
Det skal også være kort og allerhelst tæt på talesprogets verden, hvad der jo kan være sjovt nok for sprogforskere, men sjældent er befordrende for hverken analysekraften eller abstraktionsevnen.
og videre:
Evnen til at fremføre et argument, at gennemføre en analyse, at drage en konklusion. Hovedsætninger, bisætninger og længere tekstafsnit.
Sokratisk argumentation: at bygge på logik og alligevel række ud mod tvivlen.
For fanden, hvor er den slags totalt long gone. Borte har taget skriftsprogets ræsonneren.
Tilbage er talesprogets følelser, fornemmelser og fordomsfulde værdidomme.
Jeg er af samme holdning som, Kresten Schultz-Jørgensen.
Jeg er også af den holdning, at Facebook - eller tilsvarende medier er kommet for at blive. Dertil er de alt for (fristende)lette at anvende.
Dog er det mit håb, at flere bliver opmærksomme på de sociale mediers mindre flatterende sider og risici.
Med venlig hilsen - Geodoc