Køb af brugt kvalitetsur
Churchill Skrev:Jeg har nok formuleret mig forkert.
Jeg har ingen intentioner om at "lave boksen" på handel med ure eller lignende. Det ville være uendeligt pretentiøst at tro jeg kunne gøre det uden erfaring.
Mit mål er alene at finde et superlækkert ur i 50-60K-klassen (brugt) som kan forventes at følge inflationen (med et lille plus måske).
Altså som en slags "store of value" som supplement til øvrige investeringer, men en "store of value" der samtidigt kan give fornøjelse.

Med et budget på 50 - 60 K udelukker, synes jeg, næsten alt undtagen Rolex Daytona.
I øvrigt mødte jeg en elekrikker for 7 år siden til et urforum, som havde købt 9 spritnye Rolexsportsure, næsten på én gang, for at ligge dem i boks og så sælge dem om 20 - 30 år sprit nye og ubrugte. NOS eller New Old Stock hedder det. Han havde taget hele sin pensionopsparing ud for 10 år siden og købt urerne. Ingen tvivl om at allerde nu har han gjort det godt ift. hvordan aktiemarkedet har opført sig de sidste 5 år.
Jeg kunne forstille mig på nuværende tidspunkt at han kunne tjene mindst 50.000 kr. på de ure nu ved salg, men det er svært at vide for kun meget meget få ure er i omløb som er NOS. Jeg mener han betalete mellem 180.000 - 230.000 for de ure.
VH
Nicholas
Svar
Hvis han sælger skal han jo også lige batale skat, så ryger lidt at den gode forretning.
Svar
kristofferJ Skrev:Hvis han sælger skal han jo også lige batale skat, så ryger lidt at den gode forretning.
Ah - kun hvis han driver det så det ligner en forretning - man skal ikke betale skat hvis man sælger noget med fortjeneste men har heller ikke fradrag hvis man sælger med tab - ikke før man driver det som forretning med fortjeneste som mål. Det kan der godt være nogen der gør uden at opgive det, men det gælder ikke salg af et enkelt brugsur

HVIS man driver urhandel med fortjeneste for øje, så må man - op til en maksimum omsætning på 50.000 kr pr 12 løbende måneder, sælger som privatperson CPR men skal opgive fortjenesten til skat (pr 20 på selvangivelsen) = omsætning minus konkrete omkostninger ved at sælge - og risikerer man at krydse grænsen på 50.000 kr på 12 mdr så SKAL man registreres som virksomhed CVR og moms registreres, ellers kan man kræves dobbelt moms også af den første del man ikke fik registreret for, og det er jo lidt af en katastrofe
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Så hvis man sælger alle sine ure for 250k på en gang, behøver man ikke betale skat?
Gælder det ikke som en normal indkomst?
Svar
Aldeles OT - men Kristoffer, der skal altså (endnu) ikke betales skat, når du sælger ud af dit privatindbo.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
kristofferJ Skrev:Så hvis man sælger alle sine ure for 250k på en gang, behøver man ikke betale skat?
Gælder det ikke som en normal indkomst?
nix - men hvis du så køber ure for pengene og sælger dem med fortjeneste - så kan det da godt være skat får øje på dig og så kan det meget vel være sådan, at de vil opkræve moms af det du har solgt for selvom du ikke selv har krævet moms ind. Forskellen er, om du handler med ure for som en aktiv forretning for at tjene penge på dem

Selve det at du sælger dine brugs ure - eller dine egne møbler eller van gogh malerier, med fortjeneste, er uden skattekonsekvens

Gråzone - ja det findes givet og annoncerer man listigt sine ure til salg, og køber andre ure for pengene og sælger videre, så kan skat som nævnt sagtens dømme virkomhed, og det kan være voldsomt dyrt. Vi kan lige tage med, at hvis man er handler og registreret CVR, så vil handel med brugte ure burde ske under brugtmomsordningen, hvor princippet er, at den private sælger, som du får varerne fra, ikke afregner moms. Derfor kan du ikke trække moms fra regningen. Men du skal kun betale salgsmoms af differencen mellem købet og salget og dermed ikke moms af den fulde salgspris. Der er så en række regler man skal følge hvad angår afregningsbilaget, men det kan naturligvis være en fordel kun at ha del moms på når man sælger til private
Og JA det var vist ret off topic SORRY
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Så back on track. Jo Daytona er prisfast, og hvis du synes det er supersmukt, så er det jo det ur du skal ha fat i, men jeg fastholder, at rigtigt mange af de ure man køber af good-guys som brugte, allerede har taget den store kantstensafskrivning og sikkert kan sælges videre med et ret begrænset tab. Det gælder ikke mindst de store, som Rolex, Omega og Panarai - men omvendt, de andre er jo allerede sat ned til deres naturlige brugtpris, og købes de fornuftigt, kan de også skubbes videre, ofte vil et salg bare tage lidt mere tid.

olien kan som de fleste olier blive harsk og tørre ind, men de ure jeg måske bruger 14 dage om året kun, kommer ALDRIG til service med mindre de begynder at gå forkert, og jeg har mange ure fra tresserne, som stadigt har deres førte service til gode, og som alligvel går fuldstændigt som de skal, og svinger oplagt, hurtigt og bredt i balancen.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for uddybningen Hannover, kan godt se det lidt er en gråzone.
Svar
Tak til alle for de gode svar.
Jeg har fået lidt at tænke over.
Svar
Køber man i dag et pænt brugt komplet JLC Master Compressor (uanset specifik model) til en fornuftig pris, skal det nok holde værdien set over en 10 årig periode. Det skal også nok stige. Jeg kan huske priserne ca. 10 år tilbage på JLC og kan oplyse at jeg købte et årgang 2003'er komplet MC Memovox i 2004 til 21.000 kr. De handles i dag for 32-35.000 kr. og samme tendens for resten af Master Compressor modellerne. For 10 år siden kostede 36 mm Master modellerne 17-20 k brugt og de ligger alle i dag i små 30 K. Derfra skal så trækkes et service til 3-4.000 kr., men investeringen hænger ok sammen trods alt.

Vigtigst er det at købe populære mærker/modeller til en god pris, hvis pengene skal holdes hjemme.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)