Doxa SUB 750T Professional og Doxa SUB 5000T Caribbean
#1
Helium escape valve i selve urets kasse og den dybe orange skive farve er blot to af de elementer, som Doxa har bidraget med til dykkerurets konstruktionsmæssige historie. Netop den orange skive farve er årsagen til, at jeg har hevet en Doxa SUB 750T Professional hjem i kassen, hvor den skal ligge side om side med min Doxa SUB 5000T Caribbean.

İmage
İmage

Selv om de to ure med deres 45mm brede cushion case kan synes at ligne hinanden, så er der imidlertid flere forskelle på de to modeller. Til start skal det måske nævnes, at 750T var Doxas første forsøg på at upgrade deres divere, og 5000T er så endnu en upgrade. Det er derfor meget naturligt, at der er disse forskelle. På trods af forskellene, mener jeg, at det er lykkedes Doxa at holde godt fast i de karakteristika, som kan siges at gøre begge klokker til typiske Doxa ure.

İmage

750T er et par millimeter lavere i højden end 5000T, men ellers er ur kassernes finish meget lig hinanden med børstet overflade og blanke sider. 5000T har et safirglas, som er en tand mere domed end på 750T, men i praktisk brug, lægger man ikke så meget mærke til dette. Inden i 750T tikker der et ETA 2824-2 Doxa bearbejdet værk, hvorimod der i 5000T tikker et ETA 2892-2 Doxa COSC finisheret værk. I brug er der ikke den store forskel på de to værker, og begge værker har igennem mere end 30 år vist deres robusthed og værd som trofaste arbejdsheste.

İmage

Urenes lynetter er identiske, imens urene skiver, visere og markeringer er meget forskellige fra hinanden. 5000T har en overordnet bedre finish med indrammede markeringer, men de sorte visere og indramninger på 750T fungerer godt, og bidrager helt klart til den lighed, som modellen har med tidligere Doxa modeller. Begge ures lume er super god, og kun de bedste Seiko, Orient og Omega ure kan være med Doxa her. Dejligt, synes jeg, at der er tænkt på let aflæselighed i mørke hos en diver. Thumbs up for det!

İmage

På begge ure er der monteret 21mm lænker, som ikke taper ind ved låsen. 750T har en bed of rice lænke, som er børstet hele vejen. Det matcher urets børstede overdel meget godt. Lænken er velkonstrueret med faste led og ende led, ligesom urenes pins er skruet fast i gevind. Det fungerer solidt og er yderst komfortabelt at bære på armen. 5000T lænken er kraftigere og har en ratchet diver extension , hvor 750T ”kun” har en almindelig folde ud diver extension i claspen. På 5000T er der trykknap udløser og leddene er smukt forarbejdede i både blankt og børstet stål. Alt i alt er 5000T lænken et hak bedre forarbejdet end 750T lænken, men sidstnævnte lænke er imidlertid yderst komfortabel og lækker at bære, så den bedre forarbejdning har sjovt nok ikke den store indvirkning på bærekomforten. Og dog, for ratchet diver extension funktionen på 5000T ER altså super praktisk. Specielt på varme sommerdage er det rart, at man med et let tryk kan udvide lænkens omkreds imens uret sidder på armen. En funkton, som jeg er super glad for!

İmage

Med sine 750 meters vandtæthed er 750T alt rigeligt for en dykker, men 5000T har 1500 meters vandtæthed, som signalerer, at uret er den upgade, som uret er tiltænkt af producenten. Den dobbelte vandtæhed sikres gennem anvendelse af en ekstra kronepakning samt en kraftigere ydre kronepakning. Begge ure har skrue bagkasse med den velkendte fisk som logo.

İmage

Alt i alt er 5000T en bedre konstrueret klokke, men 750T henter dog denne føring med sin charme og sine meget tydelige design elementer fra fortidige modeller. Begge har et meget distingt Doxa dna indeholdt, og de er begge super komfortable at bære på armen. 750T er lige en kende lettere, men 5000T vinder dog på komfort siden pga. sin ratchet diver extension funktion. Når jeg medtænker, at disse Doxa klokker kan købes i nylignende brugt stand for lidt under 10K, så mener jeg, at man får rigtig meget for sine penge i disse ure – både i konstruktion, historie, brugsværdi og i value for money kategorien. På en måde er uret meget vanskeligt at sammenligne med andre, fordi det er så distingt i sit design, og fordi de trækker på så stærke rødder. Dette kan jeg rigtig godt lide ved et ur og en producent!
De venligste hilsner, John
Svar
#2
Jeg er selv stor Doxa fan, fortrækker dog de gamle.
Som sædvanlig en ydertst kompetent gennemgang, og selv om jeg fortrækker de gamle er jeg fristet til at købe et nyere, det skulle så være en 750T sharkhunter, altså den med sort skive.
Da Doxa dykkerurene blev genfødt for lidt over 10 år siden, lavede de en 300T re-edition som var helt sin egen i udtryk, Den havde en open lænke som virkelig delte vandene, jeg syntes den var fed, ejeded faktisk en divingstar (gul skive) solgte den desværre. De efterfølgende modeller ligger tæt op ad de gamle.
Vedhæfter lige et billede af min 300T prof. fra midt 1970'erne som til sammenligning.
Svar
#3
Super lækker vintage Doxa Icon_cool Icon_e_biggrin

Jeg kunne også godt tænke mig en lækker vintage sag på et tidspunkt. Når der dukker nogle op til salg, så er de dog ofte temmelig baldrede Icon_e_sad Men det kan jo ses som tegn på, at urene er blevet brugt godt og med glæde - måske endda til det, som de oprindeligt blev skabt til Icon_e_wink Icon_cool

Jeg har taget lidt billeder af urene sammen (billederne kan klikkes op i fuld størrelse Icon_e_wink ):

På skiverne anvendes der to vidt forskellige æstetiske virkemidler til at skabe symmetri (tekst alene vs. tekst og linjer)
İmage

Og forskellen på glassets udforming (let domed på 5000T og flat på 750T)
İmage

Her kan forskellene på kasse og lænke fornemmes. Bemærk også at kronens logo sidder flot og lige Icon_cool
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Ja smukke ure- Skal du gå vintage i caribbean skal du også se efter O&W og især Jenny - (doxa ejere dengang) mærkede caribbeans
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Det er faktisk Jenny logoet "fisken" der pryder låsen på de nye Doxa'er.
Når vi nu er ved låse og lænker, så er det desværre det største problem ved vintage Doxa dykkerurene. Lænken var af knap så god kvalitet, og de fleste er gået til. Så det er noget af en udfordring at finde en lænke der passer. Som det kan ses på mit billede så har jeg en shark mesh lænke på, den passer da ok, men jeg er ikke helt vild med lige ender på lænker, så jeg har stykket en BOR lænke sammen af stumper fra Ebay osv. Smider et billede når jeg har hentet uret fra service hos Krognos her en af dagene.
Svar
#6
doxa300 Skrev:Det er faktisk Jenny logoet "fisken" der pryder låsen på de nye Doxa'er.
Og en del O&W fra samme tid Icon_e_smile Deres gamle Caribbean har jo også en størrelse som selv JoePete ville anerkende som 2012 moderne Icon_e_smile
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
Ja Doxa forudså sadindåsernes tid sådan ca. 30 år før det blev in. Jeg er selv til lidt større ure, og Doxa er passer mig perfekt.
Svar
#8
hannover_dk Skrev:
doxa300 Skrev:Det er faktisk Jenny logoet "fisken" der pryder låsen på de nye Doxa'er.
Og en del O&W fra samme tid Icon_e_smile Deres gamle Caribbean har jo også en størrelse som selv JoePete ville anerkende som 2012 moderne Icon_e_smile

Her er deres klassiske model som Jenny 700/1000 også brugte. Kassen er et monocoque, hvor glasset skrues fast og de er 39mm.
İmage
Svar
#9
er du sikker på jenny versionen ikke er en bid mere - kransen er jo klart bredere med to skalaer - den typiske med gul krans - i forhold til O&W versionen?
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
hannover_dk Skrev:er du sikker på jenny versionen ikke er en bid mere - kransen er jo klart bredere med to skalaer - den typiske med gul krans - i forhold til O&W versionen?

Jeg har haft en Jenny 700 og 1000 (Begge ref 702 kasser) og begge kasser er 39mm.
Den senere ref 706, 708 o.s.v er større, men ikke i det klassiske design, derimod cushion case og firkantet kasser.
Jenny ref. 913 er den kasse vi idag kender fra Doxa (Ikke lige noget jeg vidste, men slog lige op for at sikre mig info omkring ref 702)
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)