15-08-2012, 11:13 AM
Hvordan vurderes kvaliteten og prisen af Seiko Seahorse?
Og kan man have så gammelt et ur på i vandet?
|
Sea Horse
|
|
15-08-2012, 11:13 AM
Hvordan vurderes kvaliteten og prisen af Seiko Seahorse?
15-08-2012, 11:59 AM
Frem mod lanceringen af Seikos egentlige første dykkerur (62MAS), fremstillede Seiko forskellige typer "vandtætte" ure. Disse havde eksotiske navne, som ledte tankerne hen på det våde element, og i nogle tilfælde var disse ure på bagkassen prydet med dyr fra det våde element (søheste, søløver og delfiner f.eks.). Seiko Seahorse er et af disse ure, og selv om uret efter datidens standarder var vandtæt, så ville jeg ikke anbefale at anvende uret i det våde element. Det er ganske enkelt ikke konstrueret til at være et dykkerur, og da uret må antages at have omkring 50 år på bagen, kan der være opstået ting på kasse eller bagkasse, som gør, at uret ikke længere holder helt tæt i forhold til vand. Endelig, så kan det være meget vanskeligt at finde reservedele til disse ure, hvorfor jeg ville passe godt på et veltikkende og pænt eksemplar af modellen
Rent kvalitetsmæssigt er urene i orden, uden at høre til Seikos bedste ure. Til disse, af vintage urenes bedste blandt Seikos sortiment, hører Grand Seiko modellerne, efterfulgt af King Seiko modellerne. Sidstnævnte kan være endog rigtig gode, og de er endda til at få for rimelige penge, sammenlignet med Grand Seiko modellerne. De venligste hilsner, John
16-08-2012, 04:37 PM
Tak for et godt og udførligt svar!
Citat:Til disse, af vintage urenes bedste blandt Seikos sortiment, hører Grand Seiko modellerne, efterfulgt af King Seiko modellerne. Sidstnævnte kan være endog rigtig gode, og de er endda til at få for rimelige penge, sammenlignet med Grand Seiko modellerne. Taler vi kvalitet som hos f.eks. Omega? Og ca. hvor meget bør hhv. Grand, King og Seahorse/Sealion-modellerne koste? På forhånd tak!
16-08-2012, 07:02 PM
Jeg ved ikke så meget om vintage ure, så du får mig ikke til at kaste mig ud i en kategorisk fremhævning af det ene mærke/værk vs. det andet. Hver producent har nok sine plusser og minusser ligesom de også vil have forskellige tilhængerskarer osv. Generelt, så er nogle af Omegas vintage værker dog rigtig god værdi for pengene, og jeg har da flere gange hørt, at særligt cal. 56X værkerne er noget særligt. Prøv at søge på indlæg omkring emnet øverst i højre hjørne - så finder du nok en masse relevant info
Jeg er selv super glad for Seiko, og i et historisk lys er Seiko jo nok årsagen til, at schweizerne gjorde COSC certificeringen til et schweizisk anliggende (en påstand, jeg ved det Priserne på de forskellige modeller afhænger meget af stand, tilbehør, historie og andre ting, så jeg kan ikke sige andet end det generelle til dig: hellere købe for lidt ekstra penge fra en forhandler, som er 100% good guy, hvor uret er i orden, end at få et ur hjem, som er usikkert omkring service osv. Det ville i hvert fald være mit udgangspunkt, i fald jeg skulle igang med vintage - uanset producent De venligste hilsner, John
20-08-2012, 09:48 PM
Tak igen for et godt svar!
Jeg kan se på det hele, at det bliver svært at finde et vintageur at plaske rundt med. Og hvis jeg skal have ét eller andet - nyt eller gammelt - på i vandet inden jeg nogensinde får råd til et Rolex (som jeg om de mange år der går sikkert ikke nænner at tage på i vandet), er der så en Seiko diver, der hvis ikke er vintage, så i hvert fald ser helt klassisk/minimalistisk ud (eller kan ændres ved tilkøb af f.eks. skive, bezel eller visere), som er under eller ikke større end 40 mm og som ikke koster en formue? På forhånd tak!
20-08-2012, 10:02 PM
En 62MAS med friske pakninger og en tryktest burde kunne klare et dyk - det er den jo lavet til i hine tider
Du kan læse en "how to buy" guide her (skrevet af Harry Teicher, som jo af og til også er med her på forum): [url]"http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6217-800x-62mas-diver-collectors-buying-guide-155123.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/f281/how-b ... 55123.html[/url] De venligste hilsner, John
|
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|