Kan ikke bidrage med en trio; men blot en duo.
Min første "japser" blev valgt efter et omhyggeligt sammenlignings- og udskilningsløb. Valget faldt på G-Shock MTG1000:

Med feltmæssig påklædning, viste det sig dog, at MTG1000 var upraktisk.
De forskellige "beskyttelses-fendere" på uret og lænken hang alt for meget i ærmegab og vindmanchetter, så det blev omstændeligt lige at se hvad klokken er.
Desuden viste det sig også, at uret under baksen med instrumenter og anden fysisk udfoldelse - kunne finde på at aktivere kronografen.
Når man så kiggede på uret, meldte spørgsmålet sig, "Hvad hulen er det for en hændelse, der bliver timet?".
Da jeg havde berettet om den bedrøvelighed, dukkede "japser" nr. 2 op: GW-M5600
Da Joepete havde læst om bedrøveligheden med MTG1000, forbarmede han sig over mig, og udlånte et GW-M5600, for at jeg kunne prøve det:

Det viste sig, at udlånet skete efter en "plan snedig". Der var faktisk tale om en gave, som jeg glædes over hver gang jeg bruger uret.
Sjældent har et ur, taget mig så meget med storm. - Det fungerer lydefrit, passer sig selv med strøm og nøjagtighed, og bærer godt.

Her er "den dynamiske duo".

Ingen Vinbjergsnegle led overlast ved denne fotografering.
Synes men ikke godt om de radiostyrede ures udseende, falder nedenstående nok heller ikke i smag:

Billedet viser de 2 cæsium stråle ure på PTB, Physikalisch-Technische Bundesanstalt i Braunschweig, der står for udsendelsen af tidskode signalet fra DCF77.
CS1 har iøvrigt "verdensrekord i atomur". - CS1 formåede på 1 ladning (2 ampuller Cæsium á 5 g), at gå korrekt og uafbrudt i 236 måneder = 19,6 år.
Vi skal nok vænne os til, at sekund ikke længere har noget med astronomi og jordrotation.
Siden 1960, har den officielle definition af et sekund, som vedtaget af:
BIPM, Bureau International des Poids et Mesures, været:
"The second is the duration of 9 192 631 770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom.
- It follows that the hyperfine splitting in the ground state of the caesium 133 atom is exactly 9 192 631 770 hertz, (hfs Cs) = 9 192 631 770 Hz."
Men derfor behøver vi jo ikke glemme tidsregningens historie, der var baseret på skarpe hjernes observationer af himmelfænomenerne.
Med enlig hilsen - Geodoc