Min japanske trio
Efter i nogle måneder at have været foruden japanske klokker i kassen Icon_e_surprised , har jeg nu fået samlet denne trio:

İmage

Alle tre er dykker ure, men alligevel er de dog så forskellige. Det er faktisk første gang, at jeg har et ur fra hver af de tre største japanske producenter samtidig Icon_e_wink Alle tre fremstiller selv egne kasser, værker, skiver, lænker, remme osv, så den stolte japanske tradition for inhouse produktion er pænt repræsenteret i "samlingen" Icon_razz (Og ja, jeg er klar over, at Orient nu er opkøbt af Seiko, men Orient fortsætter stort set som tidligere, med deres egne klokker Icon_e_wink )

Hvad har du af japanske klokker for tiden?
De venligste hilsner, John
Svar
Fin lille samling du har.

Jeg har længe gået og luret lidt på en Marinemaster, men pt er denne her skx eneste japaner hos mig.

İmage
Vh AndersSC
Svar
Skulle du have de tre største producenter, burde Casio nok også være repræsenteret.
Svar
Så smider vi denne G-Shock med i bunken, og kalder det for "min japanske kvartet" Icon_e_wink

İmage

Når jeg har kaldt Seiko, Citizen og Orient for "de største japanske producenter", så tænker jeg ikke i "volumen". I højere grad har jeg tænkt termen ud fra en subjektiv kvalitetsvurdering af hver enkelt producents evne til at producere klokker i forskellig kvalitet. Seiko er for mig klar 1-er, Citizen 2-er, Orient 3-er og så på fjerdepladsen ville jeg indsætte Casio. Årsagen til Casios fjerdeplads er, at de udelukkende fremstiller LCD ure og analoge quartz ure. Til sammenligning fremstiller Orient primært mekaniske klokker og også lidt quartz klokker, imens Citizen har både mekaniske, Eco Drive, Quartz og LCD klokker. Seiko lægger en tand til i forhold til Citizen, da de også producerer Spring Drive klokker. "Listen" er dog dybt subjektiv, og andre kan have alternative kriterier at indplacere efter, og det er jo også fint nok Icon_e_wink
Svar
Orienten ser godt ud på ISOfrane remmen. Har du købt uret fra nyt?

Har desværre kun denne for tiden Icon_e_confused.

İmage
Svar
Tak skal du have, René Icon_e_wink Jeg kan også rigtig godt lide klokken på Isofrane remmen. Den er længder bedre end den originale gummirem... Icon_redface Uret er det samme, som jeg havde for to år siden. Det har blot været lidt "rundt omkring", inden det er kommet retur Icon_e_wink
Svar
Her er min japanske trio med Casio:
İmage
Svar
Kan ikke bidrage med en trio; men blot en duo.
Min første "japser" blev valgt efter et omhyggeligt sammenlignings- og udskilningsløb. Valget faldt på G-Shock MTG1000:

İmage
Med feltmæssig påklædning, viste det sig dog, at MTG1000 var upraktisk.
De forskellige "beskyttelses-fendere" på uret og lænken hang alt for meget i ærmegab og vindmanchetter, så det blev omstændeligt lige at se hvad klokken er.
Desuden viste det sig også, at uret under baksen med instrumenter og anden fysisk udfoldelse - kunne finde på at aktivere kronografen.
Når man så kiggede på uret, meldte spørgsmålet sig, "Hvad hulen er det for en hændelse, der bliver timet?".

Da jeg havde berettet om den bedrøvelighed, dukkede "japser" nr. 2 op: GW-M5600
Da Joepete havde læst om bedrøveligheden med MTG1000, forbarmede han sig over mig, og udlånte et GW-M5600, for at jeg kunne prøve det:

İmage
Det viste sig, at udlånet skete efter en "plan snedig". Der var faktisk tale om en gave, som jeg glædes over hver gang jeg bruger uret.

Sjældent har et ur, taget mig så meget med storm. - Det fungerer lydefrit, passer sig selv med strøm og nøjagtighed, og bærer godt.

İmage
Her er "den dynamiske duo".

İmage
Ingen Vinbjergsnegle led overlast ved denne fotografering.

Synes men ikke godt om de radiostyrede ures udseende, falder nedenstående nok heller ikke i smag:
İmage
Billedet viser de 2 cæsium stråle ure på PTB, Physikalisch-Technische Bundesanstalt i Braunschweig, der står for udsendelsen af tidskode signalet fra DCF77.
CS1 har iøvrigt "verdensrekord i atomur". - CS1 formåede på 1 ladning (2 ampuller Cæsium á 5 g), at gå korrekt og uafbrudt i 236 måneder = 19,6 år.

Vi skal nok vænne os til, at sekund ikke længere har noget med astronomi og jordrotation.
Siden 1960, har den officielle definition af et sekund, som vedtaget af: BIPM, Bureau International des Poids et Mesures, været:
"The second is the duration of 9 192 631 770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom.
- It follows that the hyperfine splitting in the ground state of the caesium 133 atom is exactly 9 192 631 770 hertz, (hfs Cs) = 9 192 631 770 Hz."

Men derfor behøver vi jo ikke glemme tidsregningens historie, der var baseret på skarpe hjernes observationer af himmelfænomenerne. Icon_e_biggrin

Med enlig hilsen - Geodoc
[-]
  • millan renatus
Svar
Tak til Geodoc for endnu et indslag, som har bidraget til den almene uroplysning.
Det er din "skyld" at jeg har mit GW-M5600BC-1ER, som er et på mange måder meget behageligt ur.
Svar
Tak for et super godt indlæg, Torben Icon_cool

Jeg holder meget af 5600 serien fra Casio. Dels fordi designet har holdt sig stort set uændret siden midt 80´erne, og også fordi de små ændringer med "solar" og "atomic" er lige spot on til klokken, efter min mening. Uret passer sig selv i vindueskarmen hos mig. Her lader det sit batteri op, og "fanger" i tilgift den rette tid om natten. Jeg får i hvert fald et lille smil på læben hver gang jeg skal have klokken på armen Icon_e_smile

Hav en super god weekend ALLESAMMEN *weekend smiley til alle*
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)