Den fordømte størrelse......
#1
Da vi jo taler alt for lidt om urenes størrelse her på forum, tror jeg lige jeg vil bidrage med en noget filosofisk vinkel.

Det var ifbm. mit Camaro jeg blev opmærksom på at diameteren siger meget lidt om et urs størrelse. Det måler jo ca 36 mm uden krone, men det fylder jo alligevel pænt mere en et rundt ur med samme diameter. Dels er det jo 40 mm i diagonalen og dels sidder der jo også 3 knapper som også fylder og syner.

Jeg har også tænkt på det ifbm. mit JEDI - ikke voldsomt stort i diameter - 41 mm eller så. Diagonalt er det over 50 mm og det har jo ikke horn - kassen går bare ud over hvor remmen fæstnes. Og så er det ret højt - vel 16 mm. Hertil kommer så de 3 knapper.

Så det er ikke mærkeligt hvis uret syner og er større end Rolex Sub. på 40 mm. kiggede man kun på diameteren ville man sige de var stort set samme størrelse.

Skulle man komme med et mål som sagde mere skulle det være noget med samlet overflade målt i kvadrat cm. Både den fremadrettede del, siderne og knapperne. Så ville Jedy være noget i retning af 25-30 kv. cm mens et Rolex sub er nærmere 15 - 20 kv. cm - (Jeg har ikke målt bare gættet).

Nørdet og filosofisk og fuldstændig ligegyldigt, men tankevækkende, synes jeg.

İmage

İmage

vh Baun
Svar
#2
Ja det med størrelse er mærkeligt

På det GTG jeg var med på, nede ved Claus, prøvede jeg et Rolex Daytona, som er 40mm uden krone. Følelsen var at den var meget lille Icon_e_surprised Jeg prøvede også et Rolex Milgauss som også er 40mm uden krone og virkede større.
Der er ingen tvivl om, at der er mange faktoraer der spiller ind: Højde, diameter med horn, bagkassens flade, skive størrelse (visule størrelse) osv.

Når jeg snakker om at urene, for mig, ikke skal være mindre end 38mm, er det fordi de mange Vintage Omegaer jeg har prøvet er for små.
Og så igen, et Omega vintage på 36mm kan jeg ikke gå med, men i ca. 5 år havde jeg et Omega Seamaster (James Bond model) i midsize (36,5mm) og det passede mig fint Icon_e_surprised og 0,5mm gør nok ikke den store forskel....
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#3
HG Skrev:Når jeg snakker om at urene, for mig, ikke skal være mindre end 38mm, er det fordi de mange Vintage Omegaer jeg har prøvet er for små.
Og så igen, et Omega vintage på 36mm kan jeg ikke gå med, men i ca. 5 år havde jeg et Omega Seamaster (James Bond model) i midsize (36,5mm) og det passede mig fint Icon_e_surprised og 0,5mm gør nok ikke den store forskel....

Hej Henrik

Så skaf dig en vintage Omega i en god størrelse?

De findes derude men er desværre kommet en del op i pris!

Tjek denne her:

Omega Oversize -den er 38,3mm UDEN kronen.....

En Cal. 265 fra start 50'erne...

İmage

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#4
Der er ikke nogen tvivl om at de størrelser der opgives i mm. er noget man kun skal tage som vejledende.
Jeg siger altid at for at ure skal passe mig (min smag) så skal de være mellem 40 og 44mm.
Men jeg har prøvet 36mm. ure som jeg sagtens ville kunne bruge og også 44mm. ure som jeg syntes var for store.

Der er så mange ting der spiller ind og især glasåbning (med/uden drejbar lünette) gør en kæmpe forskel IMHO.
Svar
#5
Hej Jon

Ja det kunne være at det var en mulighed, Glimrende bud Icon_e_wink , Det var blandt andet derfor at jeg oprettede tråden Vis mig dit Vintage ur 38-42mm, for at se de forskellige muligheder der er Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#6
HG Skrev:Hej Jon

Ja det kunne være at det var en mulighed, Glimrende bud Icon_e_wink , Det var blandt andet derfor at jeg oprettede tråden Vis mig dit Vintage ur 38-42mm, for at se de forskellige muligheder der er Icon_cool

Du kan bare smide mig en PB hvis du er i kbh. en dag Henrik så kan du se den!

Der var vist også noget andet vi engang havde snakket om at du gerne ville se men det nåede vi aldrig....
-Jeg kan bare ikke huske hvad det var?

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#7
gmt-geek Skrev:
HG Skrev:Hej Jon

Ja det kunne være at det var en mulighed, Glimrende bud Icon_e_wink , Det var blandt andet derfor at jeg oprettede tråden Vis mig dit Vintage ur 38-42mm, for at se de forskellige muligheder der er Icon_cool

Du kan bare smide mig en PB hvis du er i kbh. en dag Henrik så kan du se den!

Der var vist også noget andet vi engang havde snakket om at du gerne ville se men det nåede vi aldrig....
-Jeg kan bare ikke huske hvad det var?

Vh. Jon
Det er da rigtigt, det havde jeg helt glemt Icon_e_wink
Jeg er i København de kommende to dage, dog skal jeg lige have tjekket min kaldender Icon_cool Vender lige tilbage.
Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)