Rolex ure og deres alder
Hej alle sammen

Ny bruger her.

Min kæreste vil gerne købe et Rolex DateJust (stål, diameter 36mm, riflet krans, sølv urskive med streg markeringer og Jubilee lænke).

Hun har som udgangspunkt ikke nogen præferencer med hensyn til, om det skal være nyt eller vintage, men da det vil være et ur, som hun skal have i lang tid (evt. gerne kunne lade gå i arv), er spørgmålet, hvor gammelt et Rolex Datejust kan være, før man må forvente større og bekostelige vedligeholdelses- / udskiftningsarbejder indenfor den nærmeste fremtid.

Levetiden vil selvfølgelig altid i væsentlig grad afhænge af den hidtidige konkrete brug og vedligholdelse, men I har måske stadig nogen generelle betragtninger vedrørende Rolex ure og alder.

Jeg kan oplyse, at min kæreste er 29, og vi kigger pt. på et Rolex DateJust i god stand fra start 70-erne, altså et ur med ca. 40 år på bagen.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Svar
Velkommen til.
Lyder godt - altså både kærestens og Datejust´s alder.
Yes - hun er ved at købe den nok mest klassiske udgave af den nævnte klokke.
Ser supergodt ud i pigehåndled.
En Datejust fra primo 70´ne kan være næsten ubrugt hvis den oprindelige ejer var en af dem som syntes at "sådant et fint ur kan man ikke gå med", så klokken har ligget i skrivbordsskuffen.
Men, en tidligt 70´ne kan også være meget slidt.

Der er kun en vej at finde ud af det; la´ en urmager at åbne det og give sin mening.
Er værket beskidt, virker det slidt osv. osv.
En eftersyn hos Rolex AD koster vist ca. 3K i dag (og så får uret et nyt glas og krone og bliver shinet op ind- og udvendigt).
En eftersyn hos en dygtigt "uautoriseret" urmager (som ofte ved mere om vintageure end AD´s) koster ca. kr. 1.000, men så må I leve med det samme glas og krone (og det kan man sagtens, medmindre de er defekte).

I Kbh er der Bo Mølbak og Jørgen Krognos på Frederiksbergs Allé.
Her i den sorte Jylland har vi Peter Halse i Horsens.

Medmindre du har et Rolex som har betydeligt samler- eller andet værdi, vil jeg anbefalle bruget af en uautoriseret urmager.
Medmindre du er i besiddelse af de famøse "ubegrænsede midler" og ikke kan finde noget sjovere at bruge dine grunker til... Icon_e_wink

Held og lykke - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
man kunne også gå efter et fra fødselsåret. Dette er fra ca 1982. Købt af Bo Mølbak i 2007. Jeg fik det af min kone i sølvbryllupsgave i 2007.

İmage

Jeg købte dette til min kone sidste år. Det er fra 1973 - de år vi lærte hinanden at kende.

İmage

va Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)