Verificering af Audemars Piquet i Århus - SÅ ER DER BILLEDER
Klassisk eksempel på at man ikke kun skal kigge på prisen, men varens reelle værdi holdt op mod prisen. Det kan hurtigt blive dyrt at købe billigt. Men med lidt held kan det da være budgettet hænger sammen, så længe uret ikke skal serviceres foreløbig. Alene det at en urmaget har limet skruen i er nok til at jeg ville løbe skrigende borte fra uret. Har samme urmager haft en skruetrækker i værket taler vi let en regning på 20-30 k hos AP for at rette op på skaderne Icon_rolleyes

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Klassisk eksempel på at man ikke kun skal kigge på prisen, men varens reelle værdi holdt op mod prisen. Det kan hurtigt blive dyrt at købe billigt. Men med lidt held kan det da være budgettet hænger sammen, så længe uret ikke skal serviceres foreløbig. Alene det at en urmaget har limet skruen i er nok til at jeg ville løbe skrigende borte fra uret. Har samme urmager haft en skruetrækker i værket taler vi let en regning på 20-30 k hos AP for at rette op på skaderne Icon_rolleyes

/Mads

Enig. Især med AP er det en big no-no. Deres værkstedspriser får PP værkstedet til at ligne discount. Icon_e_wink De er syge i bøtten.

M
Svar
PP er sgu lige så syge Icon_e_sad Fik i sidste uge historien om en gut der skulle have serviceret sit 6-7 år gl. Nautilus. Uret gik umiddelbart ok, men PP mente noget i balancen ikke spillede max og smed en serviceregning på 35 k af sted. Så det er lige meget om vi taler AP, VC, PP, you name it... Man bliver slagtet uanset hvad hvis der bare er det mindste galt Icon_e_sad Og en ting er sikkert, nemlig at de ikke kun gør arbejdet halvt færdigt for at spare kundens penge. Tvært imod!!! Icon_evil

/Mads
Svar
ALC Skrev:Det originale spænde følger med. Har fundet en ny original gummirem til ca. 1000,-

Skruerne kan købes ved AP bands for nogle hundrede kroner

Har også fået uret til et godt stykke under de 55.000,- og det skal være et "hverdags" ur, så hakket på lünetten må jeg bare leve med.

Har snakket med en urmager om skruen der er limet i, og det burde kunne ordnes

Desuden kigger Knud Pedersen på det i Århus, og tjekker at værk osv er originalt.

Nu må vi se hvad det ender med. Skal nok holde jer opdateret

Først vil jeg lige sige at jeg ikke har ikke meget forstand på AP. Men jeg synes egentligt at ALC's motiver og argumenter holder. Uret er forholdvis nyt, så værket må formodes at være i orden.

(verificering/hurtigt blik på værket, tryktest) + (En ny rem 1000 kr.) + (non AD rep. af skrue/gevind) + (et par skruer fra AP bands.)

= Dette kan vel maks koste 5000 kr.?

Jeg synes det lyder som en god handel.
Svar
Jeg syntes slet ikke regnestykket holder:

Uret var 6-7 år gammel (som jeg husker, annoncen er væk), det vil sige at det højest sandsynlig trænger (snart trænger) til service. Et service er ikke bare noget en normal urmager laver, Peter og Poul Halse, vil f.eks. ikke lave service på ROO.

Uret er "brugt". Smadret lynette, limede skruer, det taler sit tydelige sprog, der er ikke nusset om dette ur.

Skruer til lynetten fås ikke i løs vægt. Det er kun Klarlund der kan købe, og de skal som oftest sende uret til AP hvis der skal skiftes skruer, og AP forlanger at lave service (taler af erfaring, prøvet det ;-( )

I min verden sætter man ikke en rem til 1000 kr, på et ur til 160K, det holder bare ikke !!!

En rem fra AP Bands koster nemt 2-3½K, og er slet ikke i samme kvalitet som en orginal rem (taler af erfaring).

Så tror ikke at det kommer op og spille for 5K, langt fra.

Hvis man kan acceptere at uret ikke står helt skarp, og kan leve med de skavanker det nu en gang har, er det da et FEDT ur. Så jeg vil heller ikke sige at det er en dårlig handel, blot at det ikke er billigere end at købe et der er i orden, hvis uret skal spille max.

Jacob
Svar
Hvis uret går som det plejer, er der da mening i at sende det til service efter 5-6 år.
Mit Rolex Datejust gik fint i 20 år inden service - og var måske bare fortsat.
Er der belæg for at foretage service efter relativt få år, blot for at "forebygge" skader, og da i givet fald hvilke skader?
Svar
khbk Skrev:Hvis uret går som det plejer, er der da mening i at sende det til service efter 5-6 år.
Mit Rolex Datejust gik fint i 20 år inden service - og var måske bare fortsat.
Er der belæg for at foretage service efter relativt få år, blot for at "forebygge" skader, og da i givet fald hvilke skader?

At sammenligne et moderne AP værk med et datejust værk der er +20 år gammelt giver ingen mening. Rolex værket er 100x mere holdbart og kan klare langt mere afstraffelse.

FH
Svar
Regnestykkets bundlinje afhænger vel af hvor perfektionistisk man er. Kan man nøjes med en AP bands rem, at lynetten er "hullet", der er limet i skruerne, skruet i det af en non-AP-urmager og uret ikke står helt skarpt, kan man erhverve sig et billigt ROO. Service til 10 k inden for 2-4 år er nok uundgåeligt. Dertil er AP værket for fint/skrøbeligt og der er kun én vej nemlig AP SC. At sammenligne AP med Rolex er som at sige Land Rover vs. Bentley, så den er skæv mht. holdbarhed. Skal uret laves ordentligt med de rigtige originale dele kan 5 k langt fra gøre det. Seneste pris på en hornback rem er 7 k. Gummi vel ca. det halve. AP Bands remme tåler ingen sammenligning med de originale desværre. Kan man ikke nøjes med den billige løsning bliver uret for dyrt købt.

Tager jeg mine forhandler briller på er uret ikke noget super køb. Jeg ville ikke tage det ind som det er nu, og skal det være ok og originalt løber der minimum 20 k på det ur desværre, og så hænger handlen næppe super godt sammen. Så hellere købe et pænt og nyserviceret eksemplar og smide lidt flere kr.

/Mads
Svar
Fætter Højben Skrev:At sammenligne et moderne AP værk med et datejust værk der er +20 år gammelt giver ingen mening. Rolex værket er 100x mere holdbart og kan klare langt mere afstraffelse.

FH

Jeg forstår - og er enig i at et Rolex værk er mere robust end et PP eller AP eller andre "finere" værker.

Men at det skulle have den store betydning for service intervaller forstår jeg måske ikke helt. Hvad afgør serviceintervallet?

valg af smøremidler
hvor præcist de enkelte komponenter er lavet og sat sammen
hvor tæt uret er
materialevalg
vald af "løsninger"
brugen af uret?
og?

Og hvofor skulle et nyt super lækkert luksus værk være mere servicekrævende end et ældre Rolex - eller Omega for den sags skyld?

Jeg ville vel egentlig have troet at det var omvendt. Nemlig at jo finere og mere præcist et værk er lavet jo længere mellem service. Også at man, uden økonomiske hensyn, kan vælge optimale materialer og smøremidler peger vel i den retning eller?

Og lad nu være med at sammenligne med toptunede bilmotorer, hvor man trækker mange flere HK ud af motorene. Værkerne i de fine ure performer jo ikke bedre end alle andre værker.

Jeg må indrømme at jeg er noget skeptisk med den måde de fine mærker trækker penge ud af folk på, men man kan selvfølgelig sige, at når man køber sådan et ur, er man selv ude om det Icon_e_wink ..... måske også derfor jeg ikke køber et.

Måske et par urmagere eller andre kan forklare Icon_e_surprised

vh Baun
Svar
"Motoren" i det AP der omtales er en ældre JLC 889 baseret sag, hvor vi taler grundkonstruktion fra 1967. Så moderne værk er der ikke just tale om selv om AP har pimpet det godt hen over årene Icon_e_wink Som en sidebemærkning kan nævnes at ROO med det seneste AP in-house cal. 3120 faktisk er 1.500 kr. billigere at servicere end de ældre ROOér cal. 21xx/xxxx-23xx/xxxx. Netop fordi konstruktionene er nyere og dermed mere servicevenlig. Der kan siges meget flot om JLC værkerne, men driftsikre og holdbare er umiddelbart de sidste gloser jeg ville sætte på deres værker Icon_rolleyes Mine erfaringer er at jo simplere et værk er konstrueret jo mindre er der som skal holdes velkørende, og dermed risiko for at påvirke gangen på værket og service for døren.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)