Præcision på nyt Submariner
Hej alle

Hvad er præcisions kravet til et kronometer ? mit nye Rolex går ca. 6-7 sek. for hurtigt i døgnet. Er det inden for det rimelige ?

mvh.

Lani
Svar
Ja
Svar
COSC specifikationerne ligger på +6/-4 pr. døgn - om jeg husker korrekt. Om Rolex har skærpede krav ved jeg dog ikke. Men hvis du gør afvigelsen op i procent i forhold til de sekunder, som et døgn indeholder, så vil du nok opdage, at afvigelsen er yderst begrænset Icon_e_wink

God fornøjelse med dit ur Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
forstår jeg det sådan at hvis man kun går med sit ur og ikke stiller på det , vil det i løbet af en mnd vinde 3 min ? (36 min om året , er alligevel en del )
Svar
michael.b Skrev:forstår jeg det sådan at hvis man kun går med sit ur og ikke stiller på det , vil det i løbet af en mnd vinde 3 min ? (36 min om året , er alligevel en del )

Det er vel the name of the game med et mekanisk ur! Icon_e_wink

Du kan dog ikke være sikker på, at det at det den samme afvigelse, der er hver dag, da det afhænger af brug og en masse andre faktorer i samspil med hinanden!

Dog er det meget normalt at et helt nyt eller nyserviceret ur vinder lidt i starten - med tiden vil det så typisk begynde at gå lidt langsommere, og når det er helt galt er det nok tid til et olieservice!

I det her tilfælde - med en ny Rolex klokke - hvis den er købt hos AD, så kan du sikkert få dem til at justere en smule, hvis det ellers opfører sig ens gennem en periode!

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
michael.b Skrev:forstår jeg det sådan at hvis man kun går med sit ur og ikke stiller på det , vil det i løbet af en mnd vinde 3 min ?
(36 min om året , er alligevel en del )
... Ja det er principielt korrekt opfattet.
Når "ja'et" er "blødt op" med "principielt", skyldes det, at fremskrivningen på +36 min/år kun er valid, dersom omstændighederne hvorunder uret nu er båret faktisk er repræsentative.
Det vil sige, at såfremt brugsmønsteret ændres, f.eks. at det "ligger over" et døgn en gang imellem, eller udsættes for meget mere bevægelse end den nuværende periode....
... kan ekstrapolationen til de 36 min/år ikke foretages.

Nu er nøjagtighed en disciplin, der ofte er ugleset eller bliver betragtet som nørdet pjank på dette forum.

Personligt synes jeg, at præcision er en naturlig parameter for et ur, og undres ofte over emnets manglende bevågenhed. - Jeg mener:
Hvis en bilannonce udsiger, at bilens topfart er 170 km/t og sælgeren siger: "ja men nu forholder det sig således, at den kun kan køre 150 km/t" eller:
Apotekeren siger: "Dette udmærkede termometer måler ½ grad forkert"....
.... er jeg faktisk sikker på at sagen ville stille sig anderledes.

Men back on topic:
Det mekaniske ur har den vidunderlige egenskab, at det alt afhængig af position, temperatur, grad af fjederspænding og meget andet kan vinde eller tabe.
Når vi skal "skrue os helt oven ud", kan bemærkningen falde, at det mekaniske ur har sjæl.
"Sjælen" er altså udtryk for, at det mekaniske ur ganske glimrende kan have været 2 sekunder foran kl. 22, og ved at ligge i ro natten over, taber det, så det kl. 07 kun har vundet et enkelt sekund over døgnet.

Quartz uret derimod (High End quartz [vi beskæftiger os ikke med supermarkeds ure Icon_e_wink ]) går "lige meget forkert" døgn efter døgn, og har således ingen "sjæl".
Personligt har jeg nu aldrig haft besvær med at få øje på sjælen i et Rolex OysterQuartz; men sådan er der jo så meget.

I selskabet "High End Quartz ure", er Rolex OysterQuartz med sin termokompensering naturligvis anerkendt, selvom det med ±40 sek/år er en af de største "slingrefise" i selskabet.
Skal man ind i det fornemme quartz selskab, der luner sig omkring de ±12 sek/år og lavere, er det blot et spørgsmål om at hive en snes 1000-krone sedler (eller mere) ud af foret.
Her er det at ursamlernes "strenge logik" bliver slap i koderne. Man ynder at se ned på quartz som noget billigt skrammel, netop fordi man ser på 2-3000 kroners ure;
men at ofre det et legendarisk højtydende quartz ur nu engang koster .... (selvom det ofte er mindre end det ½ af et mekanisk ur) - det gør man bare ikke.
Holdbarheden i ræsonnementet er det samme som at udtale: "Mekaniske ure er noget skrammel", og udelukkende se på Timex ure.

Rolex ofrer megen skrift på urskiven, bl.a. "Superlative Chronometer", der dækker over +5 og ÷1 sek./døgn, hvilket er bedre end COSC specifikationerne.
Om "superlative", se evt. dette link. - Om COSC, se evt. dette link - eller evt. her

Dit urs relativt beskedne "hastighedsoverskridelse", vil fortage sig, sandsynligvis i løbet af et år, hvorefter det holder hvad der blev lovet.
Uret kan sagtens reguleres ind til bedre præcision; men dilemmaet er, om man vil "ofre" en åbning af uret, når forholdet efter al sandsynlighed vil fortage sig med tiden.
(Hov! - Det var jo nøjagtigt hvad "gmt-geek" skrev. Undskyld gentagelsen)

Joepete har udtrykt det rigtig godt: God fornøjelse med dit ur Icon_e_wink - et ønske jeg helt og aldeles tilslutter mig.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Geodoc, du er en helt og giver urnørderi sjæl!
Mvh Jens
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)