Lommeur til en særlig anledning
#11
Jo skam - helt op til omkring 1930 solgtes de fleste lommeure som kasse for sig, og værk for sig. Man valgte f.eks. et omega værk med en omega skive og visere, og så en kasse dertil. Det betød, at de som ikke ville ofre så meget, købte et standard værk og fik det i en standard kasse, men ofrede man en dyr kasse - f-eks 18 k guld, så valgte man typisk også et dyrt værk.

Mange gange var det sleet ikke urfabrikken der lavede kasserne, men en anden kassefabrik (I europa var dog Omega og IWC osv ganske så selvforsynende) typisk i USA hvor der er mange smukke lommeure - men hvor det var store kassefabrikker der stod for hele den side.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
hannover_dk Skrev:Jo skam - helt op til omkring 1930 solgtes de fleste lommeure som kasse for sig, og værk for sig. Man valgte f.eks. et omega værk med en omega skive og visere, og så en kasse dertil. Det betød, at de som ikke ville ofre så meget, købte et standard værk og fik det i en standard kasse, men ofrede man en dyr kasse - f-eks 18 k guld, så valgte man typisk også et dyrt værk.

Mange gange var det sleet ikke urfabrikken der lavede kasserne, men en anden kassefabrik (I europa var dog Omega og IWC osv ganske så selvforsynende) typisk i USA hvor der er mange smukke lommeure - men hvor det var store kassefabrikker der stod for hele den side.
vh
Jeg er blevet foræret et ganske flot ældre sølvlommeur.

Uret har blånede visere, aribiske tal, små sekunder klokken 6 og krone klokken 12. Skiven er patineret pænt synes jeg. Den er gulnet, men uden hairlines og lignende. Det ser dog ud til at spidsel af sekundviserne har skrabet på skriven, og dermed ridset den. Dog ikke en detalje jeg ikke kunne leve med.

Jeg kan ud af stemplerne læse at det som ventet er et sølvur (.800). Det undrer mig dog at det har et lidt rødligt - nærmest kobberagtigt skær. Er der nogen der ved om det bør kunne pudses op, så det står helt sølvfarvet igen?

Det går ikke pt, men har gået, og kunne for få år siden sættes i gang, hvis man bare gav det lidt tid. Værket er umiddelbart pænt med pæne slibninger og lignende. Det ser med det blotte øje også meget rent og pænt ud.

Jeg satser på at få taget nogle billeder af det inden for de næste par dage. Er det til at sige noget om, om det kan fåes køreklart ud fra billeder, eller skal det forbi en fagmand, og er der noget at gøre ved farven via polering?
Just because you're paranoid
Don’t mean they're not after you
Svar
#13
Hej Fabritius.
Kassen burde kunne poleres op, næsten som nyt. kommer selvfølgelig an på om der er buler eller dybe ridser i kassen, værket burde kunne laves. Kan du se om balanceakslen er knækket.... Balancen er det store "hjul" med en lille tynd fjeder på (rør den ikke, går nemt i udu) hvis du i vandret plan drejer uret forsigtigt, men dog lidt hurtigt frem og tilbage, burde balancen svinge fem og tilbage. Ellers er det nok bedst du får Kronos eller Mølbak til at kigge på det, hvis det kan nås inden du skal bruge det, har ikke set om du har oplyst dato for hvornår du skal bruge det.
Held og lykke med projektet.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)