Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Pænt af jer at tro at jeg ved det, men Omega har vist ikke været ret stringente med brug at skiver - T - på skiverne til Constellation. Jeg er også umiddelbart af den opfattelse at skiven er original og overvejede selv at byde på uret men glemte det igen...
men her er en der ligner en hel del og den har original skive. Her står swiss made lidt anderledes og der er et T:
Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan cross Hair
Årgang: 1963
Kasse: Rund, Guld på Stål kasse i flot stand. Bagside med observatorium i guld. Original Omega krone
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34,2 mm uden krone
Skive: Meget flot lys Pie Pan skive med Cross Hair. Gyldne visere og index i fin stand.
Rem: Original Omega rem med vintage spænde
Caliber: 551 Automatic med dato
Caliber nr.: 20912181
Ref. Nr.: 167.005
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Nu er de to skiver jo faktisk ens på nær swiss made T.
Det kunne være sjovt at se bagsiden af skiverne, og lur mig om det ikke begge er originale, men to forskellige generationer eller fabrikker. Hvilket man kunne være heldig og se på fabriks-stemplerne.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Da det jo virker til at Peter Halse får uret ind, så kan han jo se på bagsiden om markeringer har været af og på eller ikke - som tegn på re-dial. I øvrigt er prisen fin med og uden re-dial og det er godt lavet selv hvis det er så - live and let die
vh
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
Fandt lige frem til dette link gennem "Omega Link Database" (endnu en gang det ultimative værktøj til søgning af viden - tak Geodoc !!):
http://users.tpg.com.au/mondodec//Conste..._Part1.pdf
Og denne tekst et stykke nede i artiklen, der er i 2 dele og omhandler Constellation skiver, deres design og udviklingen heraf. Samtidig er der adskillige gode små tips (med illustrationer) til hvorledes man kan spotte en fake skive.
Radium to Tritium
From 1963, or thereabouts, the Swiss watch industry stopped using radium-based luminous compounds on dials and hands owing to concerns about the health and safety of those who worked with radium materials. Tritium-activated luminous composites replaced radium, and in Constellations from late 1963 onwards, a single T or double T denoting Tritium luminescence appeared on one or either sides of the SWISS MADE lettering. "T Swiss made T" means that the watch contained a certain quantity of tritium that emits less than 7.5 mCi (millicuries). A single T indicated lower emission rates and is usually interpreted to mean hands only as opposed to luminescent hands and dial.
On the earlier radium dials, no mention of the radium-based luminosity was made on the dial. Often degraded luminous material can be found inlaid into the hands, and one way in which to determine if a dial featured luminous hour markers is to examine the markers for the tell-tale repositories at the base of the markers.
Af dette fremgår, at indtil ca 1963, hvor Omega overgik til Tritium lume (og deraf følgende "T" markeringer), var det ikke sædvanligt, at tilstedeværelsen af Radium lume var angivet i teksten på skiven.
Så, hvis dette ur er produceret før 1963 og den tilstedeværende lume er Radium, vil fraværet af "T" markeringen på skiven ikke være problematisk i forhold til skivens originalitet.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
pbr Skrev:Af dette fremgår, at indtil ca 1963, hvor Omega overgik til Tritium lume (og deraf følgende "T" markeringer), var det ikke sædvanligt, at tilstedeværelsen af Radium lume var angivet i teksten på skiven.
Så, hvis dette ur er produceret før 1963 og den tilstedeværende lume er Radium, vil fraværet af "T" markeringen på skiven ikke være problematisk i forhold til skivens originalitet.
Jep og det er sikkert korrekt...., men så husk at selv om det er produceret i 1963, er det jo ikke ensbetydende med at uret er solgt i 1963, for hvordan er det lige med netop Omega og tidstabellen.....  Forstået produceret et år og brugt i produktionen flere år efter se bare med cal 321, nok det mest lysende eksempel vi har.
Udover at det var det SWISS MADE overlevede på i 70'erne under den japanske "revolution" QUARTZ.
De værker der blev produseret dengang er først NU ved at slippe op, så der skal laves nyt......
Og se lige hvad alle fabrikkerne er i gang med..... ud over at sagsøge SCHWATCH
Nå tilbage til tråden, vil stadig gerne se begge skiver samtidig på bagsiden, det kunne være lidt sjovt. Er rimelig sikker på de ikke har de samme stempler, hvis de har nogle over hovedet. Så når Peter får dem afmonteret ville det være lidt rart med billeder, skal gerne komme med mikroskopet og tage nogle, send en PB.
PS: jeg er ikke ude på at gøre noget til kopi eller nedgøre, er bare int. i skivefabrikanternes stempler, har lige haft et par Omega med 18K skiver på værkstedet og da bed jeg mærke i stemplerne, selvfølgelig guldstempler, men også fabrik's stempler som jeg har set på andre skiver ikke i guld.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900
Mvh
Lars
•
Lars Skrev:Nå tilbage til tråden, vil stadig gerne se begge skiver samtidig på bagsiden, det kunne være lidt sjovt. Er rimelig sikker på de ikke har de samme stempler, hvis de har nogle over hovedet. Så når Peter får dem afmonteret ville det være lidt rart med billeder, skal gerne komme med mikroskopet og tage nogle, send en PB.
PS: jeg er ikke ude på at gøre noget til kopi eller nedgøre, er bare int. i skivefabrikanternes stempler, har lige haft et par Omega med 18K skiver på værkstedet og da bed jeg mærke i stemplerne, selvfølgelig guldstempler, men også fabrik's stempler som jeg har set på andre skiver ikke i guld.
Niema Problema, Lars !
Jeg er selv meget interesseret i, at få afklaret om skiven er original, idet originalitet betyder rigtig meget for mig i forhold til de ure, jeg ejer - jeg vil helt sikkert få Peter Halse til at gå uret/skiven efter og hvis vi kan få det koordineret (og Peter har tid), så kunne det være rigtig sjovt, hvis du kunne tage et par billeder. Jeg har dog også et macroobjektiv, så jeg ville også selv tage billeder af værket, bagsiden af bagkassen og også gerne skiven - det kræver dog, at det kan arrangeres med Peter og at han har mulighed for at tage sig tiden til at vi står og roder med kameraer osv.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
pbr Skrev:Niema Problema, Lars !
og hvis vi kan få det koordineret (og Peter har tid), så kunne det være rigtig sjovt, hvis du kunne tage et par billeder. det kræver dog, at det kan arrangeres med Peter og at han har mulighed for at tage sig tiden til at vi står og roder med kameraer osv. 
For min skyld ingen alarm, bare det bliver en onsdag. Pladsen jeg skal bruge er urets plads og plads til en bærbar. Tiden det tar ca 10-20 min. Såfremt det er adskilt, ellers 5 min mere. Så er jeg kørende....
Send en PB og vi finder ud af noget hvornår det kan gøres/laves.
John Rusel 1819-1900
Mvh
Lars
•
Døgnposten er altså en fantastisk opfindelse - her til morgen fik jeg en sms, der fortalte mig, at der var kommet en pakke, som jeg så kunne hente på det tidspunkt, der passede mig bedst
Needless to say ........ det tidspunkt, der passede mig bedst var lige her og nu !! Så jeg fik mig selv i tøjet og kørte ned til døgnposten. Og ganske rigtigt, i boks nr. 9, lå der en pakke fra Lauritz.com.
Så da jeg kom hjem, var jeg meget spændt på at se uret - nedenfor følger en billedserie fra udpakningen, som jeg gerne vil dele med jer.
Men allerførst lidt om uret:
Omega Constellation PiePan ref. 14381 cal. 551 (1)
Urets skive er aldeles fejlfri, bortset fra, at der er en ganske lille smule snavs på skiven, som dog ikke kan ses med det blotte øje. Jeg er overbevist om, at Peter Halse vil kunne få skiven til at se ligeså flot ud, som mit gamle ur - men det vil jeg overlade ham til at bedømme, når han får det ind.
Jeg har gennemgået skiven minutiøst med en urmagerlup og har intet fundet, der skulle indikere, at den ikke er original eller, at den er en redial. Såvel tekst, minutmarkeringer og cross hair fremstår meget skarpt og med den rette "spinkelhed" - mange redials kan man kende på, at stregen og skriften er liiiige en smule for fed og/eller fremtrædende. Men denne her er fuldstændig korrekt - ingen røde lamper her !! Den anvendte skrifttype er den korrekte, "t"´et i "Constellation" er, som det skal, kun streget igennem på den højre side og der er prik over "i"´et. Stjernen over kl. 6 sidder snorlige og fuldstændig midt på den lodrette linie i cross hair.
Da det er en ref. 14381, der produceredes i perioden 1959-1962, forklarer det også det manglende "T" i teksten "Swiss Made". I Omegas vintage database er det klart anført, at det lume der anvendtes til dette ref var radium. Der er ikke noget lume tilbage på skiven, men der er tydligt små "fordybninger" i den yderste del af timemarkeringerne, hvor dette har været påsat. Der mangler lidt lume i en del af minutviseren, men jeg formoder, at dette kan ordnes, så det ser godt ud.
Urværkets serienr. er 1796xxxx, hvilket efter Omegas egen serienummer database placerer produktionstidspunktet til at være i den sidste del af 1960, idet man fra 1961 anvendte numre fra 18xxxxxx. Det samme resultat nås, hvis man anvender serienummer tabellerne, der er sammensat af hhv. Chuck Maddox og Ryan Rooney (igen hurra for Omega Link Centralen !!!).
Så i hvert fald, når man ser på urværkets produktionstidspunkt, har jeg her været så usædvanlig heldig at få mig et ur fra mit fødselsår 1960 ........ bonus bonus !!!  At uret så godt kan være samlet med værk, kasse osv. på et senere tidspunkt, er så en anden sag - men for mig, så vælger jeg at betragte uret som fra mit fødeår, idet urets "hjerte" er produceret dette år. Hvornår uret så er solgt, er i min opfattelse fuldstændig ligegyldigt !
Urværket fremstår næsten ligeså flot som mit gamle ur - ifølge bagkassen har det på et tidspunkt været indleveret til en urmager, idet der er et "servicemærke" ridset ind i bagkassen - "15023 WS". Om det betyder, at uret er serviceret på et tidspunkt, ved jeg ikke - men det ser ud som om, at uret fornyligt har fået en ny pakning.
Glasset er fri for ridser og er måske blevet skiftet på et tidspunkt. Men det er originalt og med graveret Omega logo indvendig midt på skiven
Kronen er slidt, men er den originale. Selvom den er slidt, så skæmmer den ikke uret - og da jeg er lettere "hysterisk" mht. originalitet, så vil jeg ikke lade kronen skifte, hvis det på nogen måde kan undgås !
Uret var forsynet med en uoriginal kedelig sort skindrem, som det fremgår af de første billeder. Jeg har udskiftet den med en sort "lizard" rem, som jeg havde liggende - men der er ingen tvivl om, at jeg skal have købt en brun croko-rem til uret snarest muligt. Og så skal jeg på jagt efter et originalt vintage Omega spænde, så uret fremstår 100% originalt.
Men her kommer så et par billeder fra udpakningen:
Og så til sidst (naturligvis) et par af de obligatoriske wrist shots, efter remskiftet - beklager, at billedkvaliteten ikke blev ligeså god på disse.
/Peter
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Ligner et super godt køb. Tillykke.
Så flot som den er er det måske ikke engang nødvendigt at køre den forbi urmageren?
Hvis du falder over flere Vintage spænder i gulddouble må du gerne sige til - jeg kunne godt bruge et par stykker mere!
Herligt ur.
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Det ligner jo et supergodt køb. Tillykke med det Peter
vh
•
|