Svar: 7
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle,
Jeg er så uheldig at have mistet dette ur, og har undersøgt lidt om det - det er desværre udgået af produktion.
Mit spørgsmål er så, hvilken model der har taget over for dette ur? Jeg går ud fra, at der er kommet en afløser på banen.
Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Velkommen til forum
Det er ikke til at sige, om uret har en direkte afløser. Seiko laver dog rigtig mange kinetic ure, og de fremstiller også en del ure i titanium. Der er ikke så meget andet at gøre, end at begynde at kigge på modeller, som du godt kan lide, og så beslutte dig for et fremtidigt ur. Men det er jo så også en dejlig ting at gøre
Vi vil gerne her på forum hjælpe med anbefalinger af modeller. Det er lettest at gøre, såfremt du har nogle krav til uret (fremstillingsmateriale, design, funktion, anvendelsesformål osv.), og såfremt du har et fast budget
De venligste hilsner, John
•
Hej igen,
Tak for det hurtige svar.
Jeg har ikke de store krav. Det skal være nogenlunde det samme som det jeg havde.
Altså Kinetic, titanium. Designet må gerne være stilet. Ved ikke hvad det ellers lige indeholdte, da jeg egentlig bare har gået med det.
Prisniveau er vel en 5.000 kr. +/-
Skal jeg oplyse yderligere for at modtage anbefalinger?
•
puha 5 lange?
det får man sku meget ur for nu om dage. jeg synes du skal prøve at kigge efter andre mærker også.
•
Hvilke andre mærker kan anbefales?
Jeg har ingen forstand på ure.. Jeg kan godt lige et stilrent design, som primært skal bruges til arbejdsbrug. (Skjorte, slips)
•
Hvis du primært anvender uret til skjorte og slips, må uret ikke være for stort eller kraftigt, synes jeg. Gerne klassisk og med et holdbart look. Der er jo utrolig mange muligheder. Seiko kan levere både god finish og et godt automatisk værk inden for dit budget, så det ville være i dén retning, som jeg ville kigge i første omgang. Der er noget særligt over et mekanisk ur, som indeholder en masse små tandhjul, fjedre og "dingenoter", og altsammen fungerer i et hele, som får dit ur til at gå dag ud og dag ind. Fantastisk og fascinerende, synes jeg
Jeg ville gå efter Seiko hjemmemarkedsmodeller, da de ofte er i en rigtig fin finish til prisen. Prøv at kigge lidt her:
SARB035 og SARB033. Super klassisk look med en diskret men effektiv lume. Godt og driftsikkert 6R15 inhouse automatic med 50 timers gangreserve, sekundstop og mulighed for optræk via kronen. Med told og moms betalt havner uret i 3200 DKK:
[url]"http://c-watch.co.jp/ww/sarb033035.html" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://c-watch.co.jp/ww/sarb033035.html[/url]
Certina, Tissot, Orient eller vintage Omega kunne måske være alternativer til ovenstående ? Personlig stil og præference spiller jo meget ind, når man vælger ur, så måske skulle du besøge din lokale urmager og se og prøve lidt forskellige modeller på armen ?
Seiko leverer i visse modeller en fantastisk god finish for pengene. Det gælder de ovenfor anbefalede SARB modeller, som havde denne Spirit som en af flere "forfædre". Flot på lænke eller læderrem, og meget let at skifte imellem begge dele  :
•
Hej,
Det ur jeg havde så sådan ud:
Det er lidt samme stil jeg søger.
Det link du henviser til i indlægget tidligere er fra Japan. Er du sikker på det er ægte derfra?
•
Ja, urene er naturligvis ægte  Seiko er et japansk firma, så det er vel ikke så underligt, at nogle af de fede modeller kan købes i Japan
Hvis du vil holde dig i nøjagtig samme stil, som det du viser, så er det både let og billigt at skaffe sådan et ur. Du kan prøve hos din urmager, eller du kan checke ebay:
[url]"http://shop.ebay.co.uk/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A4908&rt=nc&_nkw=seiko+titanium&_dmpt=UK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL&_trksid=p3286.c0.m14&_sop=1&_sc=1" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://shop.ebay.co.uk/i.html?_trkparms ... op=1&_sc=1[/url]
Køb fra en sælger, som har mange positive feed-backs  Ovenstående er blot en hurtig søgning på Seiko titanium.
Jeg vil dog holde fast i min tidligere anbefaling. Det ER bedre finisherede ure, SARB modellerne, og med det automatiske urværk, som du kan kigge til fra bagsiden, kan du påbegynde din nye ur-hobby
•
Dvs. SARB også er uden batteri, men kun lader op ved bevægelse?
Mit gamle kunne holde batteri i 1 måned, eller mere, hvis det var fuldt opladt. Hvor længe kan et SARB holde?
Synes også de minder meget om hinanden i stil. Det er pænt
•
Seiko fremstiller quartz ure og kinetisk drevne ure. Disse ure skal have skiftet batteri engang imellem. I de nye kinetiske ure lades energien kemisk, frem for elektro-statisk, som i de gamle værker, og dagens kinetiske værker kan derfor lade op ved bevægelse samt for nogle værkers vedkommende (Direct Drive), også ved at dreje på kronen. LCD urene skal også have skiftet batteri. Alle tre værk-kategorier: Quartz, LCD og Kinetic er elektroniske, og indeholder få bevægelige dele.
Seiko fremstiller også mekaniske værker. Disse indeholder en masse små bevægelige dele, som tilsammen får uret til at gå. Der er altså intet batteri i urene, og værkerne skal serviceres fra tid til anden. I SARB modellerne ligger der et 6R15 automatic værk, som ikke kræver den store service. Uret kan gå 50 timer uden at blive trukket op.
Endelig er der Seikos SpringDrive værker, som er en hel historie for sig - den vil jeg undlade her
Efter min mening, så får du langt mere ur for dine 3200 DKK i en SARB model, end det du faktisk betaler for. Kasse- og lænkefinish er god, de har safirglas og et godt automatisk urværk - hvad mere kan man ønske sig for de penge  Dit tidligere ur er ikke i nærheden af at være så godt forarbejdet, og så er kinetic værket måske ikke nær så spændende som et mekanisk - når alt kommer til alt
Her er der et billede af Seiko eget fremstillede 6R15 automatic værk. Her sidder værket i en Sumo
•
|