PAM 112 eller IW391002?!?
Hej allesammen,

Er ny herinde, og min viden om ure er relativ begrænset. Derfor søger jeg råd m.m. herinde omkring køb af et nyt ur. Uret skal være klassisk og simpelt med en stål farvet kasse, og sort læderrem. Budget ca. 30-35K for et nyt ur.

Har fundet 2 emner som jeg umiddelbart syntes om, og ville høre herinde om hvad der kan/burde tale for det ene frem for det andet.

Det ene er et Panerai PAM 112[attachment=1]<!-- ia1 -->panerai-historic-PAM00112_MED.jpg<!-- ia1 -->[/attachment],

og det andet et IWC IW391002[attachment=0]<!-- ia0 -->iwc---IW391002.jpg<!-- ia0 -->[/attachment]

Måske har nogen et forslag til en helt anden model/mærke. Hvad siger I derude?!?
Svar
Velkommen til forum Icon_e_wink

Jeg synes, at der er utrolig stor forskel på både stil, form, funktion og udtryk mellem de to viste modeller Icon_e_smile IWC´en er super elegant, efter min mening, og PAM´en lidt grovere, men stadig også pæn (uden at være "dressy", om jeg må sige det sådan Icon_redface ). Måske du med dig selv skulle afgøre, hvilken stil, funktion osv. du er til, før du afgør dit endelige ur-køb ?

Er det med vilje, at du kigger nyt, frem for nylignende brugt ? Jeg kender ikke nyprisen på IWC´en, men jeg ved, at IWC tager en ordentlig kanstensafskrivning fra nyt til nylignende brugt, i fald det skal sælges igen. Køber du nylignende brugt, kan du spare en del penge, og det kan jo være med til at købe dig lidt flere ure Icon_e_wink Icon_e_biggrin

Af de to viste ure foretrækker jeg PAM´en, men det er jo helt op til personlig smag og stil. Folk må i øvrigt købe de ure, som de vil, ligeledes med Panerai, men personligt foretrækker jeg modellerne med fast bagkasse og et historisk "hint" i designet Icon_e_smile

Jeg har selv haft PAM 000, PAM 001 og PAM 25. Havde jeg råd, var alle ure hos mig endnu, men når det nu ikke kan være sådan, er jeg godt tilfreds med at have denne:

PAM 000. Nylignende brugt til lige under 20K Icon_e_wink
İmage

Hvis uret må være brugt, kan du søge på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.vintageure.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">www.vintageure.dk</a><!-- w -->. Det er dette forums "moderside", drevet af Jan Kirk, og der er mange gode sælgere at købe ure fra. God vind med projektet Icon_e_biggrin Og lad os endelig følge med Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Du har ret i at der er forskel i stil, og det er også det der tiltaler mig ved de 2 ure. Har i forvejen et oyster perpetual i stål med sort skive som var mit "første" rigtige ur. Jeg valgte det ur, da det helst skulle være et ur jeg kunne bruge til dagligt, var lidt sporty, kunne tåle vand m.m., men samtidig et som passede ved de fleste lejligheder. Mit budget egnede sig kun til et ur, og derfor så jeg på et ur som var mere all-round, da jeg ikke vidste hvornår jeg kunne investere i et lignende ur prismæssigt.

Nu vil jeg gerne se på et ur som er lidt mere stilrent og går til formelle lejligheder med skjorte/jakkesæt, men samtidig ikke et ur, som alle har, samt et ur som er kvalitet.

IWC syntes jeg virker rigtig stilrent og meget nobelt, og udstråler kvalitet for dem som kender det, uden at være flashy. Panerai ligger i den anden boldgade, noget større, lidt mere rå eller grovere som du siger, men jeg syntes det går godt til jakkesæt uden at være for prangende (muligheden for at skifte rem er et plus i min bog). Jeg er selv i starten af 30'erne, så uret skal hellere ikke være alt for kedeligt med 2 visere og så er det det.

Nogle kommentarer omkring kvalitet, urværk, holdbarhed, eller andre egenskaber som hælder i det ene urs favør?
Svar
Uden at have læst op på de to modeller (så ret mig endelig hvis jeg tager fejl Icon_redface ), vil jeg tro, at PAM´en drives af et håndoptrukket Unitas 6497 værk, som er forbedret og finisheret af Panerai. Et godt, gennemprøvet og robust værk, som er let at servicere. Det er ikke den horologiske landevinding, og ej heller den største skønhed, men værket og uret har historie og charme, så det tæller på plus siden, ligesom Panerai laver en god og flot forarbejdning af værket Icon_e_wink Der er ikke mange ure, som "rører mig" som en Pammie Icon_cool

IWC´en drives af et forbedret og finisheret ETA 7750 værk. IWC gør det rigtig godt med disse værker, så i min bog vinder uret nok på værk-kontoen ifht Panerai (sorry, vi er jo i Panerai forum Icon_rolleyes ). Prismæssigt vil du dog tabe rigtig mange penge på IWC´en, i fald du vil sælge den videre på et tidspunkt. Jeg undres ofte over, at nylignende brugte IWC´er ofte ses til salg i lange perioder, også selv om de er prissat til omkring det halve af nyprisen - dén skæbne fortjener de bestemt ikke Icon_e_confusedKvaliteten på et IWC er ikke til at tage fejl af Icon_cool

Jeg ville afklare, hvilket af de to ure, der har mest "feel" for dig Icon_e_wink Og så ville jeg også overveje, om jeg skulle købe nylignende brugt, og lade en anden tage den første store afksrivning på et af urene ... Icon_redface Endelig, så kunne det måske også være en idé at prøve urene på armen for at se, hvilket af de to modeller, som står dig bedst. Panerai´en føles nok noget større end IWC´en, og det kunne måske gøre en forskel for dig Icon_e_smile

Med dit budget kunne du også overveje at købe et af de Panerai ure, som ikke længere er i produktion, og gå efter en efterspurgt model, som stadig er til at købe for penge ?

İmage
Svar
Umiddelbart ville jeg tage uret fra IWC selvom uret fra Panerai ikke fejler noget.

Man kan også se på det sådan her:

Værkerne i dem begge er ikke inhouse. Desuden er værkerne i disse ure ikke noget særligt at skrive hjem om dog fungere de helt fint. Begge producenter bag disse ure har hver deres egen gode historie og navn i branchen.

Panerai's fordel er at de laves i et begrænset oplæg og er ''prisfaste'', mens ulempen er at den ikke har en 50'er kasse. 50'er kassen er vildt lækker! IWC's fordel er at den har flere funktioner ift. PAM 112 dog er den ikke stabil i sin pris. Meshlænken til portofino er derimod rigtig lækker og egner sig godt til hver lejlighed.

Jeg leger selv med tanken om et ur fra IWC (ref. IW510102) el. (IW500501). Dog vil det projekt først blive realiseret en gang i december. Dog leger jeg også med tanken om et JLC el. CdC.
Svar
Hmmm nu har I jo skærpet min nysgerrighed en del med jeres indlæg.
Først og fremmest angående jeres indlæg omkring selve værket som er i de 2 ure, som ikke er inhouse, eller ikke er specielt forbedret/finisheret.

Derfor tænker jeg derfor, hvilke ure/værker bør jeg istedet gå efter indenfor de 2 mærker, og indenfor mit budget, som rent urværksmæssigt er et bedre ur, når urene skal være stilrene, stålfarvet kasse, og sort læderrem?!?

@Faurschou: portofinoen ser også rigtig stillet ud, og hvad er en 50'er kasse som du nævner?

@Joepete: nytlignende er absolut også en mulighed jeg sagtens kunne finde på at købe. Hvilke modeller tænker du på som ikke længere er i produktion men er eftertragtet? har dette også et bedre værk?

Sad lidt og så på en artikel herinde omkring de forskellige værker der er i de forskellige mærkers ure, og indenfor mit budget ser det ikke ud til at være realistisk at finde et værk som er markant bedre end de standard værker der er i de 2 modeller jeg har nævnt. Måske tager jeg fejl?!??
Svar
Måske skal du skille tingene lidt ad, og lave en prioriteret liste ?

Går du efter "ren horologi" ?
Går du efter design ?
Går du efter historie ?
Gensalgsværdi ?
Brand ?
Funktioner, stil, anvendelse osv ?

IWC finisherede 7750 værker hører absolut til i den helt gode ende, så jeg ville ikke affeje dem sådan uden videre Icon_e_surprised Panerai laver inhouse værker, men derfor er der mange positive ting at sige om deres velfinisherede og forbedrede Unitas 6497 værker. Desuden kan et nylignende brugt Panerai holde sin pris godt. En PAM 1 eller 2 vil folk altid have, og der er ikke fremstillet så mange, ligesom andre modeller også kunne være interessante.

Du må igang med researchen Icon_e_wink Men det er jo også en del af det supersjove ved at skulle købe nyt ur Icon_e_biggrin
Svar
Faurschou Skrev:@Faurschou: portofinoen ser også rigtig stillet ud, og hvad er en 50'er kasse som du nævner?

En 50'er kasse er et slangudtryk, som er lånt fra de amerikanske fora med ure. Forskellen mellem en alm. og 50'er kasse kan ses ved et kig på billederne i følgende link.:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=14214" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=4&t=14214</a><!-- l -->"

50'er kassen er elsket af mange inkl. undertegnede. Jeg har selv et Panerai med 50'er kasse. Kassen på f.eks. PAM 233 (50'er kasse) er rigtig lækker sammenlignet med f.eks. et PAM 88, som har den alm. kasse. Dog indså jeg først dette, da jeg havde begge ure ved hånden hos Klarlund.

Dit budget er fornuftigt. Icon_e_smile Dog vil jeg indledningsvist gå en smule over budgettet med det første ur i min liste med forslag til nogle gode samt nye ure.

1) PAM 312. Den koster ca. 40.000 kr. Værket er dog inhouse, og den kommer i en 50'er kasse. Uret har desuden en gangreserve på hele 3 dage.

2) Tag Heuer, Monaco (ref. CAW2111.FC6183). Prisen ligger mellem 26.000 - 30.000 kr. Uret er et ikon inden for ''urverdenen'' og den har desuden en god historie bag sig. Værket er fint nok.

For yderligere info, se venligst følgende link.: [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/TAG_Heuer_Monaco" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/TAG_Heuer_Monaco[/url]"

3) Omega, Speedmaster (ref. 3573.50.00). Prisen ligger mellem 27.000 - 30.000 kr. Uret er ligeledes et ikon inden for ''urverdenen'' og den har også en god historie bag sig. Det skal dog bemærkes, at jeg har henvist til den dyrere model pga. den har safirglas og transparent case back. Den billigere og mere historisk korrekte model har hesalitglas og ingen transparent case back.

For yderligere info, se venligst følgende link.: [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Speedmaster" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Speedmaster[/url]

4) Rolex, Submariner (ref. 14060M). Prisen ligger mellem 36.000 -38.000 kr. Her vil jeg allerede foretrække at henvise til følgende link pga. en Submariner sandsynligvis ikke har behov for en introduktion.: [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Submariner" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Submariner[/url]

5) Seiko, Ananta. Jeg ved ikke meget om det ur dog er det ganske fedt! Prisen ligger vist inden for dit budget dog må en anden gerne bekræfte min påstand. For yderligere info, se venligst følgende link.: [url]"http://www.youtube.com/watch?v=bwSR4HL-VK0" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=bwSR4HL-VK0[/url]
Svar
Gode forslag herover.
Mht. Panerai kasserne, så er det en smagssag.
Jeg synes bedre om den "gamle" kasse end den nyere 50'er kasse.
Ingen tvivl om at in-house værket i 312'eren er klasser over det i 112'eren.
Men for mig, er der noget specielt ved de helt simple Pams.

Af dine 2 egne bud, tror jeg du bliver mest glad for IWC'en.
Primært fordi du nævner at det mest vil være til "pænere" tøj.

Men giv dig god tid, da researchen er en stor del af det sjove....... Icon_e_biggrin
Svar
Seiko Ananta Automatic Chronograph kan med lethed holde sig inden for budgettet Icon_e_wink Jeg har skrevet lidt om uret her, og der er også nogle billeder:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=8436&p=130898&hilit=ananta#p130898" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=9&t=8436&p=130898&hilit=ananta#p130898</a><!-- l -->

Seiko får alt for lidt kredit for deres kvalitets inhouse værker, som 8R28 chrono værket i sandhed er.

Med lidt held kan du lande en Omega 2594.52 chrono med cal. 3301, eller en afart af uret med f.eks. cal. 3303. Efter min mening, så er det et ur, som til prisen (ca. 16K i god stand brugt), har et fantastisk værk. Både Anantaen og cal. 3301/3301 er kolonnehjulschronografer. Dejlige klokker Icon_cool

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)