? Certina
#1
Min fars konfirmations ur fra 1950.
Kan det svare sig at få det sat i stand ???
Svar
#2
Det kan sættes i stand og givet gå i maaaaaaange år endnu - og blive fint med nyt glas og rem.
Vil du eller andre i familien gå med det - veneration - nogle synes det er smart til unge kvinder andre til mænd - så kan det svare sig at bruge 1.300 - 1.800 med glas og rem og det hele - hvis det er for at sælge det bagefter, så nix - det vil max indbringe 2000 kr TROR jeg og tage din tid

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Tak for svar hannover..
Det skal ikke sælges, uanset hvad, min far ville måske selv gå lidt med det hvis det kunne laves, men jeg kan forstå at det næsten vil koste hele urets værdi at få det bragt i god stand, så jeg ved endnu ikke hvad han bestemmer sig for, alternativt kunne jeg godt selv finde på at få det sat i stand og gå lidt med det, jeg går ud fra at det godt kan betragtes lidt som et vintage ur.

Hvordan er det iøvrigt med Certina, hvilket værk sider der i og hvilken kvalitet har Certina ano 1950 (sådan på en 10 scala), idag høre det jo under Svatch og er billige quartz ure, jeg aldrig kunne drømme om at smide penge efter.
Svar
#4
Ja det er afgjort vintage - vi taler nok ca 1960 (fra hukommelse, jeg har ikke lige bladret tilbage til billedet) -. måske en anelse før. Værk og visere ser OK ud standsmæssigt.

Certina laver skam stadigt glimrende ure, uden at være i topklasse, men noget af det bedste til prisen i ure alle kan betale, finder du idag i deres DS sport serie f.eks. mekaniske automatikværker fra ETA i flotte ure. Ikke noget at vrænge på næsen af lover jeg, Mange herinde vil kunne sige fine ord om DS serien.

Hvad der ligger i din fars ur er rent gæt, bagsiden må af og man må finde ud af hvad der står for kalibernummer. Der er mange muligheder. Det kan være noget ebauche som er indkøbt værk, men det er mest sandsynligt et Certina værk, type 23-20, 263, 19-30 eller 28-10 som driver det.

Hvis vi taler om 1500 kr for at sætte det i stand, så har man derefter ur i masser af år og kan ikke købe noget til den pris i den kvalitet til de penge i dag. Om man så kan lide størrelsen osv er helt individuelt.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Sådan som Certina står skrevet vil jeg tro den er fra 40'erne.

Kig evt. ind på

[url]"http://shop.joseph-watches.com/joseph/en/FMPro?-db=gaj.fp5&-format=index.html&-view" onclick="window.open(this.href);return false;">http://shop.joseph-watches.com/joseph/e ... html&-view[/url]

og se andre Vintage Certina. Der vil man også kunne gøre sig begrem om hvilket værk der kan ligge i uret.

Et smukt Vintage ur synes jeg. Hvor stort er det i diameter uden kronen?

vh Baun
Svar
#6
Tak for svar
herefter tror jeg at jeg vil lade Krognos sætte det i stand.

Det måler 28.5 mm uden krone, modellen er sikkert nok fra slutningen af 40erne, men altså købt i 1950,
Svar
#7
Enzaie Skrev:Tak for svar
herefter tror jeg at jeg vil lade Krognos sætte det i stand.

Det måler 28.5 mm uden krone, modellen er sikkert nok fra slutningen af 40erne, men altså købt i 1950,
Har lige set billedet igen, holder helt med - slut 40 tidligt 50. Krognos skal nok få den til gå perfekt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Et ur under 30 mm virker idags dog spinkel. Derfor anbefaler jeg bare at lade den ligge som et minde og købe en vintage Certina fra en senere tid - 60erne f.x., det får man mere ud af.
Hilsen,
Olof
Skift ur, når du står op!
Svar
#9
olof Skrev:Et ur under 30 mm virker idags dog spinkel. Derfor anbefaler jeg bare at lade den ligge som et minde og købe en vintage Certina fra en senere tid - 60erne f.x., det får man mere ud af.
Hilsen,
Olof
Medens 28 mm passer på masser af kvindearme - til lidt specielle lejligheder - så den mulighed skal du ikke se bort fra hvis du har kvinder omkring dig. De har mange sko, men kan faktisk godt ha flere ure til flere lejligheder - også vintage
Her lidt som min kone skifter på armen med (ud over nyere ure)
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Nå det var nok lidt rigeligt Icon_e_smile men når man nu somme tider er sammen om at lede efter lidt gammelt sjov, så ....
vh
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
Ja, det er rigtigt nok et lille ur, der sådan set kun har rigtig værdi for min far, der iøvrigt senere købte et ret dyrt Certina DS, der kun holdt nogle få år, efter en tur i svømmehallen duggede det til, det blev forsøgt lavt hos en prof. urmager, men det blev aldrig rigtigt godt igen, så vi skal ikke have flere Certina ure i min familie..
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)