Køb af kikkert
Hej forumbrugere

Jeg skriver fordi jeg har fået nogle penge har besluttet at købe mig en kikkert, som jeg kan bruge til ’lidt af det hele’ dvs. en god all-round kikkert, både til at se på skibe, fugle, dådyr og hvad man ellers kigger på.
Det skal være i, hvad man vidst kalder mellem-klassen, omkring 4-5-6000 kroner.

Jeg har haft kig på et par stykker og har sporet mig lidt ind på Vortex Viper 10x42 og Kite Forster 10x42. Måske kun 8x men er ikke sikker på hvad jeg vil sætte mest pris på; Den større forstørrelse (10x) eller det vil større synsfelt (8x)

Men hvad siger I, hvad ville I vælge hvis det skulle være i den prisklasse
Eller vil I foreslå mig en helt anden model?

Og dertil at par tillægsspørgsmål;

-Jeg er blevet tilbudt en Kite Forster fra 2004 til halv nypris (ubrugt). Men er denne model den samme som man får i dag eller er ”teknologien” og produktet meget bedre i en ny model i dag?

- Marine kikkerter, hvad er deres kvalitet/niveau i forhold til de nævnte modeller, der er mere ”lige” i designet (og ofte mindre og lettere).

Kom endelig med erfaringer og synspunkter - og "karakterer" for den sags skyld, af de forskellige kikkerter

Ser frem til at høre fra folk og god håndbold finale Icon_e_biggrin

Mvh Jacob
Tip moderator
Svar
Som professionel landmåler, har jeg siden 1974 prøvet alt indenfor optiske og elektroniske geodætiske instrumenter.
I 1986 stoppede jeg "prøveriet" og valgte Leica, holder ved og har aldrig fortrudt.

Da jeg for 6 år siden fik brug for en lille (=let transportabel) robust og pålidelig kikkert, var det naturligt at vælge en: Leica Ultravid Mini 8 x 20.
Efter 6 års rå behandling fungerer Leica'en 100% upåklageligt - og der har ikke været grund til at anfægte valget.

Lad os blot snige et (uvedkommende) billede ind af en Leica TCA1105+ (totalstation)
İmage
.... der åbenbart fungerer som en regulær "publikums magnet" Icon_e_wink

Mit kikkertvalg er som nævnt foretaget på baggrund af mange års positive erfaringer med Leica's øvrige produkter, og i høj grad med vægt på lille vægt og omfang, robusthed og pålidelighed.
Har man mere "transport kapacitet" får man selvfølgelig større ydeevne ved en kikkert med større objektiv; men et synsfelt på 110 m v/ 1000 m giver ikke "tunnelsyn".

Anvender du forum's søgefunktion med ordet "kikkert", finder du såvel denne tråd som en tidligere, hvor emnet har været drøftet indgående.
I den tidligere tråd er nævnt fabrikater fra leverandører, der ikke har geodætiske instrumenter i sortimentet, hvorfor jeg ikke har nøjere kendskab til dem.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Står den på kikkert til mellem 4-6000 kr mener jeg du kun skal kigge imod Zeiss,Swarovski eller Leica
lyset i deres kikkerter er bare af en anden verden,min far har en Zeiss den låner jeg når behovet er der Icon_cool

Han købte hans brugt for 6000 kr
Svar
Hej Geodoc
Leica laver nogle gode kikkerter og deres kvalitetsniveau og -rygte er velkendt og velfortjent, men synes 20 mm objektiv er for lidt og deres modeller er lige så meget dyrere, at det er for meget for mig.

Har læst de andre tråde og der bliver mest nævnt ”high end kikkerter” mærkerne.
Bortset fra det Geodoc, må det være lækkert til hverdag at arbejde med sådan nogle kvalitetsværktøjer som Leica Icon_e_biggrin Icon_cool

Hej Jacob
Leica, Zeiss og Swarovski er ganske rigtigt lækre kikkerter, men desværre også en del dyrere en det jeg vil bruge (4-6000 kroner), de ligger på omkring 9-10.000 kroner for de 8x42/10x42 jeg er ude efter.

Men ang. det at købe brugt, hvordan er udviklingen inden for kikkerter? Som skrevet kan jeg købe en fra 2004, men vil hellere købe nyt hvis kvaliteten er (betydeligt) forbedret siden, altså at man næsten kan tale om et andet produkt (måske du kan sige noget om det, Geodoc, er man ”bagud på point” hvis man køber en ubrugt mellemklasse kikkert, Kite Forster, fra 2004?).
Svar
Der er en 8x56 Swarovski på dba til 6k
så de kan findes Icon_cool
Svar
jacob jensen Skrev:Der er en 8x56 Swarovski på dba til 6k
så de kan findes Icon_cool

Det må være DEN, du spørger slet ikke indtil lysfølsomheden, men er kun forblændet af forstørrelsen.... fint nok med det, men er du ude i naturen og kigge på råvildt og kan se der står "et eller andet", sætter kikkerten for øjnene og så kan du ikke se noget. Hvad så???
Husk jo større forstørrelse, des sværere at holde stille... Icon_e_confused
Derfor vil jeg nok sige Xx50 som minim.... X=forstørrelsen x 50= lysfølsomheden.
Har brugt en del kikkerter til nat kapsejlads, det var inden jeg havde råd til kvalitet.... Icon_e_confused havde en Falcon 7x50 med coatning på alle linser, skipper havde en billig kikkert af ukendt mærke, men billig. Vi ligger og skal inden om en bøje,.... 0,5m vand på den forkerte sidde, jeg kan tydeligt se bøjen, men skipper kan intet se. Der gik det op for mig hvormeget coatning og lysfølsomhed har at sige i en kikkert..... 7x50 begge kikkerter, der var 2 sømil til land Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised vi kom på den rette side, vi byttede kikkert Icon_cool Skipper købt senere ny kikkert, så jeg vil kun sige Geodoc's valg er rigtig godt.... det holder selv i pressede situationer.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars

Tak for indputtet, ved ikke helt hvor meget der var til mig. Angående forstørrelsen synes jeg at 8x og 10x er fint, den ”hopper og danser” ikke for meget, den kan jeg sagtens holde stille og objektivets størrelse er for mig et kompromis mellem hvor meget lys der kan komme ind (og derved hvor længe efter solnedgang den er brugelig) og hvor handy den er/ hvor meget jeg gider slæbe rundt på.

Jeg har fundet frem til at 8/10x32/42/50 passer til mit behov.
Men bortset fra det, tak for henvisningen Jacob. Brugt markedet er absolut en mulighed jeg er villig til, hvis jeg finder det rette Icon_e_smile

Vh Jacob
Svar
Jeg har prøvet lidt forskellige størrelser og selvfølgelig kommer det an på hvad man skal bruge den til og hvor tung den må være,
men vælger du et af disser mærker får du top kvalitet som kan bruges all-round så kan de selvfølgelige have nogle spids kompetencer hver især den ene eller anden vej,selv hvis du vælger en med et par år på bagen får du en top kikkert som slår mange andre fabriks nye kikkerter.
Svar
Ved brugt er det rart at prøve den inden man betaler. Har den været en tur på gulvet - er der prismer der har flyttet sig osv.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Mange gode råd,

Jeg vil dog tilføje endnu et par seriøse muligheder: Steiner og Fujinon.
Jeg har i mange år haft glæde af en Steiner Commander V kikkert 7 X 50 til sejlsport. Den er fremragende.
Fujinon laver nogle meget fine kikkerter. Deres marine-kikkert bruges bl.a. af den amerikanske marine.

Jens-Kristian
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)