3-6-9 minutmarkeringer på vintage chronographer - info søges
bon jour

Jeg har i en del år været af den faste overbevisning at 3-6-9 minutmarkeringerne på vintage chronographer var beregnet til tidtagning af "udenbys" samtaler. Flere kilder på nettet bekræfter dette, bla oplysninger fra AT&T og andre tele selskaber, om at afregningen blev fortaget pr påbegyndt 3. minut. Siden jeg fattede interesse for militære chrono'er har jeg dog flere gange undret mig over tilstedeværelsen af disse markeringer på div militære ure. En forklaring kan selvfølgelig være at der fandtes en civil udgave af samme ur og at skiven var blevet skiftet ved service. En anden mulighed er at civile ure senere er blevet "konverteret" til militære for at score kassen. MEN eksisterer der en 3. mulighed, nemlig at der var et funktionsoverlap mellem den civile og militære (piloters) brug af 3-6-9 markeringerne?

Under research af nedenstående Lemania 617 angiveligt SwAF, er der en ting som slår mig: der er intet donor ur hvis skiven skulle være fra et civilt ur OG der findes mig bekendt ikke engang en Lemania med denne kasse. Så tvivlen nager mig: er det en SwAF?

Pludselig slår det mig at en af de mest eftertragtede militær chrono'er "Breguet Type20, Marine Nationale" har en special minut tæller på kun 15 minutter, med markeringer hvert 3. minut. Dette er interessant idet den alm. Breguet Type20 allerede var blevet leveret til det franske luftvåben i en 30 minutters udgave uden markeringer!

Dertil kommer at det franske luftvåbens testcenter CEV, senere fik specielle versioner af Dodane Type21 som havde deres 30 minutters tæller med klarer makeringer hvert 3. minut, og yderligere var tal markeringerne ved 6-12-18-24 istedet for 5-10-15 osv.

Jeg sporer et vist overlap i brugen af 3-tabellen, mellem civilt og luftbåren brug, men savner viden om præcist hvad disse 3 minutters intervaller kunne være blevet benyttet til. En fransk kilde foreslår noget om start tider på et hangarskip?

Håber det er et par piloter iblandt læserne, som kan komme med et par gode ideer.

/longbear

PS. Breitling co pilot har også markeringer som Breguet

Lemania 617
İmage

Breguet Type20 Marine Nationale
İmage

Dodane Type 21, CEV special (ikke uret men bogen det ligger på!)
İmage
Svar
Spændende - jeg tror ikke det rokker ved, at det 3 minutter er telefon tid - helt generelt - og disse tre minutter slutter jo ikke ved 9 - så måske militærfolk bare talte meget længere med udlandet Icon_e_biggrin
Starttid på hangar skip er bestemt sjovt at tænke på, jeg har bare ingen anelse - så jeg er også med på en lytter her
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hi longbear (?)

Et lille indspark i denne interessante diskussion.

Jeg har disse to kronografer med Heuer/Breitling/Buren calibre 12, der også har 3, 6, 9 og 12 minutters markeringer.

De kommer fra Chronosport, der leverede ure til motorsport og "luftsport". De lavede så nogle ure under eget brand, bl.a. disse der helt klart er piloture, selv om jeg ikke ved hvordan lynetten m.m. skal bruges. Jeg vil tro at der er fra midt eller sidst i 70'erne.

Peter "Heuer" Møller

İmage
Svar
tak til jer begge for input, jeg ved godt det er som at lede efter en nål i en høstak, men det kunne jo være sjovt hvis der er en pausible militær/luftbåren forklaring på disse markeringer. Efter at have kigget på mine mange gemte billeder, kan jeg ser det overvejender er chronoer til hæren og marinen hvorpå disse markeringer er. En undtagelse er dog Auricoste Type20 som udelukkende blev leveret med 3-6-9. Så der er ikke noget klart mønster.

Måske er forklaringen blot at div urfabrikker ikke gad lave et nyt værktøj til at lave markeringerne på minut skiven, hvis de allerede havde een der passede.

hannover_dk Skrev:så måske militærfolk bare talte meget længere med udlandet Icon_e_biggrin
god teori, men så havde jeg faktisk troet at det ville have været italienerne som havde lavet kontrakter med 3-6-9 Icon_e_smile

@peter
Det er et par rigtig flotte Chronosport du har der - og endda to ens - klasse! De lynetter ser meget spændende ud "true altitude er jo noget med højden, men hvordan søren man bruger den er et godt spørgsmål. De er værd en separat tråd for at få opklaret det.

/longbear
Svar
petermm Skrev:De kommer fra Chronosport, der leverede . . .til . . . og "luftsport", selv om jeg ikke ved hvordan lynetten m.m. skal bruges. Peter "Heuer" Møller

İmage

Hvis man nu begynder at kigge på lynetterne vil man opdage at det er en regnestok, de står dog ikke ens på dem begge, men på det til venstre er tallene ens i to rækker hele vejen rundt.... så er det en regnestok. Der kan regnes andre ting end bare det sædvanlige gange og dividere, men til kursudregninger i udlandet er det en fantastisk hjælp. Og der bliver kigget når man trækker en regnestok op af lommen Icon_mrgreen
Har lidt svært ved at forklare hvorfor de MPH står på den måde, så det overlader jeg til en anden at komme ind på, men kan være Peter's far bliver spurgt af Peter. Der er jo noget med han flyver, men om han har brugt den slags Icon_question Icon_question Icon_question
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Har lidt svært ved at forklare hvorfor de MPH står på den måde, så det overlader jeg til en anden at komme ind på, men kan være Peter's far bliver spurgt af Peter. Der er jo noget med han flyver, men om han har brugt den slags Icon_question Icon_question Icon_question

mph og km (som vist står på den inderste) er alm tachometer skala:
http://www.chronomaster.co.uk/tachometer...ograph.htm

/lb
Svar
longbear Skrev:mph og km (som vist står på den inderste) er alm tachometer skala:

/lb

Jep og selfølgelig starter man så med det laveste MPH når man starter stopuret eller går sekundviseren baglæns Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Ellers så er alle mine chronografer med tachometerskala da forkerte, men de virker nu godt nok som de er. 1000 m på tid og du har din hastighed, men det kan være det er noget specielt på disse to. Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Undskyld kunne ikke lade være, godt ord igen.... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Ja nogen regnestok funktion er det jo nok, og det er ikke usædvanligt for Heuer (eller breitling)- Hvordan man bruger den??
True alt - går jeg også ud fra er true altitute. Jeg har siddet ganske meget i cockpit i privatjetter, og True alt er højden over gennemsnits havhøjde – i modsætning til absolute alt – som er højden over terræn (man kunne sige det modsatte havde været logisk, men sådan er det)

Hvad man så regner ud med kransen - eller – måske bruger som hukommelse for forskel der skal ganges med – på skalaen der jo er fra 0 – 100 – aner jeg ikke.
Den sidste højde af betydning i flyvning er ”pressure alt” og den bruges i forhold til højdemåleren.

Fra start får piloten ofte opgivet luftrykket (på langrutter kan det være mange gange under flyvningen for trykket undervejs – ellers kan man ikke med alm højdemåler sikre, at alle faktisk ligger i samme højde hvis de er indstillet til forskelligt lufttryk – helt som at alle ure står til GMT) og ved landing kender han lufttrykket på banen der han skal lande. Derved kan han regulere sin højde måler, så han præcis ved hvor højt banen ligger på højdemåleren, som simpelt set som basis jo er et barometer. Ved højt lufttryk, ville han ellers få en forkert angivelse af banens præcise højde.

Moderne fly har så også radio/radar indikationer af højden, men det er anden sag.
Det er svært at se hvad tru alt – og en skala til 100 skal bruges til, men lækre ure

Ret mig gerne pilotere, jeg skriver ud fra hukommelse og observationer Icon_redface

Markeringer ud for de 4 gange tre minutter her, tror jeg er de alm for telefon. 3 min intervaller bruges ikke i flyvning mig bekendt – og heller ikke i sejlsport (match race f.eks. har helt andre)

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
longbear Skrev:
Lars Skrev:Har lidt svært ved at forklare hvorfor de MPH står på den måde, så det overlader jeg til en anden at komme ind på, men kan være Peter's far bliver spurgt af Peter. Der er jo noget med han flyver, men om han har brugt den slags Icon_question Icon_question Icon_question

mph og km (som vist står på den inderste) er alm tachometer skala:

/lb
Ja skalaen for MPH må jo være en form for alm tachymeter - men jeg kan ikke lige se logikken - heller ikke i forhold til de normale
Hvis det som i eksemplet i linket er hvor hurtigt man flyger over en bane - og banen er 1 miles - så kan jeg ikke få tallene til at passe, for så skulle den flyve 1000 miles i timen - men 1 miles på 60 sek er vel 60 miles i timen (helt som KM på et tachymeter normalt vil vise 120 km/h som hastighed hvis en km tager 30 sek og 60 km/h hvis en km tager et minut - med 120 stående i bunden ved kl 18 og 60 i toppen ved kl 12)

Så kunne det være gange faktor 10, men det vil jo stadigt ikke passe

En tachymeterskala skal jo bliver lavere tal hele vejen rundt fra start ved 1 sek op til alle 60 sekunder, når det man jo kører langsommere jo længere tid man er om at køre en strækning, og denne har jo tal der bliver større - hele vejen rundt alle 60 sek - hvilket tyder på den er til noget andet (regnestokken??)

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Lars Skrev:Undskyld kunne ikke lade være, godt ord igen.... Icon_e_biggrin
næ næ. jeg skal da have kniven, for du har fuldstændig ret, og jeg er stæreblind. De vender sørme den "forkerte vej" og hvordan de benyttes er en gåde for mig. Jeg så at der var en tråd på OT vedr "nye briller", man skulle tro det var til ære for mig Icon_e_smile

/longbear
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)