Reparation/service af ur med T-skive/visere
Hej

Det er super med de gode svar på alle mine spørgsmål, mange tak! Icon_e_biggrin

Her kommer så et nyt spørgsmål:

Urene med Tritium skiver + visere er mere eftertragtede end Luminova skiver har jeg efterhånden lært.

Hvis man har et ur med Tritium skive som skal serviceres eller repareres med en ny skive eller visere, får man så sat en Tritium skive (visere) i uret eller er men tvunget til at få Luminova skive + visere?

Dvs. har Rolex (eller forhandlerne) stadig "løse" T skiver + visere liggende?

Jeg spørger fordi jeg gerne vil købe et ur med Tritium skive + visere som skal benyttes til daglig brug. Hvis jeg så kommer i en situation der medfører at skiven skal skiftes og der så bliver sat en Luminova i, så er det jo surt. Det vil jo medføre at mange af vintageurene ikke kan benyttes til daglig brug med det slid det medfører, hvis man dermed risikerer at miste Tritium delene ved evt. reparation?! Icon_e_confused

mvh
Frederik
Svar
Ja sådan går det helt generelt. Reperation - hvis der skiftes visere og skiver (og det er standard for en del ure ved service at skifte visse af de ting, hvis man ikke siger NIX - INTET SYNLIGT SKAL SKIFTES UDEN JEG VED DET.)

Ved skifte før man luminova på skive, visere og perlen i kransen. Du vil se, at det er et hovedproblem når man skal finde vintage sports rolex, at der ofte er skiftet dele til nyere.

Det er en af de LIDT besværligere ting ved tritium. Det gør dem LIDT mindre selvfølgelige til hårdt dagligdagsbrug. Man skal ud og lede på brugt markedet hvis uheldet er ude. Det er ikke generelt et stort problem, tritium sidder normalt rimeligt fast. Det er blandt andet derfor at, Rolex har mercedes symbol i deres store timeviser. Uden de der pinde i cirklen, ville tritium ret let falde ud.

Når det er sagt, at det ikke er et stort problem, så må det også erkendes, at der er mange ure (langt fra specielt Rolex, som jeg synes ret sjældent i forhold til visse andre ses med tomme skeletvisere), som taber tritium i viserne. Det vil dog ofte være ure fra ca 1950 vi taler om.

Hvis man har et fint gammel Rolex, så KAN det være et problem hvis tritium fra viserne falder af og "brænder" sig ned i skiven, og ødelægger den. Man ser jo selv hvis det falder af, og kan gribe ind, men for de helt sjældne ure, kan det være en årsag til ikke at turde bruge dem i hverdagen.

Du er vel med på, at en væsentlig grund til at mange foretrækker tritium (ud over samler tanker og alder) er, at tritium patinerer så smukt - og der har man glæden af, at netop skive, visere og perle, er patineret ens.

Nå det var jo ikke et klart svar, men jeg mener heller ikke sådan et findes. JEG ville ikke være bange for at gå med tritium visere/skive/perle i et Rolex ur fra 1970 og frem, selv om jo ældre - jo større risiko. Længere tilbage, ville jeg ikke bruge det som hverdags ur.

Taler vi ure fra 1990-2000 - ville jeg ikke bruge tid på at bekymre mig.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Der findes masser af gamle vintage Rolex der har 30-40år på bagen med fine tritium skiver og visere. Disse dele kan relativt nemt skaffes i flot stand på brugt markedet skulle uheldet være ude. Sørg for at skiven ser pæn ud når du køber uret og få det trykprøvet. Er du ude i noget vintage til over 40-50k blive disse dele dyrere men meget kan skaffes.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Tak for meget gode svar.

Nu har jeg set til min overraskelse (og begejstring) at man kan få et Rolex 5513 til "næsten" samme pris som et nyere explorer 14270 eller 114270. Så er 5513 da klart federe hvis man vil have et lidt vintageagtigt ur Icon_e_smile

Kan et 5513 holde til daglig brug? (eller er det "synd")

Og er diameteren lidt mindre end de nyere Submarinere (16800 osv ikke den helt nye med keramisk lynette)?

mvh
Frederik
Svar
En 5513 er 40mm og du kan sagtens bruge den til dagligt brug. Er det ikke én af de mere eksotiske fra 60'erne kan dele stadig relativt nemt findes. Værket serviceres stadig hos Rolex AD'erne i DK. Den nye Sub syner måske lidt større.
Er du til vintage og skal du bruge uret er en 5513 vejen.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:En 5513 er 40mm og du kan sagtens bruge den til dagligt brug. Er det ikke én af de mere eksotiske fra 60'erne kan dele stadig relativt nemt findes. Værket serviceres stadig hos Rolex AD'erne i DK. Den nye Sub syner måske lidt større.
Er du til vintage og skal du bruge uret er en 5513 vejen.
Mvh
Klaus
+1
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvor meget i runde tal trækker en gloss skive ned ifht en mat på en 5513?

Og hvad skal man regne med af tillæg for box + papers?

Her taler jeg om 5513 fra 1980-1989 (ikke meters first osv, men de "billige" sene årgange)
Svar
Hej Frederik.
Når vi taler værdi og forskel her er standen helt afgørende.
I meget runde tal...et skud fra hoften...+5k for mat skive...+10-15k for box/papirer.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
+10-15k for box + papirer... Icon_e_surprised

Når man siger "papirer" hvad er det så præcist? Manual, original kvittering eller?

Gør det noget at det ikke er den originale boks men en tilsvarende fra samme periode? Og kan man kontrollere dette?

mvh
Frederik
Svar
Papirer er i dette tilfælde det originale grønne Rolex garanti papir (certifikat) hvori urets serienummer er stemplet (punched). Rolex æsker har også numre og æsken skal være af samme type som den uret blev solgt med. Det er naturligvis vanskeligt at kunne sige om de forskellige ting er sammenbragt men garanti papiret er unikt og kan ikke erstattes. Det er et plus hvis den originale kvittering, manual og alle service papirer følger med.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)