hvordan bruges dykkerringen?
#1
Jeg har lige fået et Tissot Seastar 660 og jeg er sportsdykker.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan man bruger den ring omkring urskiven?
Svar
#2
Svaret er sikkert at læse masser af steder...

Når du dykker ned drejer du kransen, så markøren (der normalt står ved 12) er ud for minut-viseren. Du kan så hele tiden under dykket aflæse, hvor mange minutter du har været neddykket, blot ved at aflæse minut-viseren mod dykkerkransen. Bemærk, at fordi kransen kun kan drejes i en retning, så risikerer du ikke at tiden er længere, end det du aflæser. Hvis du drejer ringen lidt for langt, eller den ved en tilfældig bevægelse drejes videre under dit dyk, så er du stadig på den sikre side, idet den virkelige dykkertid så vil være kortere end det, du aflæser.

Se f.eks. her, hvor jeg kunne have startet et dyk kl. ca 21 minutter over 2, og hvor minut-viseren viser, at det er omkring 23 minutter siden.

İmage

/Bjørn.
Svar
#3
Der er også en "skole" som stiller markøren der hvor minutviseren vil være, når man skal være dykket ud, og så kan man følge hvor lang tid man har tilbage - men ellers som Bjørn skriver.

Du vil sikkert også vide, at man naturligvis skal tage hensyn til den tid man kan behøve til at komme op igen, hvis man et stykke nede - allerede ved 12 meter skal man - hvis man bliver nede den fulde tid, regne ekstra tid til et stop ved 5 meter, og det stop øger med dybden - hvor tiden nede bliver kortere og hvor man hurtigere skal ha stoptid op, men det ændrer ikke ved brugen af ringen for de fleste, man skal bare være opmærksom og begynde turen op i god tid.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)