Hjelp!
hannover_dk Skrev:
RunesS Skrev:Jeg tror nærmere at det er tandluft, der kan være årsagen til den ujævne gang.

Hvis der er knækkede tænder på sekundhjulets tandkrans, tror jeg ikke kun at sekundviseren bevæger sig ujævnt, men at uret ikke holder ordenlig tid eller slet ikke går...
Jeg kender til tarmluft (fra en del andre naturligvis) men JA jeg har også hørt om tandluft - lyder absolut rimeligt.
vh

Specielt på et værk som det, trådstarter snakker om. På billedet ligner det at det er en indirekte central sekundviser. Altså at sekundviseren ikke sidder monteret på et hjul fra løbeværket, men er et drev, der sidder som en "sidegren" af løbeværket.

Fordi at der er tandluft, den smule spil som er nødvending for at indgribningerne ikke binder, er der en fjeder der hæmmer sekundviserdrevet, så det ikke dasker frem og tilbage i tandluften, når uret bevæges. Det er den flade fjeder, der er skruet oven på løberværksbroen.

Det er ikke nødvendig ved en direkte sekundviser (monteret på et hjul der er en del af løbeværket) da fjederkraften, sammen med eschappementets "hæmning", holder tænderne i hjul og drev mod hinanden... Jeg ved ikke om jeg udtrykker mig klart nok, men håber jeg gør...
Derfor er der en stor sandsynlighed for at viserens bevægelse ikke er helt jævn, da det der holder den jævnt ikke er konstant energi (fjederen) der holder tandhovedflade mod tandhovedflade, men en hæmning af drevet, der gør det samme.

Ved ikke om i kan følge mig..?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)