Lige et par spørgsmål omkring vedligeholdelse af ure?
Hej alle...

Jeg har netop modtaget et Revue Thommen ur og har lige et par generelle spørgsmål. Jeg håber at nogle eksperter som jer kan hjælpe en nybegynder Icon_e_smile

1. Når man indstiller dato og tid går jeg ud fra man ALTID skal køre fremad, at man ikke må køre tiden bagud eller datoen?

2. Når det er "water resistant" til 300 meter, er det vel sikkert nok at svømme og bade med?

3. Har automatiske urværker bedst af hele tiden at holdes igang? Eller sker der noget ved at det fx køre i en uge, ligger stille (uden at gå) i en uge, køre i en uge osv.?

Det er måske basal viden, men jeg vil bare ikke gøre noget forkert Icon_e_smile

Hilsen Jakob
Revue Thommen Diver Professional Autiomatic
Svar
Hej Jacob

Allerførst tillykke med dit nye ur, det er et godt mærke som du vil kunne glæde dig over i rigtigt mange år.

1. Datoen kan du kun skifte fremad, men stille tiden kan du sagten gøre begge veje.

2 & 3 Gå du roligt med uret hele tiden og også gerne ud og svømme og dykke, men få checket vandtætheden ved en trykprøvning ca. 1 gang årligt. Om uret går hele tiden eller ligger i peroiden har ikke den store betydning.

Så held og lykke med nyindkøbet.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Tak for det hurtige svar Bjarne...
Svar
En detalje. Lad være med at skifte dato mellem kl 20 om aftenen og 6 om morgenen. Dato mekanismen starter indgreb ET eller andet sted derimellem (så tids rummet er sat med sikkerhedsmargin) og den kan ikke altid lide man drejer hurtigt når den er gået i indgreb

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:En detalje. Lad være med at skifte dato mellem kl 20 om aftenen og 6 om morgenen. Dato mekanismen starter indgreb ET eller andet sted derimellem (så tids rummet er sat med sikkerhedsmargin) og den kan ikke altid lide man drejer hurtigt når den er gået i indgreb

vh
Tak for oplysningen Icon_e_smile Det var jeg slet ikke klar over. Vil man ødelægge uret hvis man skulle gøre det et par gange eller er det bare en dårlig idé? Vil selvfølgelig prøve at undlade at gøre det Icon_e_smile
Svar
Laursen Skrev:
hannover_dk Skrev:En detalje. Lad være med at skifte dato mellem kl 20 om aftenen og 6 om morgenen. Dato mekanismen starter indgreb ET eller andet sted derimellem (så tids rummet er sat med sikkerhedsmargin) og den kan ikke altid lide man drejer hurtigt når den er gået i indgreb

vh
Tak for oplysningen Icon_e_smile Det var jeg slet ikke klar over. Vil man ødelægge uret hvis man skulle gøre det et par gange eller er det bare en dårlig idé? Vil selvfølgelig prøve at undlade at gøre det Icon_e_smile
Man KAN ødelægge det ja - på ÉT forkert forsøg - sådan at dato skift ikke fungerer. Du vil kunne søge om dato skift herinde. Et mærke som JLC har det tydeligt med i brugsanvisningen, så man KAN absolut være uheldig, at indgrebet sidder sådan, at den ikke tåler man stiller dato - så don't Icon_e_biggrin
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:så don't Icon_e_biggrin
I won't Icon_e_smile
Svar
Og altid at skylle uret med rigeligt postevand efter svømming.
Især saltvand kan udtørre pakninger, hvis du ikke skyller uret bagefter.
Dykker du, bør du skylle alt dit gear bagefter...
Og da lige tillykke med uret!!!
Husk: billeder er altid værdsatte!!
/SK
Svar
Tak for det Sub'erman. Der er billeder i denne tråd: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=10428&p=128189#p128189" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=10428&p=128189#p128189</a><!-- l -->
Men ellers skal jeg da ikke afholde mig fra at vise det endnu en gang Icon_e_smile

İmage

Med venlig hilsen
Jakob
Svar
Laursen Skrev:Hej alle...

Jeg har netop modtaget et Revue Thommen ur og har lige et par generelle spørgsmål. Jeg håber at nogle eksperter som jer kan hjælpe en nybegynder Icon_e_smile

1. Når man indstiller dato og tid går jeg ud fra man ALTID skal køre fremad, at man ikke må køre tiden bagud eller datoen?

2. Når det er "water resistant" til 300 meter, er det vel sikkert nok at svømme og bade med?

3. Har automatiske urværker bedst af hele tiden at holdes igang? Eller sker der noget ved at det fx køre i en uge, ligger stille (uden at gå) i en uge, køre i en uge osv.?

Det er måske basal viden, men jeg vil bare ikke gøre noget forkert Icon_e_smile

Hilsen Jakob

Egentlig har Du jo fået svar. Lad mig lige tilføje:
1. Det kommer åbenbart an på værket. Jeg har mindst et ur (men gider nu ikke prøve dem alle) hvor man kan sætte datoen i begge retninger.
2. Mindst en gang om året skal Du få den testet, siden vandtætheden ikke har "lifetime warranty".
3. Den kan Du sagtens lade ligge. Der findes urebevægere, som holder den i gang, men ærlig talt - hvorfor. Det bringer bare slid. Der er undtagelser - når man f.x. har et ur som er kompliceret at stille ind, som en fuld kalender. Jeg går dog udfra, at der er andre meninger og en hel del forfægtere ar urebevægere også i denne her forum.
Hilsen,
Olof
Skift ur, når du står op!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)