Audemars Piguet Royal Oak 15202 jumbo vs. 15300
Som dagligdagsur er 15300 nok nr. et, da værket er mere robust og af nyere dato. Jeg har nu brugt mit RO med cal. 2121 meget og aldrig haft de mindste problemer. Så det skulle ikke være det afgørende argument for at vælge 15202 fra. Iøvrigt vil jeg mene 2121 er lige så robust som "lagkagen" i et ROO.

Personligt mener jeg 15202 sidder langt bedre på armen (min i hvertfald) end 15300. Lænken på 15300 har fået en del kritik pga. den dobbelte foldelås og lænke/kasse samlingen, som ikke sidder lige godt på alle arme. Du bør derfor prøve uret inden du køber et. Skivelayoutet på 15202 er ikke så lækkert, i mine øjne, som på det gamle ref. 5402 Jumbo med de lange timemarkeringer.

Uanset hvad du vælger bliver det et lækkert sæt du ender ud i med et RO og et ROO Icon_cool

/Mads
Svar
Hej eksperter

Hvad skal man regne med at give for sådan en fætter i god stand med blå eller sort skive? Har hørt om nypriser fra omkring 42-44k...

Og bliver den meget flotte urkasse hurtigt grim ved dagligt brug?

Og ikke mindst, hvad skal man regne med at service koster?

mvh
Frederik
Svar
Om skiven er blå eller sort har ingen indflydelse på prisen.

Du kan altid få en generel ide om prisniveuet på en urmodel ved at søge på chrono24.com (det er urverdenens blå avis) men lad nu være med at se hvad den absolut billigste koster derinde og tro at det er en pris alle vil sælge til.

42-44 k for en helt ny lyder som et fund i mine øre. Sidst jeg kiggede (6 måneder siden) var 50k en god pris.

Og jo, med alle de kanter bliver den hurtigt slidt, specielt lænken. Men den bliver ikke grim - den får patina - og bliver pænere. Icon_e_biggrin

En servicepris kender jeg ikke, men ved at det ikke er helt billigt. Men det er jo også kun aktuelt hvert 5-10 år. Så mon ikke man kan spare lidt op. Min egen holdning er at, hvis ridser og servicepris er en meget vigtig overvejelse i forbindelse med et køb - så skal man ikke købe uret. Så "brænder" man simplethen ikke nok for det.

Men det er jo helt i orden at spørge.

God dag til alle.
Svar
AP har faktisk service priser stående på deres hjemmeside.
Jeg ved ikke om disse svarer til Klarlunds, men mon ikke de giver en ide, om hvor vi ligger prismæssigt.

[url]"http://www2.audemarspiguet.com/customer_service/home/repairs/tarif_des_principaux_services/tableau1" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www2.audemarspiguet.com/customer ... s/tableau1[/url]
Svar
feilersen Skrev:Har hørt om nypriser fra omkring 42-44k...

Og bliver den meget flotte urkasse hurtigt grim ved dagligt brug?

Og ikke mindst, hvad skal man regne med at service koster?
Nypriser på det niveau er næppe muligt. De internationale priser begynder ved 6000€ for pæne brugte. Der er et eksemplar til salg i København til 42 K på en anden urside.

Den flotte urkasse bliver ikke grim ved brug, den får patina Icon_smil
Spøg til side: Den er ret sart.

Hvis man bekymrer sig om servicepriser, skal man nok holde sig fra high-end ure a la AP, PP og VC.

AP RO er fantastiske ure, som vil forblive ikoner i urverdenen.

Her er min hvide udgave.

Jens-Kristian

İmage
Svar
15300 koster ca 85K
15202 koster ca 116K

Det er de vejlendende priser herhjemme Icon_e_sad
By
G
Svar
Hvis valget stod mellem 15300 og 15202 er jeg IKKE et sekund i tvivl om hvilket et jeg ville vælge, det blev 15202.

Jeg syntes min 15202 sidder perfekt på armen !
Det er en fryd at kunne se det flot dekorere værk med AP logoet flot graveret i selve rotoren. Ligeledes ses AP logoet i foldespændet, hvilket det heller ikke gør på 15300.

MEN 15300 er altså stadig et afsindig flot og lækkert udført ur, men som i min bog lige mangler det sidste.......

Jacob
Svar
Ved ikke helt hvad Jacob mener en 15300 har eller ikke har men her er lidt billeder af min RO 15300 til inspiration. Af de to nævnte referencer synes jeg der er klart mere value for money i en 15300:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Der er lavet mange sammenligninger af de to, hvilket jo er meget naturligt, men det er faktisk to meget forskellige ure. Jeg har haft begge modeller, og jeg er lige som Jacob mest til 15202. Jumbo´en (15202) er bare mere ekstrem på alle områder, og så var det jo også modellen der startede det hele i 1972. Det tæller også i min bog. De to ure er ofte beskrevet som 15300 er V8 modellen, mens 15202 er V12´eren. Det er vist meget sigende. Jeg blev aldrig rigtig glad for mit 15300 og det virkede bare meget mere sterilt og intetsigende i forhold til mit semi vintage ref. 5402 Jumbo (den første udgave af Jumbo´en, hvor 15202 er den seneste). Lidt samme følelse jeg har med GMT IIc vs. et vintage Rolex. Der mangler bare et eller andet, men jeg skal blankt indrømme, at det er 100 % følelsesbetonet og intet objektivt Icon_rolleyes

Uanset hvad du vælger får du et afsindigt lækkert ur. Jeg hører heldigvis til blandt dem der ikke er så hård ved mine ure og jeg har aldrig haft problemer med ridser og brugsspor på RO modellerne. Så jo de har mange kanter, slibninger og facetter der kan få brugsspor, men så slemt syntes jeg nu heller ikke det er.

Mht. prisniveauet skal du nok ca. forvente at smide min. 45 k for 15300 og 55 k for 15202.

/Mads

İmage

Her call. 2121 i 15202 Icon_cool
Svar
Jeg har også ejet begge modeller på samme tid. Først havde jeg en 15300 og kunne ikke forstå den anden skulle være så meget dyre, men efter jeg havde begge på samme tid, så vil jeg til en hver tid tag 15202, den er så meget mere gennemført på alle punkter ( i min optik ).

Når det er sagt, så er 15300 også ekstrem lækker, og for den mindre pris man giver, så kan man få en ret fedt ur ved siden af, men er pengene ikke et problem, så ville jeg tag 15202 Icon_smil
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)