Lidt om remme og lænker (fra en remmoholiker)
#1
Lad det være sagt med det samme: "Jeg er meget begejstret for remme!"

Jeg er begejstret fordi hver rem er optimal på hver sin måde – og hver rem kan gi’ mine ure forskellige udseende. Lidt amerikaniseret kan man sige ”A strap can make – or break – the watch”…

Jeg har mange remme (mere end 100 vil jeg tro), men her er en gennemgang af (nogle af) mine favoritter. Jeg har bevidst udeladt "custom remme" da jeg ønskede at anbefale nogle som er "hyldevare" og således let tilgængelige for alle.

Som mannequin-dukke har jeg valgt mit Speedmaster ”Legend”, da det er ganske universel i sig selv. Jeg vil ikke bruge tid på selve uret, og vil også understrege at dette ikke er et "foto studie". Her skal det handle om remmene Icon_e_smile


Lad os starte med den originale Omega lænke:

Denne lænkes force (og akilleshæl) er helt sikkert spændet. Det er udfræset af et solidt stykke stål, og både form, finish og funktion er helt i top. Desværre har det også let ved at ta’ imod mindre ridser, men de er lette at polere ud selv, med det grønne på en grøn grydesvamp. Denne type lænke er en af Omegas seneste/nyeste, og er kendetegnet ved den runde profil.

Den er super behagelig, og man har helt klart følelsen af kvalitet. Eneste minus er at den er svær at justere, da den bruger små stave/pinde til at samle/adskille leddene, og de fungerer langt fra så godt som skruer. Omvendt er det jo ikke noget man skal gøre mere end én gang (og nemt kan få forhandleren til), så det går nok med det.
Alt i alt, en super lænke, som føles meget behagelig og udstråler kvalitet i fit og finish.
Pris ca. 2.500.-

İmage


Sådan en Omega lænke er jo ikke billig, så i den modsatte ende af prisskalaen har vi den vel- og anerkendte natorem.

En natorem har en altoverskyggende fordel - den har ingen ”single points of failure”. I modsætning til andre remme/lænker, så skal der mere end én defekt til at man kan risikere at uret falder af ens håndled. Det skyldes at natoremmen er i ét stykke, som fæstner begge springbars ved at gå nedenom selve urkassen.

Når det kommer til natoremme, kan jeg anbefale TimeFactors UK. Ejeren (Eddie) står selv for produktionen af disse remme. De er lavet efter officielle specifikationer fra den engelske hær, og er bla. kendetegnet ved ikke at ha’ nogle syninger overhovedet. I stedet er nylonen ”svejset” sammen – og det holder!
Selve spændet er i stål, og fås både poleret og mat. Nylonen, som fås i flere farvetemaer, er kraftig og fremstår robust – og så flosser den ikke i kanten. Den tåler vand, vind, og vejr, og den forøgede længde kan være praktisk at ha' (kan spændes udenpå tøj, mv.).
Pris ca. 75.-

İmage


Når det kommer til gummi, så er der i min verden intet som kommer i nærheden af ”Bonetto Cinturini”.

Deres remme er lavet af ægte gummi, tilsat en blød duft af vanilje. Når man får en af "Bonetto Cinturinis" remme i hånden, og føler overfladen, og mærker hvordan den formår at være fleksibel men stadig fast - så ved man at man står med én af de allerbedste gummiremme på markedet.
De fås i mange udformninger, og med forskellige typer af spænder, både almindelige og foldespænder. Desværre kan man ikke købe direkte fra fabrikken i Italien, så man skal holde øje med dem i forskellige webshops. Jeg har selv brugt DiveStraps UK med succes.
Prisen er utroligt nok kun ca. 2-400.-

İmage


Tid til lidt læder.

Når det kommer til masseproducerede ”aftermarket” læderremme, så er der i min verden intet bedre end Hirsch AG – og deres ”Grand Duke” er ganske enkelt fænomenal.
Én af det helt banale – men yderst vigtige ting – er at Hirsch tilbyder deres remme i forskellige længder. Jeg har selv små håndled, og er derfor stor fan af deres ”short”-modeller.

”Grand Duke” er en nyere rem fra Hirsch, og har den særprægede egenskab at Hirsch garanterer at den er ”vandtæt til 100m”. Nu har jeg ikke selv været på 100 meters dybde, og ved derfor ikke om den eksploderer hvis man understiger den dybde – men jeg har haft den med i både pool og hav adskillige gange, og må medgive at den fungerer rigtig rigtig godt i vand. Den bliver ganske enkelt ikke våd! Kun få minutter efter at man er kommet op af vandet, kan man konstatere at remmen er fuldstændig tør. Det er svært at forklare, men det virker.
Hirsch garanterer denne effekt i minimum ét år, men min rem har nu været på håndleddet flere gange om ugen i løbet af de sidste ½ år, og den fremstår stadig som var den helt ny. Der er simpelthen ikke slidtage at se – og her taler vi altså om en rem med rigelig af tid på håndleddet og brug i og omkring vand. Helt utroligt!
Desværre kan man ikke købe direkte fra Hirsch, men jeg har selv brugt WatchStyle UK, som har et rigtigt pænt udvalg.
Med en pris på ca. 500.- findes der billigere alternativer, men jeg har er endnu ikke stødt på nogen som kommer i nærheden af den kvalitet som Hirsch leverer.

İmage


Når vi er ved læder, kan vi ligeså godt hoppe til en anden favorit: ”The Bund”.

Det bærende element i forhold til en almindelig rem, er selve læderstykket som bæres mellem håndleddet og selve urkasssen. Angiveligt skulle dette design stamme tilbage til 60’erne, hvor tyske flypiloter bar dem.
Jeg kan godt li’ bunds, fordi de løfter uret og får det til at fremstå robust og ”massivt”. Herudover er det yderst komfortabelt, da det alt andet lige er mere behageligt at ha’ læder mod huden end koldt stål. Mærket på denne rem er Meyhofer, som tilbyder rigtig god kvalitet for små penge. Udover at læderet og syningerne er i orden, er kvalitet understreget af det massive/udfræsede stålspænde… det ser man normalt ikke i dette prisleje.
WatchBandCenter DE er ikke til at komme udenom når det gælder aftermarket remme, og de har rigtig meget fra Meyhofer.
Denne koster ca. 100.- (Nej ...det er ikke en trykfejl!)

İmage


Sidst men ikke mindst, kan man ikke ha’ en vintage (eller retro) Omega, uden at ha’ en mesh rem.

Omega fører selv en original mesh, som er i sædvanlig god Omega-kvalitet; desværre har den to uhensigtsmæssigheder (for mit vedkommende). Den er temmelig dyr, og så er den for lang. Udover mikrojusteringerne i selve spændet kan den ikke justeres yderligere, men for dem der har brug for ekstra længde kan der tilkøbes ”forlængere”.

Disse uhensigtsmæssigheder gør at mange søger alternativer. Jeg har selv haft flere mesh lænker, men min søgen stoppede med denne fra Ebay: WJean28, fra Canada.
Den har samme historiske ”åbne” endestykker som Omegas mesh, og samme tykkelse tråd i samme brynjemønster. Men til gengæld har den én altafgørende forskel - nemlig at man kan justere lænken med små korte led (som stadig er i brynje). Leddene er monteret med små skruer, så det er let af indstille den rette længde. Selve spændet er med trykknapper, og ”dobbeltsikring”. Folde-delen af spændet er ikke i ”bøjet plademetal”, som man kender det i billigere løsninger. I stedet er det udfræset af solide stykker stål, og har flotte ”skarpe” kanter.
Denne mesh koster ca. 450.- og er bestemt pengene værd.

İmage


Til at skifte remmene bruger jeg en Bergoen 6767-F

Det er det absolut bedste værktøj til at afmontere den originale lænke. Styrken ligger i den lille fine "gaffel" som kendetegner 6767-F-modellen. "F" står for "fine", og gaflen er lige præcis fin nok til at komme ind de "smalle steder", men stadig stærk nok til at sammenpresse stiften (spring bar), så den let kan tages ud.
I den anden ende af 6767-F'eren sidder en lille spids stift. Den passer perfekt til de små huller som sidder i de fleste foldespænder (mikrojusteringen). Derudover så passer den også til stifthullerne hvis urkassen har sådanne (f.eks. ældre Rolex).
Prisen er ca. 100.- og det kan købes fra WatchTool UK

İmage


Afslutningsvis skal det nævnes at alle oplyste priser ovenfor er cirka priser. Jeg har ikke oplyst told, da jeg bevidst har linket til steder, hvor jeg ikke selv er blevet opkrævet told/moms ved købet.

Jeg håber at ovenstående har givet lidt inspiration til at eksperimentere med andre typer af remme. Jeg er, som nævnt selv stor fan, og har flere gange "gen-opdaget" glæden ved et henlagt ur, ved simpelthen at montere det med en ny rem Icon_e_biggrin
Svar
#2
Hej Claus

Det var dog en usædvanlig god og bred gennemgang af remme og de muligheder og svagheder der er. Tak for linkene Icon_e_biggrin
Et par spørgsmål trænger sig på:

1: hvad har du af meninger til Maratac?

2: har du kendskab til remme til Omega Dynamic? Samt skifte værktøj...?
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#3
Hans Jørgen Skrev:Hej Claus

Det var dog en usædvanlig god og bred gennemgang af remme og de muligheder og svagheder der er. Tak for linkene Icon_e_biggrin
Et par spørgsmål trænger sig på:

1: hvad har du af meninger til Maratac?

2: har du kendskab til remme til Omega Dynamic? Samt skifte værktøj...?

Tak skal du ha' Icon_e_smile

1.
Maratac kan vel bedst betegnes som en "nato på steroider".
Hvis man synes at natoen "syner for let", så er Maratac det helt rigtige alternativ Icon_e_wink

2.
De gamle Dynamics med den særlige typer rem, har jeg ingen erfaring med. De nyeste bør let kunne monteres med en vanlig rem på 19mm. F.eks. fra ovenstående link til WatchBandCenter Icon_e_smile
Svar
#4
Claus_K Skrev:[
Maratac kan vel bedst betegnes som en "nato på steroider".
Hvis man synes at natoen "syner for let", så er Maratac det helt rigtige alternativ Icon_e_wink

He He Icon_smil
Jeg købte et par remme fra Maratac pga jeg er med på et andet forum hvor de blev anbefalet. Blev købt til en SUB. Jeg købte en Bond, en Zulu og en Nato i et par farver, men er egentligt hooked på at prøve et par andre fabrikater....vil, tjekke dine link Icon_smil

Forøvrigt på gummi syner Omegaen da helt anderledes (på den positive måde)
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#5
Tak for for en flot. og informativ indlæring i, hvorledes man kan klæde et ur på, i en sådan grad at det næsten skifter karakter.

Som du selv nævner det Claus, så er det remmene det her drejer sig om, og et stort arbejde må det have været, at skifte så mange remme ud på din Speedmaster.

Men personlig synes jeg at læder remmen fra Bund er ekceptionel flot til uret, ikke mindst pga. skivens farve sammensætning. Virkelig flot synes jeg.

Hvad har du selv som favorit pt?

Et andet spørgsmål Claus
Den type læder ur remme, som har en rund beskyttelsesklap rundt om uret....har set det på håndleddet af Indiana Jones tror jeg at huske, Fås dette efter din viden`noget steds?
Jeg er lidt betaget af det, og vil gerne investere i det, hvis det ikke kun er et filmrekvisit.
vh
Allan
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
#6
alsendk Skrev:Hvad har du selv som favorit pt?
Jeg er rigtig glad for den sorte rem fra Hirsch, med de røde syninger. Den er helt fantastisk den rem, og endnu bedre med foldespændet Icon_cool

Mesh'en sidder til dagligt på en anden Speedmaster, og er også et fantastisk stykke isenkram Icon_e_smile

alsendk Skrev:Den type læder ur remme, som har en rund beskyttelsesklap rundt om uret....har set det på håndleddet af Indiana Jones tror jeg at huske, Fås dette efter din viden`noget steds?
Jeg er lidt betaget af det, og vil gerne investere i det, hvis det ikke kun er et filmrekvisit.

Sådan en her?

İmage

Herfra, men den er vist ikke på lager længere. Men de findes derude... og søgningen er en stor del af glæden (for mig) Icon_e_wink
http://www.watch-band-center.com/watchst...cover.html
Svar
#7
Dejlig gennemgang tak- Jeg har selv en original Bund - fra en Heuer Bundeswehr - strap - (og uret - men har gemt remmen) - ja de er behagelige, men man føler sig - i alle fald i min alder (60) lidt hippi agtig med dem - Kom bare ingen Korsbek - jeg var med til at gi dig navnet THE REAL WATCH HIPPI - sådan føler jeg mig lidt hvis jeg har bundeswehr på den rem på

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Claus_K Skrev:Lad det være sagt med det samme: "Jeg er meget begejstret for remme!"
... hvortil jeg må sige, "Lad det være sagt, "Jeg har (haft) det utroligt svært med remme"". - Faktisk så svært, at det som tidligere beskrevet havde udviklet sig til: "Et rem traume"
Men sikke dog et "wake up call" en "rem traumatiker" får med denne inspirerende og informative tråd - TAK!

Mine egne eksperimenter med remme er få. Både på grund af "manglende mod"; men også da 5 af mine ure har integreret lænke; og der er løbet jo kørt. - Hidtil er det blevet til:

İmage
İmage

Med Claus's gode inspiration, "... man kan ikke ha’ en vintage (eller retro) Omega, uden at ha’ en mesh rem."
- har jeg stillet mig spørgsmålet; om ikke en Flighty ville se godt ud på mesh? - Det skal i hvert fald prøves. (selv om det nok bliver vanskeligt at finde en 22 mm mesh?)

Tak for det informative og inspirerende indlæg.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#9
Geodoc Skrev:...har jeg stillet mig spørgsmålet; om ikke en Flighty ville se godt ud på mesh? - Det skal i hvert fald prøves. (selv om det nok bliver vanskeligt at finde en 22 mm mesh?)

Det vil se tæskegodt ud - ingen tvivl om det!

Jeg skulle mene at sælgeren på mit link ovenfor har 22mm. Tror også du kan få den originale Omega i 22mm hvis du har håndled (og penge) til det Icon_e_smile
Svar
#10
Super fin gennemgang med et dejligt snert af levede personlige erfaringer - det kan jeg godt li´ ... og fine billeder Icon_e_wink Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 8 gæst(er)