datering af urinteresse og første seriøse ur
#21
Hardy Jensen Skrev:det er imponerende Baun, jeg kan se at det kræver stor indsigt og nok også en vis økonomisk formåen, men som ved andre samlerområder er det vel sådan at dem der er kvalitetsbevidste altid kan få penge ud af det igen. men hvis det kun er spekulation og ikke samler glæde var det vel nemmere at beholde pengene i banken.

mvh

Økonomisk formåen!

Jeg har også en holdning til det. For mig er prisen lidt underordnet, forstået på den måde at jeg faktisk ikke går efter de ure alle andre også vil have og som derfor er hype og dyre.

Omega rummer så rigelig med ure der er mere almindelige og derfor ikke så vildt dyre. Tilgængæld vil jeg gerne have dem i god (eller virkelig god) stand og gerne med rette box, rem, spønde osv. Det koster ikke så meget men kræver mange køb - og også en del salg.

Med den viden jeg har nu kan jeg også spotte lidt særlige modeller, som andre måske ikke lige ser. Det kan være den første Seamaster model med logo på bagsiden eller den første model af De Ville (altså ikke Seamaster De Ville) osv. Disse koster ikke extra, men gør samlingen sjov og fortæller historien. Jeg kalder dem "De små samlerure" eller "potentielle samlerure".

Jeg lægger ikke skjul på at en del af financieringen også beror på at jeg køber en del ure på auktioner. De bedste indgår i samlingen, men skubber andre ud som så sælges med en lille fortjeneste.

Vh Baun
Svar
#22
Baun Skrev:Det er efter min mening bestemt ikke skrammel.

Et ok ur fra 50. 60 og 70'erne er underalle omstændigheder oftest en ganske nydelig ting, som også på dette tidspunkt har kostet en pæn sum penge... måske 2-300 kr i 65 hvilket vel svarer til 2-3000 kr idag.
.....ter lidt forhandling i familien og Peter Halse har hjulpet med at få det til at fremstå perfekt igen. Det er fra 1953 og har været brugt dagligt frem til svigerfars død i 1998… det har det da klaret ret pænt, ikke?

Nu bruges det til familie begivenheder, hvor jeg synes Leo (min svigerfar) skal være lidt med. Sidst da vi fejrede min yngste søns færdiguddannelse indenfor Finans sektoren.

İmage


Vh Baun

Spændende historie og indsigt i hvorfor. Lader til du har en spændende samling Icon_smil
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#23
Hans Jørgen Skrev:Spændende historie og indsigt i hvorfor. Lader til du har en spændende samling Icon_smil

du kan jo se den her:

Se mine Omegaer:


Constellation <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59702#59702" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59702#59702</a><!-- l -->
Genève <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59703#59703" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59703#59703</a><!-- l -->
Seamaster <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59704#59704" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59704#59704</a><!-- l -->
Øvrige Omegaer <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59705#59705" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59705#59705</a><!-- l -->

vh Baun
Svar
#24
Interessen:
Det startede vel da jeg var 6-7 år (ca 1974-75).
Jeg skulle i skole og skulle have briller. "Urmageren" i den lille Jyske by jeg kommer fra kunne også lave briller...
Han havde en kanon flot Chronograph med hvid skive..woush. Den kiggede jeg rigtigt mange gange på.
Da uret forsvandt/blev solgt fra butikken efter et par år er jeg ikke sikker på mærket, men ur interessen var vakt..!
Uret havde hvid skive, måske derfor min forkærlighed for hvide skiver?

Min far fik en ny Omega Dynamic Day-Date i 1972, som jeg forelskede mig vildt i. Uret gik han med indtil 1990 hvor han fik en Constellation af mor (som jeg havde valgt og købt for hende)
Da far døde arvede jeg hans Dynamic (til samlingen):
İmage

Egne ure:
1:
Min allerførste ur var vel et Casio med LCD display...long gone
2:
Andet ur et Citizen med analog og digital visning...long gone
3:
Tredie ur, som jeg selv købte da jeg læste og fik lidt legater (et legat på 5000kr røg til uret..) var et Tag Heuer series 2000. Uret var et quartz ur som jeg så solgte i 2000 da samlingen begyndte at konkretisere sig lidt mere omkring mekaniske ure...
4:
Et Swatch...mit første mekaniske ur..! Købt i 1991 som jeg stadig har..!
İmage
5:
Rolex 1675 GMT, købt som vintage i Australien da jeg boede der
i denne periode begyndte jeg så også at læse artikler på blandt andet timezone. Uret blev købt som vintage fordi jeg syntes en ny GMT var for dyr...
6:
Audemars Piguet Royal Oak. Købt i Australien
7:
Bulova dress watch vintage købt i Australien. Købt fordi jeg købte noget andet og fik det som rabat...
8:
Et par Seiko Limited Samurai etc købt i Asien..
İmage
9:
Så var der ro et par år. Hus, børn, børn, skilsmisse og med læsning af 2 tyske urblade. Meget tid i ur butikker og på messer. Men primær interesse var nye ure. Blev til en enkelt Daytona med hvid skive og en enkelt Turn-O-Graph med hvid skive Icon_e_biggrin
10:
Så døde morfar og far og jeg arvede et par vintages (Omega's (Dynamicen, DeVille, Geneve), Sira og Zenith)...Så blev det interessant at finde ud af mere om disse ure...lidt Timezone og andre forum indtil jeg meldte mig ind her sidste år. Men har vel reelt ikke været aktiv før de sidste par måneder.

I dag:
Er interessen lidt mere blandet.. Omega, Rolex, Blancpain, Audemars Piguet, Benrus (eller militær ure generelt) og af ny indkøb er der de seneste år kun blevet til vintage (næsten.... Icon_e_biggrin )
I øjeblikket er jeg igang med at finde (læs købe) alle referencer lavet til et specielt urværk fra Omega...Cal 560

Sidste ur køb:
Rolex 5513 fra 1972 købt for et par uger siden..
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#25
Hans Jørgen Skrev:Sidste ur køb:
Rolex 5513 fra 1972 købt for et par uger siden..
Fin historie og stor spredning på urinteressen. Sjovt nok er et af mine seneste urkøb også en 5513:

İmage

vh Baun
Svar
#26
Baun Skrev:
Hans Jørgen Skrev:Sidste ur køb:
Rolex 5513 fra 1972 købt for et par uger siden..
Fin historie og stor spredning på urinteressen. Sjovt nok er et af mine seneste urkøb også en 5513...

vh Baun
Tak. Det jeg elsker ved 5513 og 5512 og Milgauss og Omega cal 601 og og... tilsvarende ure er det simple. De viser kun hvad klokken er. Ikke dato som jeg alligevel ofte ikke får stillet... men jeg har så også erkendt at jeg vil have en sekund viser..og helst en stor central en. To viser ure er ikke helt mig.
Flot 5513..min er på rem.

Hvad med ure og sko....hvad har du flest af..? Eller hvad med at lave en præsentation af et par ure med tilhørende sko..? Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#27
peter Skrev:Hej Olof

Står der ikke GL nederst på skiven, det har jeg aldrig set før. Icon_question

MVH Peter
Hej Peter,

som hannover har skrevet, GL er en slags "Luxus udfoering" af PR 516. Det er ikke 100% konsistent, hvor forskellen er, men de fleste har den der krans under glasset. Viserne ligger nedenunder, saa uret er taemmelig tyk (der er altsaa en masse luft mellem glas og skiven), og nogle har et massivt staal laenke. Her er et yderlig eksempel:

İmage

Hilsen,
Olof
Skift ur, når du står op!
Svar
#28
Hans Jørgen Skrev:Hvad med ure og sko....hvad har du flest af..? Eller hvad med at lave en præsentation af et par ure med tilhørende sko..? Icon_e_biggrin

Det har jeg gjort engang. på opfordring af Claus T.

Nu er nogle af billederne en del af min signatur....

vh Baun
Svar
#29
Baun Skrev:
Hans Jørgen Skrev:Spændende historie og indsigt i hvorfor. Lader til du har en spændende samling Icon_smil
du kan jo se den her:
Se mine ....
vh Baun
Der var dog en usædvanlig smuk Omega samling Baun
Især dine Constellations fra før 1960 er rigtigt flotte.

Skal lige forstå. Er det din permanente samling, eller blot det du har nu, eller?
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
#30
Hans Jørgen Skrev:
Baun Skrev:
Hans Jørgen Skrev:Spændende historie og indsigt i hvorfor. Lader til du har en spændende samling Icon_smil
du kan jo se den her:
Se mine ....
vh Baun
Der var dog en usædvanlig smuk Omega samling Baun
Især dine Constellations fra før 1960 er rigtigt flotte.

Skal lige forstå. Er det din permanente samling, eller blot det du har nu, eller?
Det er alle de (Omega) ure jeg har nu ( eller i hvert fald sidst jeg opdaterede for en måneds tid siden)

Kernen i samlingen er ca 40 ure som jeg af den ene eller anden grund ikke vil omsætte. Det kan være ure hvor jeg har den originale box - og måske endda papirer. Det kan også være ure i særlig god stand eller netop de "små samlerure" som jeg opfatter som lidt særlige.

De øvrige ca 40 ure er fine nok. Ure som ikke vil være umulige at genanskaffe, ure som ikke er kernen af samlingen (fx sportsure), ure som venter på at blive erstatet af et eksemplar i endnu bedre stand.

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)