Jannik Skrev:Hvis jeg nu finder et ur, som jeg gerne vil købe af en privat sælger. Hvordan sikrer man sig så at man ikke bliver snydt? Hvad er kutyme indenfor køb-og-salg-af-ure verdenen?
Leder efter lidt insights på det her.
På forhånd tak.
Desværre er det generelt køber der står med risikoen. Du skal ikke regne med at få et ur tilsendt uden at ha betalt.
Først og fremmest finder du en sælger du mener at kunne stole på. Det kan være ud fra hans feedback på auktion eller andre steder. Det er ikke bare antal der tæller, men om det er lignende artikler han sælger.
Virker han reel og svarer godt og korrekt på et par spørgsmål. Måske nogen herinde kender ham og har handler dér?
Betal: Helst med kreditkort - ellers med Paypal. Direkte bankoverførsel giver langt størst risiko, men jeg har nu brugt det ganske mange gange ex. til Tyskland helt uden problemer - men det er en risikotagning.
Er det en egentlig internetbutik, tager de generelt kreditkort, og risikoen er pyt lille.
Hvis det er uden for EU - husk moms/told ca 33% - specielt USA giver ret stor sikkerhed for den omk.
Ha lidt tålmodighed med forsendelser, specielt uden for EU - toldtid kan trække tænder ud + der er længere afstand.
held og lykke og lad os se resultatet
vh