Overvejer vintage Omega i rosaguld med sort skive
Brunsgaard Skrev:Tak for det Icon_e_smile Det er en af de guide-sites jeg har læst, men jeg fandt ikke noget på det om re-dials - er det mig der ikke har kigget godt nok efter? Icon_e_smile
Det er ikke så let. Man kan sige, at hvis den nærmest ser ny ud og er sort connie og fra før 1970 - så ER den redial. Der er mange små ting. Ex. crosshair - det kryds som mange re-dials har - ligger det præcis, går det hele vejen igennem alt, logo og skrift - sidder stjernen 100% lige med spids op stadigt - markeringer og meget andet, så det er lidt en videnskab med re-dials eller ikke, men mange herinde kan hjælpe dig i konkrete tilfælde
Sorte Omega skiver fra før 1970 vil sjældet være helt ensartede - og connies ofte have en slags guld/hvis stjerne mønster.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Super gode input - tak for det Icon_e_smile

Jeg går ud fra at såfremt det er med crosshair, så skal det gå i gennem logo og skrift, samt være symmetrisk?

Det guld/hvid stjernemønster du snakker om, er det det usymmetriske patina som nogle har på skiven?
Svar
Brunsgaard Skrev:Super gode input - tak for det Icon_e_smile

Jeg går ud fra at såfremt det er med crosshair, så skal det gå i gennem logo og skrift, samt være symmetrisk?

Det guld/hvid stjernemønster du snakker om, er det det usymmetriske patina som nogle har på skiven?
Ja crosshair skal gå lige igennem/under logo og skrift og være symmetrisk og ja - stjernepatina er som en lidt usymmetrisk stjernehimmel.
Hvis nu Per Baun ikke lå og nød solen et eller andet sted, eller susede rundt blandt ruiner, så kunne han let vise dig et super billede af det, ligesom han er det absolut bedste til at rådgive dig om sort skive og guld massiv Omega, ligesom han måske kunne lægge sådan et ud på salgssiden og henvise til det. Så var du sikker på at få fuld besked, men Per mener nok at man må prioritere, og denne tid virker det som ferie.
Han vil formentlig udtale sig når hans ben igen lander på dansk jord og han ser denne op/udfordring Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg surfer nogle ure og ser om Baun tager op-/udfordringen op, når han er retur Icon_e_smile

Mange tak for forklaringen Icon_e_biggrin
Svar
Brunsgaard Skrev:Super gode input - tak for det Icon_e_smile
Vedrørende skrift, cross hair og placering, gælder "MOY testen". Igen et link fra: Omega Constellation collectors"; It's All About MOY, Except When it Isn't.
Men atter helt enig med Hannover: Baun er Constellation erfaringskilden Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg havde overset MOY-testen på sitet. Mange tak for det direkte link. Det er en super god test, som beskriver det rigtig godt Icon_cool
Svar
egentlig er der ikke så meget at tilføje. Hanover oa. har vist sagt det meste.

En 100% original rose gold 18 karat Constellation med sort Pie pan skive i næsten mint stand, er da vist ikke noget man bare lige nupper!

Men ok hvis budgettet går op til 25 K kan den måske findes. jeg har imidlertid ikke set den i det 5-10 år jeg har kigget efter den!

Det nærmeste jeg kommer er disse 3 - gul guld. og stål. med originale sorte skive, hvor den ene viser den omtalte stjernehimmel fint

Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan
Årgang: 1963
Kasse: Rund, Stål kasse i flot stand. Bagside med observatorium i stål. Original Omega krone
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Sort, pæn og original med jævn patina. stål visere og timemarkeringer i fin stand.
Rem: sort reptil læder rem
Caliber: 561 Automatic med dato
Caliber nr.: 20692408
Ref. Nr.:

İmage
İmage
İmage
İmage

Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan

Årgang: 1966
Kasse: Rund, 18 K guld i flot stand. Bagside med guld observatorium
Højde: 11 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: Sort Pie Pan skive med ubetydelig patina. Guldvisere med i perfekt stand
Rem: Sort ægte alligator med originalt Vintage spænde
Caliber: 564 Automatic COSC
Caliber nr.: 24772351
Ref. Nr.: 168.0010-11

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Beskrivelse

Mærke og model: Omega Constellation Chronometer Pie Pan, Automatic
Årgang: 1966
Kasse: Rund, stål med forsænket krone og observatorium i stål på bagkassen.
Højde: 11 mm
Diameter: 35,5 mm uden krone
Skive: Sort, skive med lidt patina ikke synlig for det blotte øje. Flotte gyldne visere og timemarkeringer i fin stand
Rem: Sort kroko med Omega skrevet i rem og Omega spænde
Caliber: 561 COSC Automatic med dato,
Caliber nr.: 24440908
Ref. Nr.: ST 168.004

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

vh Baun
Svar
De sidste 2 er forfærdelige smukke ure, og sikken en årgang Icon_e_wink
Svar
Jeg skal da ikke forsømme at vise sorte Conni frem igen (se i øvrigt link centralen, hvor jeg har et indlæg om conni)
Her er hun så:
İmage
İmage
İmage
Uret her drives af en caliber 561 og er fra 1960
Som det bliver bemærket er det et godt tegn, at skiven er lidt "guldgrumset", da skiverne blev udført med en negativ teknik. Skiverne blev først overtrukket med guld, hvorefter det sorte lag blev påført med huller for, hvor man ønskede guldet skulle kunne ses. minutmakører, cross-hair og de 4 linier tekst: automatic, chronometer, constellation og swiss made. Dette vil typisk afsløre en re-dial, da teksten oftest vil være påmalet og dermed stå frem på det sorte. Det er således logisk at vintage skiver har guld-grumsede overflader.
Jeg har for 4 måneder købt et tilsvarende ur med Cal. 551 for en ven. Det blev købt på ebay fra usa til en pris af 8500 kr incl. told og moms.
Jeg skal dog tilføje, at 99% af de sorte connier på ebay er redials.
God jagt!

Hilsen
Bro
Svar
Bro Skrev:Som det bliver bemærket er det et godt tegn, at skiven er lidt "guldgrumset", da skiverne blev udført med en negativ teknik. Skiverne blev først overtrukket med guld, hvorefter det sorte lag blev påført med huller for, hvor man ønskede guldet skulle kunne ses. minutmakører, cross-hair og de 4 linier tekst: automatic, chronometer, constellation og swiss made. Dette vil typisk afsløre en re-dial, da teksten oftest vil være påmalet og dermed stå frem på det sorte. Det er således logisk at vintage skiver har guld-grumsede overflader.
Jeg har for 4 måneder købt et tilsvarende ur med Cal. 551 for en ven. Det blev købt på ebay fra usa til en pris af 8500 kr incl. told og moms.
Jeg skal dog tilføje, at 99% af de sorte connier på ebay er redials.
God jagt!

Hilsen
Bro
110% enig i alt du skriver - og dit ser absolut for mig også helt originalt ud i skriven. Jeg tror det der negative tryk blev foretaget med silketryk helt enkelt, På en guldbelagt skive, og så en silke til det sorte og en anden til teksten - og jeg tvivler lidt på man har trykt "vådt i vådt" så selv op originaler må teksten - hvis den ikke er guld (og dermed i negativ helt uden tryk, bare et kig ned til skiven) ses lidt ophøjet.
Silketryk er en utroligt præcis trykmetode, og bruges også til re-dials de fine steder - men ja - man kan jo godt se om det er nyt eller ikke hvis man bare kigger godt efter. Tag evt. en lup til hjælp. (ikke til dig Bro - du ved det, men vi er jo flere med her Icon_e_smile )
At have et så flot 50 år gammelt ur - lækker krone osv. er bare super.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)