Hjælp til bestemmelse af Lemania chronograf
Jeg vil rigtig gerne have noget kyndig hjælp til at bestemme et Lemania, som jeg fornylig har købt af en bekendt. Jeg har søgt på nettet, men har ikke kunnet finde nogle passende referencer, der siger noget om uret, andet end det selvfølgelig er en hæderlig chrono.

Er der nogen, der ud fra billederne, kan sige noget om dets alder, værk osv.

Bagkapslen er med mangekantet udformning, som på mange gamle dykkerure.

Mange urhilsner

Joachim Qvistgaard

İmage
İmage
Svar
Hej

Der står et nummer under balancen og det angiver værk nummeret.
Ud fra dette nummer kan man fortælle en hel del om uret:-)

Mvh. Martin
Svar
Altså under balancehjulet? Jeg må have luppen frem.

Tak for svaret :o)
Svar
der vil nok være et R eller - som jeg lige tror, uden at ha set efter. en stjerne ved eller under balancen R= valjoux og stjene er Venus som jeg synes været ligner
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:der vil nok være et R eller - som jeg lige tror, uden at ha set efter. en stjerne ved eller under balancen R= valjoux og stjene er Venus som jeg synes været ligner

Lemania brugte deres egne værker, så det er et Lemania 12xx I guess.

Martin
Svar
Der står ihvertfald Lemania på det. Kan uret være en ref 105 med cal 1275?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Det er helt sikkert et Lemaniaværk, og jeg er her til morgen kommet værket lidt nærmere, da jeg umiddelbart ikke kan se nogle afvigelser fra billeder af et cal. 2310. Det stemmer også med, at det har et kolonnehjul.

İmage
İmage

Det lader til at befinde sig i alt fra Patek til Speedmastere, hvilket ikke lyder dårligt!

Men jeg er stadig ikke kommet nærmere, hvilket årti det er fra. Andet end, at det menten er 50 ell. 60'erne.
Svar
12XX er det bestemt ikke da den er cam switched, men selvklart er det noget lemaina (man kunne vel lære at læse overskriften) og f.eks. noget CH 27 er vel et godt bud
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:12XX er det bestemt ikke da den er cam switched, men selvklart er det noget lemaina (man kunne vel lære at læse overskriften) og f.eks. noget CH 27 er vel et godt bud
vh

Ja, men det adskiller sig altså fra et CH 27, så jeg vil mene at det er det senere 2310, som efter hvad jeg lige kan læse mig til, er en videreudvikling af CH 27.

Jeg er strandet lidt på hvilket årstal det stammer fra, da jeg ikke kan finde noget billedemateriale på nettet af samme ur. Har du måske et kvalificeret bud? Jeg tænker umiddelbart, at det er fra 60'erne pga. den mangekantede bagkapsel, da det er meget tidstypisk.
Svar
bliver vel gæt - ca 1957 - 65 - 2310 for lemania er vel samme som Omega 321 som bygger på CH 27 12 - Lemania var jo ejet af Omega og CH27 og frem deltes og blev udviklet i fællesskab - hvor der vist er lidt forskellige meninger om det var mest omega ingeniører der satte specifikationer eller lemania o glemania solgte den vist også til patek som 2872 i deres nummer række
Jeg har en gang tidligere skrevet lidt ned på en engelsk forum og gemt som note - så lidt kort og hakkende engelsk, lev med det:

The calibre 321 was based on a mutual development (according to Chuck Maddow) between Lemania and Omega, carried out by Albert Piquet and Jaques Reymond - first transformed into Omega 27 CH

From 1940 as CH 27 12 –and later CH 27 12 T1 in 1941 and then to CH 27 12 T2 (transformation 2) which is fully identical with 321 from around 1946, and then, as the same identical movement, it changed name in 1949 when Omega went over to 3 digit calibre numbering – to Omega 321

It was in 1968 replaced by a cam controlled chronograph – Omega 861 – a gilt movement with flat balance and trapeze shaped bridge – replacing the 321’s Y or wishbone shaped bridge.

In ??? it was rhodinized and changed name to a four digit series – 1861 (as did other Omega movements – also rhodinized and 4 digit calibre number)

Jeg tror dermed det er samme værk 2310 som 321 i princippet og samme som CH 27 12 T 2 i virkeligheden også.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)