Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Special udgaver eller Limited Edition findes indenfor mange forskellige genre og ure er ingen undtagelse. Hvor mange stk. varierer fra mærke til mærke, men der er vel en fælles antagelse omkring hvad mange er, i forbindelse med de lidt dyrere mærker.
Selv har jeg haft en del ure med titlen Limited Edition og det har ikke været hensigten at købe ud fra det alene, men mere fordi jeg kunne lide modellen.
Det har som oftest været billige ure, der var tale om og derfor ikke noget som kunne opnå samler værdi, måske lige på nær nogle Swatch ure i plastik udgaven, hvor farvekombinationen kunne være interessante for samlere.
Alt i alt ikke noget jeg er blevet rig af, men mere har det båret præg af lidt sjov og noget der har været fint at forære væk til familie og venner.
Nu har jeg så lidt tilfældigt faldet for et Paul Picot i en Limited Edition, men altså heller ikke noget der var grunden til købet, men jeg kunne godt lide uret og har da tænkt på hvad der giver mit ur lov til at bære prædikatet Limited Edition.
Ofte er det en lille ændring på farverne eller skiven har andet design, men aldrig har jeg oplevet at der er tale om de helt vilde ændringer på værket.
Uden det her skal handle om hvor vidt det er okay at kalde det Limited Edition ud fra en forøgelse af prisen, så kunne jeg godt tænke mig at høre fra jer ur samlere.
Har jeres valg af ur på nogen som helst måde været ud fra, at der var tale om en Limited Edition, og hvad var forskellen der fik dig til at vælge lige netop den model.
Betyder nummeret på din udgave noget for dit valg…her tænker jeg på at det kunne nr. 001 ud af 100 stk.
Kan det passe at der findes urmærker der ikke gør det i Limited Edition og synes du det er noget pjat med disse specielle udgaver.
Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 1,620
Tråde: 89
Modtaget Likes: 8 i 6 svar
Givet Likes: 0
Jeg er nok som dig limited edition gør det ikke alene - jeg skal kunne li uret -
Jeg tror, at nogen vitterligt, er limited, feks pga få producerede, eller kun lavet en enkelt sæson, eller noget helt tredje.
Der findes sikker mærker, der bruger limited edition lidt for flittigt - disse kunne være interessant at få frem i lyset.
Anders
Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
•
Svar: 4,070
Tråde: 280
Modtaget Likes: 85 i 61 svar
Givet Likes: 298
Limited Edition er et begreb som er udvandet.... Det gør imo ikke uret mere specielt.... Omega har lavet LE på 10007 styks. Mikro mærkerne laver ofte kun 100 styks, nogen gange kun 8 styks (Korsbek Oceaneer PVD)
Tror dog ikke de er mere værd af den grund. Men ingen regel uden undtagelse.....
•
Claus Tukjær Skrev:Limited Edition er et begreb som er udvandet.... Det gør imo ikke uret mere specielt.... Omega har lavet LE på 10007 styks. Mikro mærkerne laver ofte kun 100 styks, nogen gange kun 8 styks (Korsbek Oceaneer PVD)
Tror dog ikke de er mere værd af den grund. Men ingen regel uden undtagelse.....
Mere værd kroner øre mæssigt...nej, men tror du ikke det for nogen har været et must at få den specielle udgave af et urmærke man samler på.
Det kan godt være at det ikke har den store betydning, men jeg har bare den tanke at der sidder en eller anden og glæder sig over den lille specielle ændring ved netop det ur.
Som du er inde på er det et noget udvandet fænomen, men det kommer vel an på hvor stor interessen er til et urmærke.
Tager vi Panerai, så har de en del Limited Edition, hvor imod Rolex ikke gør det i disse specielle udgaver....har jeg ladet mig fortælle, men om det har noget på sig ved jeg ikke.
Vh. Michael
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Med mindre vi taler high-end mærker finder jeg limited edition modeller en smule plat,
og selv high-end mærker kan i mine øjne skyde sig selv i foden,
AP's uendelige række af LE modeller af ROO modellen syntes jeg viser dette med alt tydelighed.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 886
Tråde: 46
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg valgte et ur fordi det var Limited Edition, et IWC 3786 Flieger Doppelchrono lavet i 1000 styk. Jeg ventede længe og så en dag var det til salg og til en ok pris. Nummeret havde ingen betydning, men det viste sig senere at være et interessant nummer for kinesere; 818. Otte skulle være et tal som bringer lykke.
På afstand minder uret meget om IWC's TopGun serie, men uden det markante TopGun logo på siden, på bagkassen og jetflyet på viseren. Keramikken skulle efter sigende være lavet et andet (og bedre) sted end TopGun keramikken. Skiven er mere afdæmpet. For IWC samlere rangerer 3786 væsentlig højere end 3799 som er lavet i store mængder.
Min egen erfaring med Limited Editions er at de stiger meget i pris og på relativt få år. Det afhænger dog meget af stykantal (som Claus også indikerer), mærke og model/materiale.
Umiddelbart vil jeg sige 1000 styk og derunder kan være interessant, men igen afhænger det af mange andre faktorer.
Normalt går jeg ikke efter LE modeller, men mere modeller, som blot er lavet i begrænset antal, det skaber en naturlig efterspørgsel og er med til at holde prisen eller i bedste fald få den til at stige en smule.
Panerais LE modeller stiger ofte hurtigt i pris. Deres begrænsede årlige produktion på 500, 1500 el.lign. bliver ofte fejlagtigt omtalt som Limited Editions.
mvh
Michael
•
Svar: 4,070
Tråde: 280
Modtaget Likes: 85 i 61 svar
Givet Likes: 298
Miwes Skrev:Mere værd kroner øre mæssigt...nej, men tror du ikke det for nogen har været et must at få den specielle udgave af et urmærke man samler på.
Helt sikkert..... Kender da til en som samler på James Bond Omega urene, og har stor fornøjelse ved det......
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
Jeg har aldrig interesseret mig særligt for LE. Jeg har kun et ur, som IWC kaldte en LE: F.A. Jones Portuguese. Det er lavet i 3000 eksemplarer i stål.
Så er det da næsten sjovere med et ikke-LE ur: Ingenieur ref. 3303, som kun er lavet i 160 eksemplarer i S/G.
jk
•
MichaelSC Skrev:Jeg valgte et ur fordi det var Limited Edition, et IWC 3786 Flieger Doppelchrono lavet i 1000 styk.
På afstand minder uret meget om IWC's TopGun serie, men uden det markante TopGun logo på siden, på bagkassen og jetflyet på viseren. Keramikken skulle efter sigende være lavet et andet (og bedre) sted end TopGun keramikken. Skiven er mere afdæmpet.
mvh
Michael
Du er her inde på noget som jeg finder meget spændende ved en Limited Edition, nemlig et andet og bedre materiale valg end man ellers ser på den almindelige udgave, så ville det også give mere mening og være mere eftertragtet, hvilket kunne forsvare en noget højere pris evt., men det er sjældent at jeg er stødt på denne oplevelse du beskriver her. Hvilket er helt naturligt med de trods alt få Limited versioner jeg har ejet.
Nu er din oplevelse jo helt sikkert ikke en form for sandhed ved Limited Edition, men nogle mærker har gjort lidt ekstra ud af det, hvilket jeg finder rigtig spændende og emnet er ikke sådan lige at finde noget om, men det kunne være vildt spændende at få en større indsigt i (ved godt det er meget nørded).
Jeg savner tit den historie der ligger bag lige netop den model og her tænker jeg ikke på de reklame mæssige påfund der skal sælge uret, men mere de tanker der er tænkt i forbindelse med udviklingen og materiale valg og ikke mindst formgivningen. Den historiske del får vi altid serveret, men ikke ofte kommer vi tæt på de urmagere og designere der bruger flere år at udvikle et nyt ur og deres historie.
Vh. Michael
•
Svar: 1,515
Tråde: 165
Modtaget Likes: 560 i 257 svar
Givet Likes: 117
Her er en fin artikel om, hvordan IWC fik lavet kasserne til ref. 3786.
jk
http://www.lastruttura.it/Contents/Docum...iosita.pdf
•
|