Listen er nu nede på 5 ure - kunne bruge lidt generelle råd
#21
Baun Skrev:Jeg tror ikke at de ure vi taler om her vil have stor værdi for efterfølgende generationer.

Skal du have noget der kan rykke på den måde, tror jeg du skal ofre mere og måske også kigge på "Swiss made" ure fra de kendte leverandører af luksusure.

Urene du har kig på er fine til det brug du omtaler, men de er ikke "noget særligt"... de er ikke i en klasse hvor de betragtes som "rigtig super lækre", "luksusure" og da slet ikke "finere ure".

Håber ikke du opfatter mit indlæg som snop. Det er det ikke. Det er blot for at du undgår at købe noget der ikke er det du tror. Mange bliver nok overraskede over at finde ud af at 5-10 K ikke er så mange penge når man gerne vil have et "Rigtig lækkert ur, som kan smage lidt af luksus".

Hvis vi tager Mads G. liste som rangopdeler ure - er de vist under det vi kalder "low end". Men det må Mads selvfølgelig hellere selv "gøre færdig" Icon_mrgreen

Du kan se listen og kommentarer til den i denne tråd.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=12326" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=12326</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

vh baun

Jeg er med på hvad du mener, meen der er andre værdier end kolde kontanter Icon_e_smile

Iøvrigt mente jeg ikke hvad urene her er værd i pengemæssig eller statusmæssig forstand overfor næste generation (de definitioner vil alligevel ændre sig over tid så man skal nok meget højt op i dagens luksus varer for at ramme plet i år 2040). Nej det jeg mente var slet og ret om de ville virke rent mekanisk til næste generation.

Fx læser jeg at et ur med ETA 2824 værk er så nemt at vedligeholde at der nok er stor sandsynlighed for at man kan holde sådant et ur i form de næste 40 år. Jeg ville da super gerne have haft muligheden for at få et ur min bedstefar har købt Icon_e_smile

Ellers er jeg med Icon_e_smile

--
Werner
Svar
#22
Micki Jensen Skrev:Jeg går mod strømmen, jeg ville tag nummer 5, 100% fordi jeg syndes det ser super sejt ud. Hvis det er et ur du køber for at bruge, kan du være ligegald med om det falder i pris, mig bekendt kan de købes for omkring 2.000 kr.??

Ikke engang - det kan fås for 1600,-. Jeg er selv lidt vild med alt det gimmick (hvis det altså virker). Sagen er vel bare den, at al teknologi jo samles for tiden. Mobiler o.a. kan snart det samme som sådan en Suunto. Dybest set tror jeg mere jeg er til et ur som et smykke og ikke praktisk anvendelig til andet end at vise hvad klokken og datoen er. Her taler jeg selvfølgelig som kontor mand der kun bevæger sig i motionscenteret Icon_e_smile

Meen jeg er bestemt også fristet. Jeg ville ønske man kunne se uret i en butik her på Fyn! Om ikke andet så for at overbevise mig selv om at det er for stort Icon_e_smile

--
Werner
Svar
#23
ITemplate Skrev:Jeg ville da super gerne have haft muligheden for at få et ur min bedstefar har købt Icon_e_smile

Ellers er jeg med Icon_e_smile
Werner

Yes netop - især hvis det også er er godt og fint ur. Det er lidt sjovere at gå med et JLC Memovox eller Omega Constellation fra 50'erbe som ens bedstefar havde og brugte end et Jodar (som ingen kender) med samme historie. Det var det jeg mente. Og det hanmdler ikke om penge, men om "gode ting" som er købt og brugt med glæde og omsorg, hvis du forstår.

Det var bare fordi du selv nævnte det. Jeg tror de fleste værker incl. standard ETA værker kører fint i 100 år. Det bliver spørgsmålet om at kunne få reservedele som afgør sagen.

Omegas herreure fra 50'er ne og op kan man stadig få reservedele til - og ellers er det jo ret nemt at kanabalisere et Omega med samme værk. Hvordan seiko og ander Japsere har det med det aner jeg ikke.

vh baun
Svar
#24
Du kan i alle fald være sikker på, at der er langt flere mekaniske ure som har overlevet 40 år og virker, end der er quartsure. Der kan være mange grunde, men holdbarhed er bestemt en af dem. Vil du ha et ur som næste generation kan arve og finde sjovt, så tror jeg, som så mange andre, at du skal vælge mekanik som minimum.
I øvrigt, uden at det igen har noget med snob at gøre, så er det hele lidt hip som hap, hvis du taler ure til 2.500 kr - citizen og Seiko kan begge klare jobbet, og på et tidspunkt er jeg ret sikker på, at du alligevel bytter til noget andet - quarts eller mekanik.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#25
hannover_dk Skrev:.. der er langt flere mekaniske ure som har overlevet 40 år og virker, end der er quartsure

Ja, ja, Hannover - alene af den grund at quarts-urene først for alvor kom for ca. 35 år siden Icon_e_wink

Men jeg har faktisk en vintage quartz-ur; et Citizen fra 1976. Og det går såmænd endnu, selvom det godt kunne trænge til en rensning.

Til Werner: Som baun er inde på, så mener jeg også, det er meget begrænset, hvad den næste generation vil synes om et ur, der købt fra nyt i dag koster nogle få tusinde kroner. Det kan sagtens være, at det kan holde så længe, men det betyder jo ikke, at den næste generation synes om det. Hvis jeg i stedet for oven-nævnte Citizen quarts havde fået et Rolex i 18 års fødselsdagsgave, SÅ var det muligt det også ville være interessant for mine børn!

/Bjørn.
Svar
#26
bjorn_e58 Skrev:
hannover_dk Skrev:.. der er langt flere mekaniske ure som har overlevet 40 år og virker, end der er quartsure

Ja, ja, Hannover - alene af den grund at quarts-urene først for alvor kom for ca. 35 år siden Icon_e_wink

Men jeg har faktisk en vintage quartz-ur; et Citizen fra 1976. Og det går såmænd endnu, selvom det godt kunne trænge til en rensning.

Til Werner: Som baun er inde på, så mener jeg også, det er meget begrænset, hvad den næste generation vil synes om et ur, der købt fra nyt i dag koster nogle få tusinde kroner. Det kan sagtens være, at det kan holde så længe, men det betyder jo ikke, at den næste generation synes om det. Hvis jeg i stedet for oven-nævnte Citizen quarts havde fået et Rolex i 18 års fødselsdagsgave, SÅ var det muligt det også ville være interessant for mine børn!

/Bjørn.

Ja jeg er enig - men det ville betyde at jeg skulle bruge ungernes børneopsparing på et ur til mig selv. Det er muligt de hellere vil have pengene når de bliver 18 år Icon_e_smile

--
Werner
Svar
#27
ITemplate Skrev:Ja jeg er enig - men det ville betyde at jeg skulle bruge ungernes børneopsparing på et ur til mig selv. Det er muligt de hellere vil have pengene når de bliver 18 år Icon_e_smile

--
Werner

Sikkert - men når de er 40 ville de hellere have et lækkert luksusur som fatter har båret i mange år!

Mine drenge ville måske også hellere have haft 10 K i gave da de færdiggjorde første uddannelse, men de fik et lækkert ur hver. det tror jeg på holder mere på det lange sigt.

Men enig, jeg ville heller ikke bruge børneopsparingen på et ur. Så vigtigt er det heller ikke.

Men med 3 K i hånden ville jeg helt sikkert købe et lækkert Omega Vintage ur - en klassiker - fx. en Seamaster 30, Seamaster 600 eller en fra de tidlige 50'ere, men det er jo en helt anden snak. Icon_e_wink ... og bare mig der er tosset! Det er i hvert fald på ingen måde noget der er så vandtæt som du vil have!

vh baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)