Bedste kronograf køb...
Der tænker jeg urhistorie helt generelt.
Svar
Flot billede hvor viserne passerer hinanden Klaus.

Snakken om at se op og ned til i forhold til en del andre kronografer - er i mine øjne jeres sædvanlige "min far kan banke din far" - I går i standard lille dreng panik - IKKE om vi vil høre om en omega i denne tråd.

Det er rent bavl at sammenligne en kolonnehjulsmaskine fra 1946 som omega 321 og navitimer ,/ venus 178 - med en elprimero fra 2012 (basis 1969 om man vil) på noget som helst andet end - ikonværdighed - og her vinder elprimero nok ikke desværre.

Omega 321 og dens historie som ex måneur - eller Venus 178 i ex Navitimer som tidlige meget flot forarbejdede flyverure - og så en sprit ny Zenith - med et værk fra 1969 i en opdateret form til 2012?? 1946 mod 2012????. Det er rent gas at påstå det ene er finere end det andet - det er æbler og pærer og der ikke et fut mere end det.

Zenith er da et langt finere værk i en updated 2012 version- Det er nu ca 66 år nyere. JA det har da historie som jeg fuldt synes kan sammenlignes med det meste - eller kan siges overgå det som værk - inkl navitimer (som vel ikke kun er kendt for værket men for meget andet) og Speedmaster (som vel har præcist det samme) - men Zenith er high beat og baserer sig på verdens første automatiske fuldrotor ikke modulbyggede kolonnehjuls krongraf - har da MASSER at byde på. Fedt ur.
I er utrolige til at sammenligne æbler og pærer og ikke forstå hinanden.

Hvad Baun formentlig taler om er vel:
Speedmaster - Navitimer - ElPrimero - er nogle af de fine ure som har bragt kronografer ind i folks hukommelse, og som ikoner vel kan sammenlignes, - om man overhovedet behøver det. Nogle af de kronografer man vil mindes. Ikoner eller nyudviklinger kan sammenlignes - uden de store problemer.
Min far er død, så han kan ikke banke din far Icon_cool
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Herfra skete noget mærkeligt hvor dele af tråden forsvandt, da jeg svarede på KlausM næste indlæg - virker lidt underligt - men hvis nogen læste inden det forsvandt, vil jeg bare sige - det var ikke mig der fjernede noget Icon_e_wink
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Kristofferj Skrev:Der tænker jeg urhistorie helt generelt.
Det har du helt ret i uden mindste tvivl, både ud fra hvem der har båret - ud fra måneuret - like it or not - Zenith har en meget stor plads i historien først og fremmest via ElPrimero som var den første - fuldrotor - ikke modulbyggede - kolonnehjulskronograf med 3 subdials - i 1969. En præstation, hvor man inden ikke kendte til automat kronografer - Seiko var samtidigt, men ikke med tre subdials kolonne, og Heuer gruppen med buren hamilton, DD, næsten på dato samtidigt, men baseret på buren mikrorotor og en lagkage med DD modul. DER skiller ElPrimero sig ud. Samtidigt var og er den high beat - som er en præstation, og værket lå i mange år i Daytona, neddroslet til 28800 beat og med datoen fjernet, formentlig fordi Rolex sætter stabilitet og holdbarhed så højt, og var nervøse ved high beat

Det løfter selvklart Zenith op i historien. Man behøver ikke sammenligne med Omega eller Rolex eller andre - de har deres egen plads. Kigger vi lidt tilbage, så har både Omega og Zenith fine værker tilbage i lommeurestiden, men begge har også mange standard værker, dog flere fine i Zenith regi % vis for hver men sammenlagt grundet større salg, fuldt så mange high end omega værker

Så følger en lang halv kedelelig zenith tid med OK værker og absolut ikke mere end det, helt frem mod 1969. Deres armbåndsure sælger men ikke noget stort.
Omega laver kendte designs som piepan og andre og sælger helt anderledes godt. I den tid, når vi sammenligner Omega og Zenith, skaber Omega langt mere og er langt mere betydningsfulde og værkmæssigt fuldt på højde eller snarere over. Omega lægger Måneuret oven i - helt og dygtighed.

Så kommer vi ind i halvfjerserne og Omega går langt bagud med quartskrisen, hvor Zenith holder fanen højere - og frem mod idag, hvor Zenith en lang overgang har haft pæne værker men meget omdiskuterede (læs generelt nedvurderede designs - helt ude i skoven) - og Omega har genindtaget en plads med PO og nu in-house

Zenith ElPrimero vil altid ligge højt i urhistorien og er givet forbedret i 2012 udgaven, og jeg vil holde den over Omegas værker hvis jeg tvinges til at sammenligne, men ellers -
Hvorfor sammenligne på den måde. Det er fine fabrikker som hver især man være stolte ved at eje. Det er Ikoner - Speedmaster - Navitimer - Elprimero - helt som IWC ingenieur - JLC reverso og hvad ved jeg - en række rene ikoner som jeg alle ville elske at have (og heldigvis har visse af - Ingenieuer og reverso - jeg får jer en dag Icon_e_wink
KlausM´s nye ElPrimero er superlækker - med to 2012 version ElPrimero - no doubt
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)