Hej Morten
Selvfølgelig skal du have svar.
Som der er skrevet er HELE urkassen støbt i solid keramik hele vejen igennem. Det er fantastisk at se hvordan Panerai elegant får sten og safir til at møde hinanden i direkte kontant ved glassets kant.
Det eneste som ikke er stentøj er kronen, bagkassen, skruer og horn til remmen. Disse er PVD belagt stål. Jeg tror det skyldes deres små størrelser og at de derfor simpelthen er for svære at lave i keramik.
Hvis du ser billedet af kronen kan du godt ane farveforskellen. Keramikken er mat og koldt udseende, hvor PVD overfladen er lidt mere lak-agtigt og skinnende. Det er en fed kontrast.
Vedr. holdbarhed så er det ståldelene som er mest udsat for slid.
Da jeg for år tilbage talte med Angelo Bonati (CEO for Panerai) var han på italiensk manér ovenud begejstret for materialet og beskrev det som 10 X så holdbart som den stål de normalt bruger.
Panerai støber det i modsætning til mange andre urfirmaer som også bruger keramik - dette skulle øge styrken.
I manualen til uret står der dog kun 5 X men det er også rigeligt.
Det er så godt som umuligt at ridse. Der opstod naturligvis en debat om det nu kunne splintres eller skades. Men i de sidste 3 år er der endnu ikke dukket nogle skadede modeller op.
En af mine bekendte tabte sit 1,5m ned på et stengulv og gik i panik. Uret ramte direkte på hjørnet af urkassen! Bagefter kunne han med en klud fjerne lidt støvrester fra stengulvet på uret og det var som nyt!
Så jo, det er ridse og slagstærkt.
Pam292 var den første model Panerai introducerede i keramik og meget sigende er de nu begyndt at bruge det fast i deres absolutte luksusmodeller.