Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Givet Likes: 0
Hej Hannover
Jeg tror at du har ret angående mit Navitimer, jeg har nemlig kun tjekket om det kan lyse i mørke, men ikke hvor lang tid at det kan det.
MVH Peter
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Hannover m.fl.
Jeg lavede et helt uvidenskabeligt forsøg i går aftes med min "T<25" 16718 fra 91/92 idet jeg lagde det med glasset nedad på mit natbord i god tid før jeg gik i seng. Og så tog jeg det først frem noget tid efter lyset var slukket. Der kommer en smule lys ind gennem vinduet og jeg har også en radio (med ur!) stående, der giver en smule dæmpet lys, så mit sovekammer er ikke helt mørkt. Under de betingelser kunne jeg netop se, at der kommer lys fra uret (altså Rolex'en); men det var i praksis ikke nok til på afstand at aflæse klokken. Når jeg tog det helt op til ansigtet eller tog dynen over hovedet, så den lille smule omgivende lys blev udelukket, kunne jeg netop aflæse uret.
Så jeg er ikke i tvivl om, at mit T<25 ur fra omkring 1991 stadig har en smule tilbage. Men du sætter jo altså også grænsen ved 1985...
/Bjørn.
PS: Halveringstiden for Radium er 1602 år - tjek Wikipedia artiklen jeg linkede til ovenfor.
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Der er overhovedet ingen tvivl om at gamle Rolex tritium skiver (op til ca. 40 år) kan lyse i total mørke (hele natten skulle det være). Emnet er ofte bragt op i Rolex kredse fordi der her slås med gamle skiver der har fået luminova efterbehandling og de er ikke lige så eftertragtede som en original T<25.
Efter min mening bør gamle lysende Rolex skiver (T<25) ikke kunne påvirkes synderligt hvis overhovedet af en ekstern lyskilde. Luminova derimod lyser op som et juletræ.
Mvh
Klaus
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
bjorn_e58 Skrev:Hannover m.fl.
Jeg lavede et helt uvidenskabeligt forsøg i går aftes med min "T<25" 16718 fra 91/92 - tog det først frem noget tid efter lyset var slukket. Under de betingelser kunne jeg netop se, at der kommer lys fra uret (altså Rolex'en); men det var i praksis ikke nok til på afstand at aflæse klokken. Når jeg tog det helt op til ansigtet eller tog dynen over hovedet, så den lille smule omgivende lys blev udelukket, kunne jeg netop aflæse uret.
Så jeg er ikke i tvivl om, at mit T<25 ur fra omkring 1991 stadig har en smule tilbage. Men du sætter jo altså også grænsen ved 1985...
/Bjørn.
PS: Halveringstiden for Radium er 1602 år - tjek Wikipedia artiklen jeg linkede til ovenfor.
Ja det forklarer jo hvorfor Radium holder lys meget bedre

Dit forsøg med en 91/92 rolex og ganske svagt lys passer fint ind i billedet med 1985 ure i tritium >25 nok vil være svære eller umulige at aflæse - og så vil det blive bedre jo længere man kommer frem, og ofte skal man efter 1995 for at kunne se uret klart i lang tid - men selv et 1995 kan have meget svært ved at holde hele natten med lys
Der findes næppe ure fra den periode med langt stærkere tritium - men langt tidligere har der tydeligvis været i alle fald rolexer med 130 tritium, og de falder uden for systement

De ligger dog helt tilbage i tidlligt 60. Efter tresserne tror jeg ikke der er lavet et eneste med over >25
Godt at få lidt praktiske eksempler
vh
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
KlausM Skrev:Der er overhovedet ingen tvivl om at gamle Rolex tritium skiver (op til ca. 40 år) kan lyse i total mørke (hele natten skulle det være). Emnet er ofte bragt op i Rolex kredse fordi der her slås med gamle skiver der har fået luminova efterbehandling og de er ikke lige så eftertragtede som en original T<25.
Efter min mening bør gamle lysende Rolex skiver (T<25) ikke kunne påvirkes synderligt hvis overhovedet af en ekstern lyskilde. Luminova derimod lyser op som et juletræ.
Mvh
Klaus
Ja sådan må det jo være jvnf en del steder på nettet, hvor netop tidligt tresser rolex havde tritium på over 130 - og hvem ved, måske tilmed en god del over. Ved du hvornår Rolex gik over til max >25?
Kender nogen andre fabrikker som efter 1960 (nok kort periode) har anvendt tritium i mængler LANGT over >25?
vh
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Jeg husker ikke årstal præcist men tritium fra omkring 1960 og <25 fra omkring 1963-64. Skal prøve at checke dette op.
Mvh
Klaus
•