Jagt
jeg overvejer seriøst at tage jagtegn, da jeg bliver 16 til sommer. Jeg har dog lidt etiske problemer angående hvilken slags jagt der er korrekt. Jeg er dog af den holdning at det må være bedre at spise et dyr man selv har skudt i en skov, end at købe en mishandlet bur-høne der har haft dårligt hele livet i supermarkedet. Skal bestanden på eks. rådyr egentlig ikke også holdes nede? Hvad vil der ske hvis ingen jagtede rådyr?

Jeg ved der er nogle jægere herinde, som nok vil kunne svare på disse spørgsmål.

Hilsen
NW
Svar
Jeg er ikke jæger. men jeg vil da godt vove et svar (Baun er jæger og kan se ting fra anden vinkel)

Jo - rådyr bestande og andet skal holdes under kontrol - og ja det er sikkert bedre at være ude i naturen og dø i et knald end at leve i bur inden slagtning.

Eneste anke mod jagt, er at alle undersøgelser viser, at kolosalt mange fugle flyver rundt med hagl i kroppen, så mange må fyre løs på en afstand, hvor de ikke kan få fuglen ned. Det er mere end uheldigt, det er dyreplageri.

Nu hvor blyhagl ikke længere er i brug (så vidt jeg ved) og forureningen i naturen fra overskudshagl derfor nok er til at overskue, er det med anskudte dyr min eneste anke. Ellers er det helt fint

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej
Jeg går selv på jagt og har gjort det siden jeg var 18. Dvs i 28 år.
Da jeg tog jagttegn var det lovligt at skyde både viber og egern og en del mindre strandfugle.
Disse grupper af dyr er siden blevet fredet, da det blev vurderet at de var i fare for at blive udryddet.
Omvendt er der masser af dyrearter der aldrig har været jagttid på.
Min pointe er, at selvom der ikke blev skudt på en bestemt vildtart, i det her tilfælde rådyr, ville der ikke blive for mange af dem. Naturen sørger selv for en regulering af mængden af dyr.
Der er masser af lande i verden hvor der ikke er tradition for at gå på jagt og der klarer naturen det også selv, dvs at det finder et naturligt leje med de enkelte vildtarter.
Mvh Palleurup
Svar
Jeg har gået på hagl jagt med min far og hans jagtkammerater siden jeg har været ca 7 år gammel og derved deltaget i rigtig jagtmiddage og kortspil bagefter (det eneste der virkelig fangede mig Icon_e_biggrin ) hvor snak som denne er blevet diskuteret flere gange.

Jeg mener (som hannover)
at jagt som så meget andet handler om at udøver har en ordenlig etik,hvis den er til stede
er der intet i vejen med jagt det er en naturlig del af menneskets instinkt.

Dyrebestanden i Danmark skal holdes vedlige og evt. syge dyr vilde dyr aflives mest humant
ved at der bliver drevet jagt.

Nogle sætter så også dyr ud for at have noget at skyde og nogle er for og andre imod
(personlig er jeg for) vildtpleje er mange ting.

Så er jagt også godt for så meget andet(det er en anden snak),så jeg mener slet ikke du behøver at have moralske skrupler.

Har det fanget dig så få kort der venter mange dejlige natur oplevelser Icon_cool
Svar
NW Skrev:jeg overvejer seriøst at tage jagtegn, da jeg bliver 16 til sommer. Jeg har dog lidt etiske problemer angående hvilken slags jagt der er korrekt. Jeg er dog af den holdning at det må være bedre at spise et dyr man selv har skudt i en skov, end at købe en mishandlet bur-høne der har haft dårligt hele livet i supermarkedet. Skal bestanden på eks. rådyr egentlig ikke også holdes nede? Hvad vil der ske hvis ingen jagtede rådyr?

Jeg ved der er nogle jægere herinde, som nok vil kunne svare på disse spørgsmål.

Hilsen
NW

Hmm jeg ved egentlig heller ikke om man må skyde høns Icon_e_biggrin men hvis du gerne vil have det gode kød kunne en løsning jo være at købe en bondegård og selv fede dyrene op for derefter at slagte dem
Svar
Jagt er på ingen måde nødvendigt. Naturen kan fint klare sig uden mennesker, der går på jagt.

Det er selvfølgelig et problem for større klovbærende vildt, da vi i Danmark ikke har rovdyr der kan holde bestanden nede, men så dør de jo bare engang imellem af sygdomsepedemier.

Det starter med at individer får for lidt føde fordi bestanden er blevet større end biotopen kan bære.

Individer kan ikke udvandre, da der også er fyldt op på nabo biotoperne. Så bliver de svage dyr syge og smitsomme sygdomme spredes. 60-80 % af bestanden dør - og det hele starter forfra. Ikke noget problem. Naturen kan sagtens klare sig.

Vi der går på jagt gør det primært fordi vi kan lide kammeratskabet, aktiviteterne, spændingen, at færdes i naturen, hundearbejdet - og for at få en steg med hjem til middagsbordet.

Man kan formentlig også sige, at vi udnytter en resource vi har i landet, til eget formål.

vh Baun
Svar
Mif Skrev:Hmm jeg ved egentlig heller ikke om man må skyde høns Icon_e_biggrin men hvis du gerne vil have det gode kød kunne en løsning jo være at købe en bondegård og selv fede dyrene op for derefter at slagte dem

man må godt skyde fx. fasan høns - men mange jægere freder dem selv for at sikre avlen.

Nåååå... er det sådan man får kød, jeg troede det groede i frysediske! der kan man bare se! Icon_e_surprised

vh baun
Svar
Baun Skrev:Jagt er på ingen måde nødvendigt. Naturen kan fint klare sig uden mennesker, der går på jagt.

Det er selvfølgelig et problem for større klovbærende vildt, da vi i Danmark ikke har rovdyr der kan holde bestanden nede, men så dør de jo bare engang imellem af sygdomsepedemier.

Det starter med at individer får for lidt føde fordi bestanden er blevet større end biotopen kan bære.

Individer kan ikke udvandre, da der også er fyldt op på nabo biotoperne. Så bliver de svage dyr syge og smitsomme sygdomme spredes. 60-80 % af bestanden dør - og det hele starter forfra. Ikke noget problem. Naturen kan sagtens klare sig.

vh Baun
det er jo ikke forkert, og så alligevel ikke helt rigtigt i mine små øjne. Problemet er, at vi ikke har en selvstændig natur. Havde vi det, så kunne naturen sagtens klare tingene selv, også selv om det kunne betyde at arter uddøde - som de er gjort gennem tiden.

I Danmark er naturen splittet op i en masse små områder, og vi har en eller anden opfattelse af at vi gerne vi ha den diversitet vi har idag - et vist antal harer, hjorte, agerhøns osv per km2 natur.

Den holder bare ikke grundet vores indblanding. Jagere kan givet skade den dyresammensætning, derfor bliver visse arter med mellemrum helt fredet, og andre træder i stedet.
Helt uden jagt, ville det givet regulere sig, det er jeg enig i, men det er ikke rigtig en måde vi bryder os om, den med at de skal ligge syge rundt omkring og dø.
En del arter ville iøvrigt migrere ind i andre biotoper - landbrugsjord, hvor de ville driver bønder til vandvid med at gnave af afgrøderne, andre - hjorte - ville kunne finde fin plads i sommerhusområder, og med harer og andet gnave bark af træerne osv., ligesom en overproduktion af f.eks. hjorte, ville give endnu flere farlige påkørsler.

Jeg er enig i naturen i princip klare sig selv, men mener stadigt at jagt - og regulering af vildet (også gennem jagt) i et landbrugs/industri område som Danmark, kan tjene et formål rent naturmæssigt, så længe det gøres ansvarsfuldt

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
Baun Skrev:Jagt er på ingen måde nødvendigt. Naturen kan fint klare sig uden mennesker, der går på jagt.

vh Baun
det er jo ikke forkert, og så alligevel ikke helt rigtigt i mine små øjne. Problemet er, at vi ikke har en selvstændig natur. Havde vi det, så kunne naturen sagtens klare tingene selv, også selv om det kunne betyde at arter uddøde - som de er gjort gennem tiden.

I Danmark er naturen splittet op i en masse små områder, og vi har en eller anden opfattelse af at vi gerne vi ha den diversitet vi har idag - et vist antal harer, hjorte, agerhøns osv per km2 natur.

Den holder bare ikke grundet vores indblanding. Jagere kan givet skade den dyresammensætning, derfor bliver visse arter med mellemrum helt fredet, og andre træder i stedet.
Helt uden jagt, ville det givet regulere sig, det er jeg enig i, men det er ikke rigtig en måde vi bryder os om, den med at de skal ligge syge rundt omkring og dø.
En del arter ville iøvrigt migrere ind i andre biotoper - landbrugsjord, hvor de ville driver bønder til vandvid med at gnave af afgrøderne, andre - hjorte - ville kunne finde fin plads i sommerhusområder, og med harer og andet gnave bark af træerne osv., ligesom en overproduktion af f.eks. hjorte, ville give endnu flere farlige påkørsler.

Jeg er enig i naturen i princip klare sig selv, men mener stadigt at jagt - og regulering af vildet (også gennem jagt) i et landbrugs/industri område som Danmark, kan tjene et formål rent naturmæssigt, så længe det gøres ansvarsfuldt

vh

Det er også sådan jeg har det. Jeg finder forskellige slags jagt såsom rævejagt med hunde(hvor hundende flænser rævene i stykker) og natjagt med lys dybt forkert og ondskabsfuldt.

Og så synes jeg ikke det er forkert, hvis du kigger på hvordan de dyr folk køber kød fra i supermarkedet har haft det.

og så er det jo noget lækkert udstyr man kan få, og en sport går jo ligeså meget ud på udstyr, som på udøvelsen Icon_mrgreen

Hilsen
NW
Svar
hvad med bue jagt ?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)