Hvad er det jeg kan lide ved et ur
Jeg tænker ofte. Kunne vi ikke nøjes med at skrive om hvad vi kan lide ved et ur og hvilke ure man kan lide. Og gå lidt mindre op i hvad man ikke kan lide.

Jeg kan lide ordentlige, mekaniske ure

Ure der er designet som ure - altså klassiske ure

Men også ure hvor form følger funktion. Altså hvor uret er lavet til bestemte formål og designet har rettet sig ind efter dette. Det har skabt store design, som holder.

Så kan jeg lide at urbranded er almindelig akcepteret som ordentligt og rimelig fornuftigt.

At det har historiens vingesus - altså at det var med i starten - og ikke mindst i guldalderen

Værkerne er ordentlig lavet med stabilitet og præsision for øje primært. Det vilo sige gode matirialer, gode løsninger og nøjaktig og velforarbejdede dele. Det er også forarbejdet så det er en fryd at se på.

Der er rigtig mange mærker der kan levere dette - for der er mange, mange gode urmærker.

Hvad kan du især lide ved et ur?

vh Baun
Svar
God ide Baun Icon_cool

Det er jeg er mest til er mekaniske ure uden nogle form for eletronik indblandet hvor producenten har lavet alt på uret selv,kan der så bindes en flot historie på mærket/modellen ja så kan jeg blive rigtig blød i knæene Icon_e_biggrin .

De matrialer jeg syntes passer bedst til ure er guld,stål og i nogle grad titannium,
så skal det være et ur hvor form følger funktion.

At så uret kan noget jeg aldrig får brug for gør intet for mig
det med at viser at man rent faktisk kan laver noget der f.eks. kan gå 3900m ned i vandet syntes jeg er rigtig lækkert Icon_cool
Svar
Der er to ting der især kan vælte mig omkuld, billedeligt talt altså:

Historiens vingesus og horologisk innovation!

Jeg er så utroligt fascineret af ure fra de gamle mestre som Breguet, Harrison, Tompion, Graham, Saunier osv. osv. Og danske mestre som Jürgensen dynastiet, Arboe og Green. Samtidig er der også nogle nutidig urmagere som lever i deres ånd og hvis ure og arbejdsmetoder afspejler dette. Her er det f.eks. George Daniels, R.W. Schmidt, Philippe Dufour og til en hvis grad Francois Paul Journe (Mere i design filosofi end i udførslen, men alligevel). Ure fra dengang hvor at den eneste måde at se tiden, navigere og udføre videnskab, var i kraft af et ur. Dengang hvor at urmageri og mekanisk tidsmåling var en videnskab, der slog alt. Den tid Nano teknologi!

Og så er der innovatørene, dem som, lidt i stil med de gamle mestre, arbejde på grænsen af hvad der er muligt. F.eks. Preschers multi akse tourbillon fra mit tidligere indlæg. Urmagere som Becsei, Strehler, Haldimann, Speak Marin osv. er i samme gruppe..

Desværre har jeg dog ikke råd til at eje noget nær deres arbejde. Icon_e_sad

Men ellers er jeg meget fascineret af Art Deco og Art Nouveau, og ure med et design i disse elsker jeg også. Specielt fordi mange af dem er billige, og med hæderlige værker. Generelt kan jeg godt lide vintage. Hele stemningen omkring dem og hvordan, nogle af dem, er udført rigtigt lækkert!
Svar
Du rammer ret spot on det jég kan lide ved ure Baun. Skal jeg overhovedet tillægge noget, må det være at uret har et eller andet særkende. Det kunne være - og bare som TILLÆG det du skrev og som jeg deler hele vejen:

Det er tyndt og dermed i høj grad kvalificeret som dress og eller:

Der er anvendt top materialer, Stål eller massiv guld mod forkromet og forgyldt

Der er anvendt fin teknologi - ex. kolonnehjul mod knaststyring i en kronografer

Der er kælet for skiven - i form af enten flotte markeringer (ex piepan udskårne guld markeringer) - fint udførte arabertal tal - two-tone, smukt udførte tachymeter/telemeter som rundt eller snegleformede i fine matchende pastelfarver

Der findes ikke så mange af urene - så det er en jagt at finde dem - det tricker mig.

Og så er jeg enig i - hvad jeg tror du også skriver lidt mellem linjerne, at helt uopfordrede nedrakninger af ure, ikke ofte giver noget resultat. Det er vil OK, at der er folk herinde der brænder for ting, og ikke kun vil skrive"FEDT UR MAND", men ofte føler man kritik bunder nok så meget i kærlighed til et andet mærke, lidt som når FCK'ere kritiserer Brøndby og visa-versa - ikke altid det mest konstruktive

Egentligt provokerende indlæg, som har et rimeligt indhold trods alt, og som kan skabe debat, vil jeg dog meget nødigt være uden. Alt personligt fnidder og hakken burde helt undlades.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nu skulle tråden jo handle om hvad man godt kan lide ved et ur, så det holder jeg mig til her.

Jeg er meget enig i at ure med specielle funktioner ea. er herlige. Mit Memomatic er sådan et ur. det ville formentlig ikke være så interessant hvis det ikke var for alarmen.

Det samme gælder Chronostop urene, som selve idemæssigt er spændende - og underhåndsversionen i særdeleshed. Omega spottede at visse film helte eller pop idoler bar uret på undersiden af håndleddet - og lavede så et ur der ligefrem var beregnet til at bære sådan... og så flyttede de lige kl. 12 - det er da værd at eje!

Skulle jeg have et Eterne i samlingen skulle det repræsentere det første fuld rotor optrukne ur. Det er også facinerende at eje.

Zenits første automatiske chronograf

Heuers Monaco - fordi Heuer turde designe noget anderledes

Burens værk med micro rotor

Rolex fantastiske IKON - fordi det har lup over datoen og en krans der reflekterer i alle vinkler - Oyster Date

osv. Super ure - super samler ure - det er ure jeg kan lide!

vh Baun
Svar
Emnet er helt fantastisk. Personligt tror jeg bare at alt det fra "historiens vingesus" til "hæderligt mekanisk og materialemæssigt kvalitet" er klodsler, folk bruger at dække over det metafysiske... Naturligtvis skal kvaliteten være i orden og det lyder jo også godt at firma er mindst 100 år gammel, men derudøver påstår jeg at ens kærlighed for et bestemt mærke er defineret af ulogik og tilfældiger. Lidt ligesom kærligheden.
Min kærlighed til Rolex blev vækket af min farfar som var en Rolex-person. Og det at jeg fik hans gammel Datejust fra -57 foræret som gave når jeg var 13 år gammel og at det ledte videre til mit første eget urkøb i -72 (5512).
Når æstetisken ikke hellere er særligt logisk, jeg bryde ud i lovprisning af mit eget urkærlighed og sige "Subben er bare så fedt en klokke !" Og måske: "Jeg kan lide de tykke lede i en Oyster-lænke" - men det giver vel ikke hellere rigtigt mening ?
Længre er den ikke Icon_e_wink
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
I am fasinated with the fact,that they can put something ,that can be a great feat of engineering and a work of art into a little case you can wear on your wrist.Willy
Svar
Jeg kan lide at mit ur giver mig et indblik i producentens historie af den gren af modeller, som jeg nu bærer, og at der dermed er en form for forståelse for - og indsigt i - både teknisk og designmæssigt ophav.

Nogle gange, så lader jeg æstetikken og følelsen råde, frem for det undersøgende og logiske, og så kaster jeg mig ud i et ur, som tiltaler mig rent æstetisk. Hvis det rammer mig på nogle bestemte måder når jeg bærer det, så får det lov at blive, ellers prøver jeg igen Icon_e_smile

Jeg holder faktisk også af at blive klogere på andres interesse for ure - det er en meget stor del af hobby´en for mig Icon_e_biggrin

Fremdadrettet, så bliver jeg måske mere målrettet, eller ændrer præference, så mine valg ændrer sig ... det vil jeg se frem til at blive klogere på Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Jeg holder faktisk også af at blive klogere på andres interesse for ure - det er en meget stor del af hobby´en for mig Icon_e_biggrin

Fremdadrettet, så bliver jeg måske mere målrettet, eller ændrer præference, så mine valg ændrer sig ... det vil jeg se frem til at blive klogere på Icon_e_smile

Enig i at det er en stor del af værdien i hobbien. Andres passion, andres ure eller enddog samlinger. Som fx. Bjørns 4 Rolexer - og hvordan de bruges -er facinerende.

Også Den fantastiske historie som Geodoc graver op er super og Johns research omkring værkerne i Speedmaster altså det med at cal 321 lå gemt i mange år osv.

En anden ting du peger på er ens egen ur-udvikling - det er selvfølgelig også spændende.

vh Baun
Svar
Hvis jeg kan lide uret så køber jeg det. Går ikke så meget op i mærker og det folk kalder "high end". Kan faktisk ikke altid se hvor pengene ligger i de meget dyre "high end" mærker........

Så som jeg skriver i min signatur: Just do it - if YOU like the watch!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)