Finish på JLC og PP
Dit regnestykke er fint til illustration hannover og jeg giver dig helt ret i det du skriver.

Man kan selvfølgelig ikke sætte det så firkantet op - skulle en urfabrikant bruge ALLE indtægter fra uret på arbejdstimer så ville PP og dit "Basic ETA" firma jo i teorien kun have råd til dette samme lille baglokale at arbejde i, og ikke den store reklame.

Tværtimod ser man jo netop PP som en mastodont mht. reklame, sponsorater (reklame igen), hovedkvarter og service. Det er tydeligt at en stor del af pengene her går til formål som de mindre mærker ikke kan være med til.

Omvendt tror jeg da nok at selvom dine tal er grebet ud af blå luft, så er der alligevel en vis proportionalitet mellem pris og arbejdstimer.
Svar
Jeg vil heller ikke træde mere i den her debat. Jeg vil dog godt pointere at jo mere man betaler for et ur jo mindre får man bogstavelig talt. Husk på at avancen er en %-sats. Firkantet set kan vi sige ab fabriksprisen er ca. 1/3 af butiksprisen. Et ur til 100 k koster derfor 33 k at producerer og de sidste 66 k er ret beset fortjeneste. Et tilsvarende ur til 30 k hedder talene 10 k i produktion og 20 k i fortjeneste. Dvs. kunder betaler 46 k mere uden at få noget for pengene.

Prøv at sammenlign prisforskellen på en identisk model i stål og en i guld. Jo dyrere urene er jo større er prisforskellen også mellem stål og guld. Der burde jo reelt kun være gulds materialepris i forskel, men sådan hænger tingene ikke sammen.

Så jo flere kr. man smider for et ur jo mere tjener forhandler og producent. Det er jo lige som når vi køber bil. Jo dyrere man køber jo mere smider vi i statskassen Icon_rolleyes

Skal det hele gå op i value for money skal man fise ned i Føtex og købe et ur det... Icon_e_wink

/Mads
Svar
Et eller andet sted er der vel også faste omkostninger der skal dækkes ind. Det siger sig selv at jo færre ure man producere jo færre enheder er der at fordele omkostningerne over.
Og så er der hele udbud og efterspørgsels aspektet. Et ur der kun produceres 500stk af om året og som bliver revet væk sælges vel ikke til cost pris. I John's eksempel ses der kun på de variable omkostninger men der skal helt andre betragtninger til for at komme frem til en salgspris.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Et eller andet sted er der vel også faste omkostninger der skal dækkes ind. Det siger sig selv at jo færre ure man producere jo færre enheder er der at fordele omkostningerne over.
Og så er der hele udbud og efterspørgsels aspektet. Et ur der kun produceres 500stk af om året og som bliver revet væk sælges vel ikke til cost pris. I John's eksempel ses der kun på de variable omkostninger men der skal helt andre betragtninger til for at komme frem til en salgspris.
Mvh
Klaus
det gør jeg vel også meget tydeligt opmærksom på i mit indlæg?. Apropos faste omk, så er der vel ingen af de nævnte som skal fordele deres faste omk på 500 ure (faste omk - ikke værkstedsomk osv som jo er variable - men ikke timeløn) men du har naturligvis helt ret - det var illustrativt.

Mads G´s synspunkt er jeg 100% enig i:

MadsG Skrev:Prøv at sammenlign prisforskellen på en identisk model i stål og en i guld. Jo dyrere urene er jo større er prisforskellen også mellem stål og guld. Der burde jo reelt kun være gulds materialepris i forskel, men sådan hænger tingene ikke sammen.

Så jo flere kr. man smider for et ur jo mere tjener forhandler og producent. Det er jo lige som når vi køber bil. Jo dyrere man køber jo mere smider vi i statskassen Icon_rolleyes

Skal det hele gå op i value for money skal man fise ned i Føtex og købe et ur det... Icon_e_wink

Yes - og momsen er jo også fast % på alle urene så staten skal jo ha mere for et PP end for et 2824 ur Icon_redface

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Faldt lige over dette link på JLC's hjemmeside. Tænkte der måske var nogen der havde lyst til at se nærmere på nogle af JLC's værker:

http://behindthedial.ft.com/

Klik på: "Experience real Watchmaking" og dernæst på "40 exceptional movements" og klik på det værk i kufferten du gerne vil se nærmere på... Endda 360 grader.

Så kan man jo selv danne sig et indtryk af finishen på JLC værkerne Icon_mrgreen
Svar
FEDT link Icon_cool

Hvor mange huller i kufferten kan de tre store flotte fine mærke mon fylde ud Icon_question
hvis de ikke må lægge nogle værker i hvor de har fået hjælp af JLC Icon_e_wink
Svar
jacob jensen Skrev:FEDT link Icon_cool

Hvor mange huller i kufferten kan de tre store flotte fine mærke mon fylde ud Icon_question
hvis de ikke må lægge nogle værker i hvor de har fået hjælp af JLC Icon_e_wink

Har da aldrig oplevet en der er så farvet som dig Jacob, må sige du går igennem ild og vand for "dit" mærke Icon_e_smile
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Micki Jensen Skrev:Har da aldrig oplevet en der er så farvet som dig Jacob, må sige du går igennem ild og vand for "dit" mærke Icon_e_smile

Ja jeg beundrer også Jacobs ihærdighed. Det kan jo være at der på et tidspunkt bliver en stilling ledig i JLC som Jacob med rette kan bestride og bruge al sin "JLC-krudt" på Icon_e_biggrin Det ville da være perfekt for begge parter.....spøg til side.

Jeg er også stor fan af JLC og synes at deres ting er absolut i top, på et tidspunkt var JLC for mig også det ypperligste, men med tiden ændrer ens smag og opfattelse sig, og idag er det klart for mig, at de 3 store er absolut mere eksklusive end JLC.

Men JLC er stadig absolut overlegen på andre områder, derfor vil jeg igen sige, som i en anden tråd, at man skal bruge sine penge alt efter hvad man vil have.

Og her byder JLC, AP, PP, Lange, VC etc altså allesammen på forskellige design og forskellige niveau af finish og konstruktion på værker, skive, kasse etc.

Så det er efter min mening forkert at sige at et mærke er bedre eller byder på mere end andre. Det eneste vi alle vist kan blive enige om er, at Rolex har den absolut stærkeste signalværdi.

/René.
Svar
Der tror jeg du ramte sømmet spot on Rene Icon_cool
og ja jeg er KÆMPE JLC fan Icon_e_biggrin

Men blev et af de andre mærket smidt efter mig greb jeg også dem Icon_e_wink
det er helt klart også FEDE ure Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)