Svar: 35
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Hermed 2 nemme spørgsmål

Hvilken farve blev daytona lavet i først hvid eller sort?
Hvilken farve blev explorer lavet i først hvid eller sort?
- Riisberg
Rolex: Sea-Dweller 16600
Rolex: Submariner 16610 LV
Rolex: GMT-MASTER II 16710
•
Svar: 30
Tråde: 10
hejsa den første explorer var med sort skive.
hilsen rene
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Såvidt jeg er bekendt er den første Explorer med hvid urskive, en model 6098, altså den der blev brugt på Mount Everest ekspeditionen i 1953 af Sir John Hunt i maj ekspeditionen.
MVH Peter
•
Svar: 30
Tråde: 10
Jaaaa

men det var jo en prototype og var ikke med explorer navnet.
Hilsen René
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
De første Explorer var ikke med Explorer navnet, og det gælder også de første sortskivede, dog var 6098 en prototype, men dog en kendt en, så en hvidskivet Explorer var den første Explorer, og det var vist hvad det oprindelige spørgsmål gik ud på.
MVH Peter
•
Svar: 35
Tråde: 5
Super,
Tak for hjælpen - hvad med daytona?
- Riisberg
Rolex: Sea-Dweller 16600
Rolex: Submariner 16610 LV
Rolex: GMT-MASTER II 16710
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Riisberg Skrev:hvad med daytona?
Der skal vi tilbage til begyndelsen af tredserne med ref. 6269 og 6241 hvor Rolex begyndte at skrive "Daytona" på skiverne. De kom med sølv/sorte subdials eller sort/hvide subdials samt de skiver man kalder exotic. Jeg tvivler på den ene farve kom før den anden. Det var ikke nyt for Rolex med disse farver idet deres tidligere kronografer kom med begge skive farver.
Mvh
Klaus
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
KlausM Skrev:Riisberg Skrev:hvad med daytona?
Der skal vi tilbage til begyndelsen af tredserne med ref. 6269 og 6241 hvor Rolex begyndte at skrive "Daytona" på skiverne. De kom med sølv/sorte subdials eller sort/hvide subdials samt de skiver man kalder exotic. Jeg tvivler på den ene farve kom før den anden. Det var ikke nyt for Rolex med disse farver idet deres tidligere kronografer kom med begge skive farver.
Mvh
Klaus
Klaus, var der nogen egentlig forskel på de tidligere kronografer lige inden Daytona og så Daytona ud først og fremmest skivens Daytona skrift.
Fik Daytona en ny kasse?
Værket var vel det samme (Valjoux 72)?
Hvad år var det?
vh
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Hej John.
Det kommer an på hvad du mener med lige inden Daytona'en. I 1961 kom ref. 6238 som kort efter blev efterfulgt af 6239/6241. De var begyndelsen på det man kan kalde Valjoux Daytona'erne eller Cosmographer selv om skiverne kom med og uden Daytona skriften. Kasserne ved jeg ikke så meget om men de blev også udviklet og få år efter introduktionen kom Oyster kasserne med screw down knapper. Inden 1961 havde Rolex længe lavet kronografer men med et anden og klart mere gammeldags skive layout bla med tachymeter skala og på nogen kun 2 subdials. Helt frem til 1988 brugte Rolex Valjoux for så at overgå til Zeniths El Primero baseret værk.
Meget trist at disse fantastiske ure er så dyre i dag og at de kun findes i den lille størrelse af 37mm.
Mvh
Klaus
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
KlausM Skrev:Hej John.
Inden 1961 havde Rolex længe lavet kronografer men med et anden og klart mere gammeldags skive layout bla med tachymeter skala. Helt frem til 1988 brugte Rolex Valjoux for så at overgå til Zeniths El Primero baseret værk.
Meget trist at disse fantastiske ure er så dyre i dag og at de kun findes i den lille størrelse af 37mm.
Mvh
Klaus
Ja surt - ville godt ha en gammel Rolex kronograf. Jeg har set dem, meget lig denne - som så er med 72C - hele svineriet dag, dato måned - men i et
meget lignende set-up for deres 3 subdials - også med de kugleformede markører

vist - langt mere gammeldags, og jeg tog gerne en Cosmograf med valjoux 72 - ser dem bare aldrig til menneskepenge
vh
•