Problemer med gangreserven på et JLC
Kan man manuelt trække uret for meget op?

Hvad sker der når uret er fuldt optrukket og roteren vil trække værket yderligere op?

Er gang reserve indikatorer overhovedet anvendelige eller bare noget lir?

Mhv
Spørge Jørgen Icon_question

Næppe, så skulle alle automatikure vel have samme problem.

Jeg går ud fra at rotoren kobles fra på en eller anden vis når fjederen eller fuldoptrukken.

Mon ikke den er mest lir, omend sjov lir? Jeg ville ihvertfald næppe kunne overtale min kone til at sidde musestille i 3 dage for at kunne sige: "se den har rykket sig!!".

Jeg tror kun at Barney fra the Simpsons kunne finde den anvendelig såfremt han bærer uret på det ene håndled og svinger pints med det modsatte Icon_cool
Svar
makita Skrev:Mon ikke den er mest lir, omend sjov lir?

Den er faktisk anvendelig på ure med 8 dages værk uden automatik (som f.eks. mit JLC), så man reelt kan se, hvornår det er tid. Og så er det faktisk lidt hyggeligt dag for dag at se den gå nedad - men det hører måske til lir-kategorien Icon_e_confused

/Bjørn.
Svar
makita Skrev:Kan man manuelt trække uret for meget op?

Hvad sker der når uret er fuldt optrukket og roteren vil trække værket yderligere op?

Er gang reserve indikatorer overhovedet anvendelige eller bare noget lir?

Mhv
Spørge Jørgen Icon_question

Næppe, så skulle alle automatikure vel have samme problem.

Jeg går ud fra at rotoren kobles fra på en eller anden vis når fjederen eller fuldoptrukken.

Mon ikke den er mest lir, omend sjov lir? Jeg ville ihvertfald næppe kunne overtale min kone til at sidde musestille i 3 dage for at kunne sige: "se den har rykket sig!!".

Jeg tror kun at Barney fra the Simpsons kunne finde den anvendelig såfremt han bærer uret på det ene håndled og svinger pints med det modsatte Icon_cool

Jeg ved ikke om rotoren kobles fra når uret er fuldoptrukket. Icon_question

Hvis man trækker uret manuelt op og giver kronen nogle ekstra omgange efter gang reserve indikatoren står på fuld, lyder det som om fjederen får lov til at spinde nogle omgange rundt for komme af med den ekstra "energi". Det lyder som et tandhjul der er bremset af en modstand, men at modstanden er blevet for stor og tandhjulet derved kan fræse nogle omgang inden det bliver stoppet igen. (Lidt lige som de små optræksfigurer man kunne få i 80'erne, bare meget svagere)

Lyder det som noget JLC har tænkt over, eller er der et eller andet helt galt???

Er vi ikke alle lidt bekymrede når vores klokke opføre sig anderledes end den plejer...

Måske er der noget der ved noget om JLC optræksmekanisme???
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)