Dykkerure og vand.
#1
Hej derude.

Jeg har i længere tid gået og spekuleret over hvad man gør
bedst i forhold til sine dykkerure, de er jo lavet til dykning
og vand, men kan pakninger tørre ind hvis uret ikke får vand ?
har en eller anden ide´ om at de har godt af at komme en tur i bad engang imellem. Glæder mig til at høre fra jer der måske
ved hvordan man behandler sine diver´s bedst i forhold til vand...

Mvh Peter.
Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Svar
#2
Vand er ikke et "smøremiddel" for pakninger - det skal du bruge en god silicone olie til.

Pakninger kan godt blive "møre", slidte eller på anden måde "ufunktonsdygtige", og så skal de skiftes. Hvornår dette skal ske kan nogle af de urmager kyndige nok svare ret præcist på. Mit umiddelbare bud ville dog være, at ved almindelig brug, der bør pakningerne kunne holde ca. 5 år, og ved jævnlig dykning, der holder pakningerne måske nærmere 2-3 år. Jeg bruger kun mine nyeste divere til at dykke med, og de som jeg ved er trykprøvet. Køber jeg en diver, som jeg ikke kender servicehistorik på, så kommer den ikke engang i bad, før den har været en tur forbi "min" urmager - Peter Icon_redface
De venligste hilsner, John
Svar
#3
Hvis man bruger sit ur i vand, så er det en god ide at få det tryktestet og pakningerne smurt 1 gang om året. Mange får det gjort om foråret, lige inden badesæsonen starter, så de ved det kan klare sommerens strabadser.
İmage
Svar
#4
Jeg er enig med Magnum. Det nemmeste er at få det tjekket hvert forår...

..og hver gang man får skiftet batteri, hvis man nu har quartz lyster.
Svar
#5
ibrene Skrev:Hej derude.

Jeg har i længere tid gået og spekuleret over hvad man gør
bedst i forhold til sine dykkerure, de er jo lavet til dykning
og vand, men kan pakninger tørre ind hvis uret ikke får vand ?
har en eller anden ide´ om at de har godt af at komme en tur i bad engang imellem. Glæder mig til at høre fra jer der måske
ved hvordan man behandler sine diver´s bedst i forhold til vand...

Mvh Peter.
Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
willy the angry.always clean in fresh water after being used in salt water.if its a quality watch all you have to do is keep to makers service intervals.willy the angry
Svar
#6
willy Skrev:willy the angry.always clean in fresh water after being used in salt water.if its a quality watch all you have to do is keep to makers service intervals.willy the angry

Nej, man skal gøre det en gang om året, uanset kvalitet.
Det skyldes, at uret kan få skader som ikke er synlige eller ejeren ikke er opmærksom på.
Hvis kronen får et slag, så kan kronen eller kronrøret blive utæt.
Glaspakningen kan også blive utæt hvis glasset for et slag.
Cremer, parfume, sved o-lign. kan også beskadige pakninger på kortere tid, end der er mellem service-intervalerne.
İmage
Svar
#7
Magnum Skrev:
willy Skrev:willy the angry.always clean in fresh water after being used in salt water.if its a quality watch all you have to do is keep to makers service intervals.willy the angry

Nej, man skal gøre det en gang om året, uanset kvalitet.
Det skyldes, at uret kan få skader som ikke er synlige eller ejeren ikke er opmærksom på.
Hvis kronen får et slag, så kan kronen eller kronrøret blive utæt.
Glaspakningen kan også blive utæt hvis glasset for et slag.
Cremer, parfume, sved o-lign. kan også beskadige pakninger på kortere tid, end der er mellem service-intervalerne.

Præcis!
Svar
#8
Det er sgu en signatur der vil noget dén der Rune Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
#9
RunesS Skrev:
Magnum Skrev:
willy Skrev:willy the angry.always clean in fresh water after being used in salt water.if its a quality watch all you have to do is keep to makers service intervals.willy the angry

Nej, man skal gøre det en gang om året, uanset kvalitet.
Det skyldes, at uret kan få skader som ikke er synlige eller ejeren ikke er opmærksom på.
Hvis kronen får et slag, så kan kronen eller kronrøret blive utæt.
Glaspakningen kan også blive utæt hvis glasset for et slag.
Cremer, parfume, sved o-lign. kan også beskadige pakninger på kortere tid, end der er mellem service-intervalerne.

Præcis!
willy the angry.when i was serving in english marine we were given rolex subs.we sure did not have time to pop up to the nearest watch dealer to get them checked out.and believe me we gave our watches hell.not one leaked.so forget that crap about getting a good dive watch checked everyyear.ask a comex diver if he does that.
Svar
#10
Prisen for at få et ur trykprøvet er så lav at det er fjollet ikke at gøre det en gang om året hvis man dykker med det. Det kan da sagtens tænkes at ud af 500 ur er der kun et par som har uheld, men den hjælper jo ikke hvis det går ud over ens eget ur.

Jeg bruger billige ure når jeg bader helt enkelt og skammer mig ikke over det. Til 400 kr må det leve eller dø, så det bliver ikke testet og har nu badet med mig - overordentlig ofte - 6-7 år uden problemer, men jeg ville ikke risikere saltvand i et dyrt dykker ur, ex som min IWC 3536 - så den ville blive testet årligt (jeg tager ikke dyre ure med på stranden faktisk - sand i kransen og hvad ved jeg, derfor badeuret)
İmage
Icon_e_biggrin

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)