Arvet gammelt Vægur - Nogen der kan hjælpe med alder og navn
Hej

Jeg har arvet et gammelt vægur. Jeg vil høre om der skulle være nogen som kan hjælpe med hvor gammelt der er og hvilket fabrikat det er.
İmage

På bagsiden er der denne label, måske den siger noget om fabrikat ?
İmage
Der står "E PLURIBUS UNUM" på den.

Mvh
Peter
Svar
Hej Peter.
Junghans, den label er registret Junghans mærke. Dato har jeg ikke kunnet spore, men vil sige 1880 - 1920.
Det ville hjælpe hvis jeg kunne se værket, det fortæller mange gang mere end kassen, men fristes til at sige efter 1900.... er lidt i tvivl om der er lidt art nouveau om den kasse, i så tilfælde ligger det jo ret fast 1890-1910 iflg. wikipedia, og det er jeg ikke sikker på andet end det godt kunne passe, men igen et billede af værket kunne hjælpe mig bedre på vej....
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Ps.
Det er ikke så meget det latinske, men der imod skiven der er interesant på lablen, havde der nu stået TIME IS MONEY, men her står der ingen ting også er den nok ældre end hvis der havde stået xxxxxx..... Desværre kan jeg ikke finde årstal på hvornår de brugte de forskellige labels....sorry
Mvh Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars

Mange Tak for svaret, jeg kan nu også se se er et J i en stjerne på labelen :)

Tiden passer nogenlunde med hvad jeg havde regnet med, da jeg har fået fortalt det hang på min tipoldemors aftægts kammer og hun døde i 1928.

Det er ikke sådan lige at komme til værket, da det kræver at man piller viserne af, så jeg har taget et foto nedefra.
İmage

Jeg har taget et nærbillede af toppen så man bedre kan se dekorationerne.
İmage

Forresten skal værket optrækkes hver dag, hvis det gør en forskel. Det har både time og halvtimes slag.

Mvh
Peter
Svar
Hej Peter
Se det hjalp... Icon_e_biggrin1
Det er 3 døgns værk fra Junghans (det går mest præcist første dag derefter kan de godt blive upræcise), hvis det kun kan gå 1 døgn, er det jo nok fordi det er lidt slidt, reparation kan dårligt betale sig, det vil langt overstige urets værdi. På auktion sælges de for få hundrede kroner, folk gider ikke have noget der skal trækkes så ofte Icon_e_sad sorry
Alderen har vi været inde over og det holder nok meget godt, slutningen af 1800-tallet.
Mvh Lars
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars

Du skal have rigtig mange tak.

Prisen er lidt ligegyldig, det skal bare hænge i kontoret, men jeg synes bare det var rart at vide hvad jeg havde hængende

Mvh
Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)