Jeg har også haft den store fornøjelse at få min gode ven Jens til at lave en lækker kniv til mig.
Det startede med at jeg lavede en tegning af en kniv som jeg troede jeg godt kunne tænke mig.
Efter at Jens så havde fortalt mig hvad der kunne lade sig gøre og hvad der absolut ikke kunne lade sig gøre, lavede vi en tegning i fælleskab.
Jeg havde nogle helt klare krav til min nye kniv.
1. Det var en brugskniv (jagtkniv), og det var meget vigtig at den føltes "rigtig".
2. Bladet skulle laves af Damask Steel. En slags stål hvor stålet er lagt oven på hinanden i flere lag, lidt ala et samurai sværd. Denne form for stål syntes jeg giver en helt eventyrlig flot effekt på selve klingen.
3. Skæftet skulle laves af Carbon, og ikke bare carbon look, nej RIGTIG carbon, men selv det kunne Jens skaffe uden de store arm bevægelser. Som han selv siger, man skal jo bare have sit bagland i orden.
4. Skeden skulle laves i læder, og den skulle kunne holde kniven fast under alle tænkelige forhold.
5. Der SKULLE være et stop på kniven, så fingerne ikke gled ned på klingen, hvis man skulle stikke med kniven og hånden gled.
6. Prisen var ikke det vigtigste, men kvalitet og finish skulle være HELT i top.
Ud fra disse ønsker, fik Jens frie tøjler.
Det var ikke en helt "almindelig" opgave for Jens, men han syntes det var spændende, og han gik til opgaven med meget stor ild hu, selv om der også var en gammel Audi der drillede.
Jens fik en deadline, for min kone skulle give mig kniven i fødselsdagsgave. Dagen før min fødselsdag, ringede Jens med beskede. Kniven er færdig, jeg er tilfreds med den, nu håber jeg du er, ellers laver jeg den om.
Det kom dog ikke på tale, for jeg var også MEGET tilfreds med kniven.
Den ligger helt "rigtig" i hånden, størrelsen er helt rigtig, og den er RIGTIG RIGTIG flot.
Jeg har forsøgt at tage lidt billeder af kniven, men det er IKKE så nemt (ellers er det bare mine foto evner der ikke rækker).
Jeg kan derfor også godt tilslutte mig, og sige, at ikke nok med at Jens er en hyggelig "fætter", ja så er han også en rigtig dygtig håndværker.
Da jeg hentede kniven, var jeg fuld af nye ideer, og Jens sagde. Det var sku da en spændende ide, det må vi se om kan lade sig gøre. Så lur mig om ikke der kommer flere billeder, når ideen bliver ført ud i livet.
Men jeg har fået den jagt kniv som forhåbentlig skal følge mig resten af mine dage, og der er HELT sikker ikke en magen til
MVH
Jacob