Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Fra begyndelsen var det facinationen af at eje og bruge kvalitetsure.
Så blev det - at have et ur til ethvert formål.
Så blev det at have et bredt sortiment af Omega Dress ure fra 1950 - 1970 til at bruge. Og lidt rundt om dette til at give perspektiv.
Men der sker jo hele tiden noget. Nu er jeg saftsuseme også begyndt at købe ure jeg egentlig ikke køber for at kunne bruge.... "Men for at have dem i samlingen"
Det er kommet snigende.... jeg har jo flere og flere ure som jeg faktisk ikke bruger, men som jeg heller ikke vil af med - og der kommer stadig flere til!
Kunne du falde i denne grøft - altså at samle på og købe ure - ikke for at bruge dem, men for at have og samle dem?
vh baun
•
Baun Skrev:Kunne du falde i denne grøft - altså at samle på og købe ure - ikke for at bruge dem, men for at have og samle dem?
Absolut ikke. Mine ure skal bruges, ellers er det farvel og tak..... Forstår dog godt, hvorfor du gør det.
•
Svar: 472
Tråde: 16
Modtaget Likes: 3 i 1 svar
Givet Likes: 4
Baun Skrev:Fra begyndelsen var det facinationen af at eje og bruge kvalitetsure.
Kunne du falde i denne grøft - altså at samle på og købe ure - ikke for at bruge dem, men for at have og samle dem?
vh baun
Ja!, Jeg ER faldet i denne grøft, for laaaaaang tid siden. Har mange ure, som jeg aldrig!, har haft på !?. Er heller ikke god til, at sælge nogen af dem igen!.
Mvh Clubman
•
jacob jensen
Unregistered
Jeg kunne aldrig falde i den grøft og forstår heller helt hvordan andre kan,
urene er bygget som en brugs (ikke en museum) genstand.
Men det er en personlig ting og man skal jo gøre hvad der er rigtig for
en selv
•
Svar: 1,025
Tråde: 70
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Køber men et ur som investerning, i håb om det bliver mere vær med tiden, så kunne jeg (måske) også finde på det. Ved dog ikke om det ville virke, for ville nok ende med at løbe rundt med det
•
Svar: 585
Tråde: 91
Baun Skrev:saftsuseme
Et alt for sjældent anvendt kraftudtryk i disse fora - respekt!!
Nej - jeg køber kun ure for at bruge dem, og tror at man skal have meget mere detailkendskab til ure end jeg har, for at kunne foretage en fornuftig investering i et ur. Selv om jeg efterhånden har en del ure tror jeg ikke jeg falder ind i kategorien "ursamler" (jf. mange mange tidligere tråde), snarere "urbruger". Det glæder mig imidlertid meget at blive delagtiggjort i samlernes verden via tekst og billeder!
 Sogge
•
Svar: 320
Tråde: 15
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Clubman Skrev:Baun Skrev:Fra begyndelsen var det facinationen af at eje og bruge kvalitetsure.
vh baun
Ja!, Jeg ER faldet i denne grøft, for laaaaaang tid siden. Har mange ure, som jeg aldrig!, har haft på !?. Er heller ikke god til, at sælge nogen af dem igen!.
Mvh Clubman
Har det på præcis samme måde. Har flere ure, jeg aldrig har båret! 90% af min samling bruger jeg aldrig. De resterende 10% bruges meget sparsomt og så har jeg - uden for "samlingen" - et par slave-ure, der får lov til at blive brugt dagligt. Er god til at købe og alt for dårlig til at sælge (selvom jeg nu prøver at sælge en enkelt).
Mvh.
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Der kan jo være flere grunde til at man har ure man ikke gør med. Nogen kan ha det hovedsageligt for at beholde en investeret værdi.
Andre ud fra rent samlermæssige hensyn - ville have "alle Omegaer med kaliber xxx til xxx - og så kan der være ure imellem som skal med i samlingen men som man ikke synes er flotte nok til man vil gå med dem
Og så kan de to ting naturligvis kombineres også
Selv har jeg lagt min samlerdille så bredt an at jeg ikke behøver indlemme ure jeg ikke synes er flotte/lækre/charmerende nok til at jeg vil gå med dem, og jeg har klart en holdning om at jeg ikke vil købe ure ALENE som investering, så jeg går med langt de fleste af mine ure. Jeg kan stadigt sagtens finde gamle kronogarfer, eller lidt Eterna eller Omega som fornyer samlingen, og som jeg vil gå med.
Enkelte kommer ikke meget på armen, simpelthen ure fra begyndelsen da jeg var endnu mere famlende end nu, og derfor købte mekaniske ure som nok var nydelige og såmænd også går godt nok, men som alligevel i dag falder igennem hos mig.
Dem burde jeg naturligvis sælge, men salgsværdien er ikke så stor - de har givet været tab, men de har omvendt ikke kostet så voldsomt.
Jeg kan lige teste vedhæft filer - det har jeg aldrig prøvet før, og vise sådan et par ure, fine nok, men trods alt slået af så mange andre at de ikke kommer på armen. Den første er eksempel på en Eterna, købt fordi det var Eterna, men forgyldt og ikke min stil, så den kommer ikke på armen og idag er jeg mere kritisk overfor hvad jeg køber, også i Eterna, men den får lov at leve - den anden, Anker, syntes jeg dengang var god som dress og den kostede vel 40 €. Jeg har så meget andet, så den ligger bare hen og kunne sælges sammen med andre eksemplarer fra den gang jeg ikke var nær kritisk nok
vh
vh
•
Svar: 777
Tråde: 45
Jeg kan da i høj grad finde på at købe et ur af historiske, tekniske eller andre grunde. Derfor behøver jeg jo ikke at gå med det. Det kan være, det er for lille efter dagens smag, det kan være det er for sart o.s.v.
Jeg interesserer mig f.eks. for IWC's flyver-ure p.g.a. deres lange, spændende historie. Derfor er en Mark 11 fra 1948 meget interessant for mig. Det er et ur, jeg måske kunne tager på herhjemme eller til et "urmøde" - ellers ikke. Det er jo ikke engang pænt
Jens-Kristian
•
Svar: 109
Tråde: 37
Personligt kan jeg snildt forstaa dem der samler for at samle dvs. hvis man har en bestemt retning eller maal med sin samling det kan vaere ww2 ure, pilot ure, en bestemt linie feks. alle subs fra rolex eller hvad man kan finde paa.
Jeg er desvaerre ikke kyndig nok til at kaste mig ud i dette. Hvis jeg var ville vintage rolex nok vaere at foretraekke for mig. Jeg toer bare ikke da der er en kaempe fare for at blive taget i roeven specielt i starten. Der er en 5513 fra 1969 (mit foedeaar) som kunne vaere en god start paa et andet dansk ur side, men hvordan ved jeg om handlen er god nok.
derfor samler jeg kun ure som jeg gaar med men jeg kan som sagt snildt forstaa det du goer og har enormt respekt fok personer som kaster sig ud i sadanne projekter
Hilsen
Bjoern
ROLEX er for fedt
•
|