Svar: 40
Tråde: 13
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg vil høre om der er nogen her på dette forum der har oplysninger om dette ur. Evt. alder og værdi.
Der står Junghans, 17 jewels på skiven der er sort med tal som timemarkeringer. Der er lidt erodering på viserne.
Uret måler 34 mm u/krone, bagkapsel er trykkapsel, hvor der er indridset disse numre. 13/20 9584, hvilket jeg tror er fra gennemsyn eller reparation hos en urmager, men jeg har ingen idé om hvor eller hvornår.
Urværket er utrolig pænt og rent, går perfekt, der er nogle fine småridser i glasset, som jeg overvejer at få skiftet hvis uret har en værdi der gør at det kan betale sig.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Junghans 620.56 er fra 1972-1975 så det vil være året.
Prøv at polere glasset med lidt let slibemiddel, brasso - slipol - keramik komfur rens - tandpasta - alle kan anvendes - rundt og rundt i 3-4 minutter og se om du slipper af med ridserne, det gør man ofte. (tag bare kassen med nu du er igang)
Selv fint smergellærred kan bruges på glasset først hvis ridserne er dybe, og så følge efter med slibemiddel.
Ellers på med nyt glas, koster vel et par hundrede kroner og det synes jeg altid et fungerende ur af den slags er værd
vh
•
hannover_dk Skrev:Junghans 620.56 er fra 1972-1975 så det vil være året.
Prøv at polere glasset med lidt let slibemiddel, brasso - slipol - keramik komfur rens - tandpasta - alle kan anvendes - rundt og rundt i 3-4 minutter og se om du slipper af med ridserne, det gør man ofte. (tag bare kassen med nu du er igang)
Selv fint smergellærred kan bruges på glasset først hvis ridserne er dybe, og så følge efter med slibemiddel.
Ellers på med nyt glas, koster vel et par hundrede kroner og det synes jeg altid et fungerende ur af den slags er værd
vh
En stor tak til Hannover for den hurtige besvarelse, jeg prøver at slibe glasset, ellers vil jeg ofre et nyt glas.
Er der nogen du evt. kan anbefale i københavn og omegn der kan skifte glasset, da vedkommende må være i kategorien der arbejder med vintage ure.
Hilsen
Torben Byfoged
•
byfoged Skrev:Er der nogen du evt. kan anbefale i københavn og omegn der kan skifte glasset, da vedkommende må være i kategorien der arbejder med vintage ure.
Hilsen
Torben Byfoged
Det kan de fleste, men Krognos Frederiksberg Alle eller Mølbak Farimagsgade må være oplagte til det. Det er et snuptag. De kan begge findes på vintageures side under links til urmagere, eller som direkte annonce
vh
•
hannover_dk Skrev:byfoged Skrev:Er der nogen du evt. kan anbefale i københavn og omegn der kan skifte glasset, da vedkommende må være i kategorien der arbejder med vintage ure.
Hilsen
Torben Byfoged
Det kan de fleste, men Krognos Frederiksberg Alle eller Mølbak Farimagsgade må være oplagte til det. Det er et snuptag. De kan begge findes på vintageures side under links til urmagere, eller som direkte annonce
vh
Rigtig mange tak for hjælpen. Jeg prøvede med tandpasta og en del af de fine ridser forsvandt, men der er 3 dybere ridser hvor jeg måtte opgive, så nyt glas på det.
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Som inkarneret nærigrøv, så kan jeg oplyse, at et dejligt acrylglas sandsynligvis kun ligger lige en tand over 100 kr. Det nye glas vil give SÅ meget mere til dit vintage ur
De venligste hilsner, John
•
Joepete Skrev:Som inkarneret nærigrøv, så kan jeg oplyse, at et dejligt acrylglas sandsynligvis kun ligger lige en tand over 100 kr. Det nye glas vil give SÅ meget mere til dit vintage ur 
Jeg lægger da ikke skjul på at jeg også er en inkarneret nærigrøv, jeg købte dette ur på loppemarked for en flad 50ér, så jeg vil da bestemt også søge den fornuftigste løsning
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Hvis der er ret dybe ridser i plexiglasset:
Jeg lægger et stykke sandpapir - korn 300, på en blødt underlag - fx. en gammel musemåtte. Så sliber jeg glasset med cirkulære bevægelser - også ud på kanterne, men selvfølgelig ikke så kassen skrammes.
Herefter samme tur med korn 600 - og til slut polerer jeg med polywatch eller andet polermiddel.
Ikke så meget for at spare 100 kr - eller de 2-300 et originalt Omegaglas koster - ligeså meget for det kan gøres her og nu og fordi det giver stor fornøjelse at se resultatet!
vh Baun
•
Baun Skrev:Hvis der er ret dybe ridser i plexiglasset:
Jeg lægger et stykke sandpapir - korn 300, på en blødt underlag - fx. en gammel musemåtte. Så sliber jeg glasset med cirkulære bevægelser - også ud på kanterne, men selvfølgelig ikke så kassen skrammes.
Herefter samme tur med korn 600 - og til slut polerer jeg med polywatch eller andet polermiddel.
Ikke så meget for at spare 100 kr - eller de 2-300 et originalt Omegaglas koster - ligeså meget for det kan gøres her og nu og fordi det giver stor fornøjelse at se resultatet!
vh Baun
Nemlig, og det virker
vh
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Baun Skrev:Hvis der er ret dybe ridser i plexiglasset:
vh Baun
Fin metode. Den jeg bruger minder meget om den:
Jeg starter altid med at afmontere glasset.
Så bruger jeg en smergelpind #320 til at slibe ridserne væk. Så en #500 til at fjerne de ridser som den tidliger pind lavede, og igen en #1000 til at fjerne #500's ridser. Når det er gjort bruger jeg polervoks til plastic glas på et kludehjul på en poler maskine...
Eller hvis der kun er meget små ridser så bare brasso to klude (en til brasso og en ren) og massere af knofedt!
•