En lille familieforøgelse
Joepete Skrev:For så at vende - til dels - tilbage til lidt af tråden, så kan jeg ikke se, at Seikos bedre modeller og værker, ikke skulle kunne være med på et rimeligt nivau - også sammenlignet med schweizer ure Icon_e_smile

Det kan godt være at Seiko er fuldt på højde med de bedste Schweizer værker og ure, men det ændrer jo ikke på at Seiko mangler navnet. Der er vel en årsag til at Grand Seiko kun markedsføres i Østen. Hvis Seiko kunne have solgt masser af disse ure i Europa, havde de vel markedsført dem. For hvilket et firma går ikke efter profitmaximering.

Navnet er lige meget om vi vil det eller ej, en af de vigtigtigste faktorer i prissætningen af en vare. Pris og udbud regulerer efterspørgelsen. Så hvis prisen er for høj sælges der ingen vare. Derfor bruges der rigtigt mange penge på branding, fordi dette kan øge efterspørgelsen og dermed gøre at virksomheden kan få en højere pris for varen, selvom kvalitet af produktet måske ikke retfærdigøre dette.

Så for mig at se kan det godt være at Seiko er et bedre ure en schweizerne, men det har bare glemt at fortælle deres potientielle kunder Icon_e_wink. Ingen købere, lave priser sådan er markedsøkonomien skruet sammen.
Svar
Enig, Gufle - MEN, man bestemmer jo selv, HVOR meget man vil ligge under for branding o.lign. - kritisk sans, kalder jeg det som regel Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Enig, Gufle - MEN, man bestemmer jo selv, HVOR meget man vil ligge under for branding o.lign. - kritisk sans, kalder jeg det som regel Icon_e_wink

Du har helt ret, hvorfor købe et Rolex når man kan få et Seiko til billigere penge der er lige så godt skruet sammen? Icon_e_wink

Jeg tror godt vi alle sammen kender svaret, men janteloven tillader ikke, at vi siger det højt Icon_exclaim Icon_exclaim

En vare vil aldrig være "Luksus klasse" med mindre de potientielle købere anser varen for værende netop dette. For det er køberne der i sidste ende definerer et mærke og en vare. Derfor bliver Seiko i mine øjne aldrig "luksus klasse", fordi den store "grå" masse af potientielle købere ikke ser mærket som "luksus klasse".
Svar
Det er helt ok, Gufle - point taken and noted Icon_e_wink
Svar
Jo mere jeg læser om Seiko - og Geand Seiko, jo mere overbevidst bliver jeg om, at mit første udsagn udsagn var ok - "De bedste ure fra Seiko" kan fint gøre sig i en samling som den vi taler om!

Målt på kassekvalitet, mærkets historie, værkets kvalitet, design og den samlede finish. Det vil i alle disse henseender fint kunne klare en sammenligning.

Der der så står tilbage er Image, prestige og snopeffekt. Her kan man vel sige, at det i de fleste urtossers verden ikke kan matche Swiss made og andre Europæiske top brands....

Ok - men det kan vel også være morsomt - netop derfor - at have sådan et ur med in house værk (det var jo der der var "den røde tråd") og lige vise de andre urtosser, at man har fundet dette Seiko, som faktisk "kan være med" på alle andre punkter, netop fordi det jo har "in house værk".

Faktisk kan man godt argumentere for, at hvis man ønsker en samling af gode luksusure med in house værker, kan man ikke undvære et flot Seiko! Det er jo en lidt anden vinkel - ikke?

Jeg mener iøvrigt også, at man må gøre op med sig selv, hvad der betyder mest for en selv og ens samling - de følelsesmæssige kvaliteter:
Image, prestige og snopeffekt
eller
kassekvalitet, Mærkets historie, værkets kvalitet, design og den samlede finish

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jo mere jeg læser om Seiko - og Geand Seiko, jo mere overbevidst bliver jeg om, at mit første udsagn udsagn var ok - "De bedste ure fra Seiko" kan fint gøre sig i en samling som den vi taler om!

Målt på kassekvalitet, mærkets historie, værkets kvalitet, design og den samlede finish. Det vil i alle disse henseender fint kunne klare en sammenligning.

Der der så står tilbage er Image, prestige og snopeffekt. Her kan man vel sige, at det i de fleste urtossers verden ikke kan matche Swiss made og andre Europæiske top brands....

Ok - men det kan vel også være morsomt - netop derfor - at have sådan et ur med in house værk (det var jo der der var "den røde tråd") og lige vise de andre urtosser, at man har fundet dette Seiko, som faktisk "kan være med" på alle andre punkter, netop fordi det jo har "in house værk".

Faktisk kan man godt argumentere for, at hvis man ønsker en samling af gode luksusure med in house værker, kan man ikke undvære et flot Seiko! Det er jo en lidt anden vinkel - ikke?

Jeg mener iøvrigt også, at man må gøre op med sig selv, hvad der betyder mest for en selv og ens samling - de følelsesmæssige kvaliteter:
eller

vh Baun

Problemet er bare, at det er faktorerene som Image, Prestige og snobeffekt der typisk fastsætter urets gensalgsværdi, fordi disse faktoerer øger efterspørgelsen gevaldigt. Da jeg ikke ønsker at gøre en "dårlig" økonomisk investering, ville jeg alene på den baggrund ikke købe et Grand Seiko selvom du har ret i, at det godt kunne passe ind i en inhouse samling.
Svar
Gufle Skrev:Problemet er bare, at det er faktorerene som Image, Prestige og snobeffekt der typisk fastsætter urets gensalgsværdi, fordi disse faktoerer øger efterspørgelsen gevaldigt. Da jeg ikke ønsker at gøre en "dårlig" økonomisk investering, ville jeg alene på den baggrund ikke købe et Grand Seiko selvom du har ret i, at det godt kunne passe ind i en inhouse samling.

Det handler vel bare om at finde et brugt til den rette pris - som med de andre.....

IWC mener jeg også man ser lidt brugt til 30 - 40% af ny pris for visse modeller - eller? - fx. Rattrapanten.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg mener iøvrigt også, at man må gøre op med sig selv, hvad der betyder mest for en selv og ens samling - de følelsesmæssige kvaliteter:
eller

vh Baun
Til den nederste linie kan man med fordel tillægge det for mig så vigtigte - at uret ud over det nævnte, også er lidt specielt, skal jages for at blive fundet og ikke sidder på alle arme - pris ufortalt - for de kan sagtens være billige
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Baun Skrev:IWC mener jeg også man ser lidt brugt til 30 - 40% af ny pris for visse modeller - eller? - fx. Rattleplanten.

vh Baun
det må være den der på alm dansk hedder ryste-planten Icon_e_biggrin Skal sådan en ha meget lys og vand - eller holdes på den tørre side
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Gode pointer, Baun Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)