Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Leica R8 og udstyr gik for kr. 5.200 + salær !
Håber at det var nogen herfra som var den heldige vinder...
Cheerio - J.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 174
Tråde: 9
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Bare lige en lille info til alle dem som siger "jeg vandt dette på en auktion"
Ordet "winner" på en auktion er et nyt amerikansk ord, som er opfundet af internetauktionerne for at køberne skal føle sig som vindere - tværtimod betaler de en toppris, og de har haft købere fra den store verden op imod sig - man har ikke vundet noget somhelst - man har købt og betalt varen (og i mange tilfælde en overpris)
Så INGEN vinder noget på en auktion - de køber og betaler markedsprisen.
En auktion er hverken et lotteri eller en tombola.
•
Citat:Så INGEN vinder noget på en auktion - de køber og betaler markedsprisen.
En auktion er hverken et lotteri eller en tombola.
Thumbs up - som det hedder på det pæneste nydansk !
"Winner of this auction / vinderen af denne auktion" er et sprogligt monstrum på lige linie med brug af flertalsordet "publikum" i påtvungen pluralis (= "publikummere" ).
Men - hvad vil du erstatte ordet med ?
Jeg tror personligt at monstrumet har bedt sig så godt fast i både engelsk og dansk sprog pga. at den kør det nemt at
kort beskrive "den højestebydende på hammerslagstidspunktet" ( som uanset korrektheden er noget tungt konstruktion ).
Hvad er dit bud 3F ?
Cheers - John
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg synes nu ikke det er så slemt et monstrum - der findes langt værre sprogtisler. Det er internationalt brugt og jeg tror, som TioMalo dog også er inde på, at andre ord bliver svære at finde og endnu mere kunstige.
(højeste byder - ikke smukt og heller ikke nødvendigvis lig med at man får varen altid)
Man bruger sine kræfter - viden OG penge på at "vinde" over andre der vil have den samme artikel på en auktion.
Jeg tror faktisk de fleste som køber noget på en auktion føler sig som vindere? Jeg gør - man skulle da være et fjols med sine bud for at det skulle give en anden følelse.
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Man kunne jo kalde ham "Køber" - for det er vel det han er.
vh Baun
•
Det kunne man da også. Men jeg ved fra egne erfaringer i auktionsbranchen at eh... "vinderen" (altså, som vi ved: Den højeste bydende

) synes absolut ikke for at blive kaldt for "køber".
Som Hannover skrev:
Citat:Jeg tror faktisk de fleste som køber noget på en auktion føler sig som vindere? Jeg gør - man skulle da være et fjols med sine bud for at det skulle give en anden følelse.
Og kun at være "køber" ville nok devaluere følelsen om at man er en vinder.
Men når det er sagt, synes jeg stadigvæg at "winner / vinder" i dette sammenhæng lyder grimt og kikset...
John
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Ja - man er vel også glad for at købe noget i en butik - men det giver jo ikke anledning til at man føler sig som vinder!
Jeg synes vinder lyder forkert - man har ikke vundet noget - man har købt det.
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Godt det ikke er alle ord der behøves blive omdefineret for at alle kan blive glade
Ostehandel = ostebutik - Tømmerhandel = byggeartikkelforretning
Hundelufter = "Besørgningshjælper" og så tør man slet ikke tænke på en helt almindelig hverdags begivenhed som finder sted på en Søndag?
Gudskelov ved de fleste hvad vinderen på auktion er, og de er også klar over at når man tager børnene med ud at handle, så skal man bare ud og købe noget.
De som trives bedst som nøgterne købere på auktionen skal ikke bebrejdes det, bare jeg stadigt må føle mig som vinder når jeg bider negle og i sidste øjeblik får det, jeg har valgt at betale for som vinder af en auktion
Det har jeg det 100 gange morsommere med end når jeg køber creme i Matas
vh
•