Enicar Automatic med inhouse AR 1147 urværk
Så kom mit Enicar Automatic med inhouse AR 1147 urværk. Min hustru har allerede døbt uret "Boring"... så nu afventer jeg urforummets dom - kom med din ærlige mening !

Jeg ved at urværket har hurtigstilling af dag/dato, blev brugt i nogle af Sherpa modellerne og at det er begyndt produceret i 1965. Ved nogle mere, så meld endelig tilbage. Har uret tre sprog at skulle igennem på dag-angivelsen, eller hvorfor tilløb fra kl. 9 til at skifte dato ?

Svært at fotografere den spejlblanke urkasse med urskive som chancerer i metal blå/lilla. Der er to mærker kl. 4, ellers er uret i god stand.
İmage

Flot dekoreret bagkasse
İmage

Originalt Enicar spænde
İmage

Original krone
İmage

Lænke og ur ... mon ikke en varm brun croco kunne passe godt her ... ?
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg har haft en 1147 - men det er mange år siden - jeg gav den bort

Jeg husker ikke om den har dag på flere sprog - synes det ikke - men hvis den har vil du jo se det når du drejer for at stille det. Det vil så når det går sikkert fra kl ca 22 og frem til kl 01 nat foretage sit dag skift ved stille og roligt at bladre sig gennem de forskellige sprog, så det på et tidspunkt undervejs vil være Japans, Fransk og så Engelsk, hvis det er de 3 sprog. Ingen panik, hvis du har stillet det til engelsk når du sætter dagen, så vil det være den dag den stopper ved, men jeg synes nu ikke min havde andet end et sprog

Mange ældre ure har ikke har egentlig quick skift ved at trække hårdt i kronen - eller ved at have flere stillinger at sætte kronen i så en stilling (halvt ud) sætter dato, og helt ude sætter dag ved at dreje mod uret, og uret ved at dreje med

Dit har "semi quick skift"

Jeg skal tage meget fejl hvis ikke det - hvis det virker, skifter dato ved at du kører uret mellem kl 22 og 01 om natten (du må rundt indtil du ser et skift så du ved det er nat)

For at stille dagen i stedet (mandag/tirsdag osv) skal du så dreje helt tilbage til kl 20 - og frem til lige efter kl 24

Området frem og tilbage mellem 20 og 24 + lidt ekstra) er altså dagen, og mellem 22 og 01 er datoen.

Det drilske er at hvis du kører for langt over 24 for at være sikker på at dagen er skiftet helt, så kan du få indgreb i datoen - så så snart du ser datoen er klikket korrekt på plads - så farer du tilbage til kl 20 o.s.v.

Afstanden mellem kl 20 og kl 22 som start punkt for de to skift skal være nok til at du ikke får dem rodet sammen

Et godt system - Næh ikke særligt - men sådan er der så meget

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, jeg kan stille dag og dato ved henholdsvis at køre mellem 8-12 og 10-12. Det fungerer fint, selvom det da er noget nemmere med to ryk i kronen og så deruda´...
Svar
Ja det skriger da ikke med alverdens farver, men jeg synes nu det er et flot ur.

Især kan jeg godt lide urkassens form og den lidt specielle bagkasse.

Tillykke med det.

Thomas
Svar
Jeg synes du har fundet dig et rigtigt smukt ur der.
skiven er måske ret enkel men tilgengæld er kassen rigtigt funky.
på ingen måde Boring.
men den lænke der er på synes jeg ikke klæder uret. Selv om den er Enicar tror jeg ikke den har hørt til netop dette ur.

Men Kender jeg dig ret ryger der en rem på Icon_e_wink
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
Joepete Skrev:Ja, jeg kan stille dag og dato ved henholdsvis at køre mellem 8-12 og 10-12. Det fungerer fint, selvom det da er noget nemmere med to ryk i kronen og så deruda´...
Du bør nok holde dig til mellem 8 og 12 og 10 og 2 for ikke at risikere at den griber fat i datoen også - Jeg ved det naturligvis ikke - men det er sådan "brugsvejledningen for den kaliber siger" og jeg er altid lidt bange for at ødelægge dag og dato indstilling - det er ofte ikke til at reparere for normale penge (mangler reservedele og de kan være helt bukkede hvis de griber skævt fat)
Herligt at det virker for dig i alle fald. Gør som mange andre - noter i din kalender (outlook or whatever) hvornår der næste gang er gået en lille måned siden du tog det af - så har du ikke så mange dage/datoer at stille når det igen skal have lidt armtid
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Lænken har jeg ikke været så vild med ... bevares, den er behagelig at have på ... meeen ... Jeg har rystet terningerne lidt, og faktisk, så er jeg gået i stilforvirring, har blandet farver og genrer ... men here goes:

İmage

Tankerne bag: Grå nato fremhæver spillet mellem kasse og stål, samt linker til stålet på remmen.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)