hvilken land er billigst
#11
Hej,

Naar man er bosat i DK og koeber varer i en lufthavn der befinder sig inden for EU, betaler man altid moms i det paagaeldene land.. Kun i det oejeblik man er bosat uden for EU og flyver til en ikke EU destination kan man koebe uden moms. (og saa skal man betale momsen i det land man er bosat i)

Saa naar man koeber ure i Schiphol er prisen med hollandsk moms, og derfor skal man ikke bagefter betale den danske..


Ang. priser paa ure, saa er de her i Zurich noget mindre end i DK (Igen paa grund af momsforskellen.)

Bedste hilsner

Jesper
Svar
#12
Jesper Steenberg Skrev:Hej,

Naar man er bosat i DK og koeber varer i en lufthavn der befinder sig inden for EU, betaler man altid moms i det paagaeldene land.. Kun i det oejeblik man er bosat uden for EU og flyver til en ikke EU destination kan man koebe uden moms. (og saa skal man betale momsen i det land man er bosat i)

Saa naar man koeber ure i Schiphol er prisen med hollandsk moms, og derfor skal man ikke bagefter betale den danske..


Ang. priser paa ure, saa er de her i Zurich noget mindre end i DK (Igen paa grund af momsforskellen.)

Bedste hilsner

Jesper
Jep sådan må det afgjort være fra ex Schiphol/Holland - men Zurich er jo ikke EU - så med mindre de har en special aftale med EU om moms - så burde der være afgifter/told derfra?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Korrekt.. Hvis jeg koeber et ur i DK eller i Schiphol (med eller uden moms), saa skal jeg betale moms her i Schweiz.

1. Hvis jeg har betalt moms i et EU land skal jeg have et stempel ved min indrejse til Schweiz (hvor jeg naturligvis ogsaa betaler mine 7% moms til Schweiz), eller paa den danske ambasade i Bern. Derefter kan jeg kraeve momsen retur.

2. Hvis jeg har köbt varer i feks. Schiphol eller i kbh lufthavn, saa kan jeg handle momsfrit, og skal saa derfor ikke kraeve momsen tilbage, men noejes med at betale ved min indrejse til Schweiz.

Bedste hilsner
Jesper
Svar
#14
Bjarne Skrev:Alle køb i lufthavne er toldfri og derfor at betragte som uden for EU

Har du købt et ur i eks. Schiphol skal du betale afgift og moms når du kommer til din destination.

Det er forkert. Lufthavnene gør hvad de kan for at kunderne skal tro, at det er moms- og toldfrit, men det er det ikke, hvis man flyver mellem to EU lande. Mange steder, hvor de har stor trafik ud af EU bruger lufthavnen gynger/karuseller metoden og tager den samme pris, uanset hvor man flyver hen - flyver kunden til EU skal de afregne lokalt lands moms, flyver kunden udenfor EU scorer de. Ikke engang parfumevarer er moms og toldfri indenfor EU, uanset hvad lufthavnen bilder kunderne ind.

Gynger/karuseller metoden anvendes også i København på gode cigarer - de koster det samme uanset din destination, selvom de ikke skal afregne tobaksafgift til kunder, der flyver ud af EU. Og mon ikke de så i praksis er amerikanere, der skal have havenesere med hjem, der sponsorer gildet for os andre inden-EU kunder?

Det er lang tid siden jeg har været i Schiphol, men jeg husker at det er et sted, hvor det er meget nemt at få rabat på ure. Som jeg skrev i en anden tråd har jeg også fået rabat (10%) i München på ur i €8000 klassen.

Lufthavne i Schweiz har jeg ikke kunnet få til at give rabat, men de trækker altid lokal moms fra, som det så forventes at man husker at fortælle, når man lander i EU Icon_rolleyes

/Bjørn.
Svar
#15
Schiphol er momsfrit fordi den hollandske stat har valgt ikke ikke at opkræve moms der og derfor kan du købe et ur uden at betale hollandsk moms. Det samme gælder lufthavne i England som også er momsfri (se bla. [url]"http://www.dixonstaxfree.co.uk/index.cfm?fuseaction=dixons.whatisdtf">http://www.dixonstaxfree.co.uk/index.cf ... .whatisdtf[/url])


/U.
Svar
#16
Uffe Skrev:Schiphol er momsfrit fordi den hollandske stat har valgt ikke ikke at opkræve moms der og derfor kan du købe et ur uden at betale hollandsk moms. Det samme gælder lufthavne i England som også er momsfri

Jeg skal selvfølgelig passe på med at udtale mig alt for skråsikkert, men jeg har meget svært ved at tro på dette. Hvis den hollandske stat kan beslutte at kalde et område indenfor EU for "momsfrit", så er der jo åbnet for alle mulige statslige fiduser. Og det, der skrives på den UK hjemmeside Uffe henviste til "If you are travelling within the EU from a BAA airport, you can buy the goods tax free and then collect the goods when you return" har jeg simpelthen også meget svært ved at tro på er rigtigt. De sælger det bare billigere og tjener et andet sted, f.eks. på stor, hurtig omsætning, og meget lille after-service.

/Bjørn.
Svar
#17
Uffe Skrev:Schiphol er momsfrit fordi den hollandske stat har valgt ikke ikke at opkræve moms der og derfor kan du købe et ur uden at betale hollandsk moms. Det samme gælder lufthavne i England som også er momsfri (se bla. [url]"http://www.dixonstaxfree.co.uk/index.cfm?fuseaction=dixons.whatisdtf">http://www.dixonstaxfree.co.uk/index.cf ... .whatisdtf[/url])


/U.
Findes der noget skriftligt om det med Schiphol som momsfri. Det lyder helt utroligt at man inden for EU skulle have lov til at oprette et momsfrit område - hvor både danskere og Hollændere kan købe alt uden moms??
For en Hollæder f.eks skulle det vel kunne betale sig med den billigste billet til Brussel - køe et video kamera og en fladskærm - og så spare momsen
Jeg ville meget gerne se det lidt mere officielt. Jeg tror ikke der findes et eneste område inden for EU hvor moms og toldfrihed gælder for alle.

Jeg ved der er planer i CPH og inden for EU - om at tillade at man kan handle toldfrit ved hjemkomsten i stedet for ved udrejsen - mod billet der viser man har været uden for EU. Formålet er at undgå at flyene skal forurene ved at de skal bære folks toldfrie indkøb med sig. Kravet bliver dog, at man kan bevise at man faktisk har været ude af EU ved hjemkomsten.

Det ses mange steder at der i reklamer står at man kan købe til told/afgiftsfrie priser (også CPH lufthavn for parfume f.eks.) i forhold til priserne i byen - men det er ikke told/afgiftsfrit - bare priser som de sætter lavere (i forhold til anbefalet butikspris "i land")

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#18
OK, jeg må (modstræbende) overgive mig og give d'herrer Bjørn og Hannover ret. På mine kvitteringer fra Dixons står prisafslaget opført som "airport adjustment" og der står desuden at der er betalt moms (VAT) for rejsende inden for EU.


/U.
Svar
#19
Uffe Skrev:OK, jeg må (modstræbende) overgive mig

/U.
Icon_e_smile Rigtigt godt du gad gå ind og checke det
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)