Krone og ??
#1
Hej

hvordan er det nu det er?
Kronen er en ting og "pinden" (jeg kan ikke lige huske hvad den hedder Icon_redface ) er en anden ting.

Dvs. at kronen er skruet på "pinden" - som iøvrigt jo skal passe til uret.

Korrekt eller ??
Og hvordan skiller man de to ting ad?


hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
#2
kronerøret?
Svar
#3
yeps.

jeg går udfra at jeg kan købe en ny "noname" krone til erstatning af den gl. som er totalt nedslidt.

og roligt nu derude....(tak for de mange PB om at uret nu er erklæret dødt....) - det er russisk ur som jeg har købt for $15 - så hvorgalt kan det gå. jeg kan højest ødelægge det - men på den anden side ku' det være lidt fun at kunne trække det op. Jeg mener at vide at det kører.

hilsen d.loncar

ps. jeg har ødelagt ting der var dyrere end $15
Icon_+1
Svar
#4
Hej.
Ja, ja, god fornøjelse.
Kronen sidder fast monteret på en aksel, der hedder vel. Kronen drejer rundt om et rør, der hedder kronerør.
Så er der nogle mål du skal have styr på: Kronens diameter, er det en skrue-krone, så er der gevind i eller uden på røret = størrelse på gevindet, samt hvad er den lavet af stål - nikkel - eller double og evt. højden på kronen, gevind størrelse på vellen.
Kronen sidder normalt med gevind, d.v.s. at du skal skrue kronen af vellen. Gøres med en stiftklo, kan købes hos Lindholt.
Det var bare et forsøg på at hjælpe.

Mvh Lars
Svar
#5
Loncar - hvad der problemet for dig. Mangler du "pinden" eller har du den?
Har du kronen - eller har du en pind med kronen på - men bare både pind og krone uden for uret?

Ev et billede?

Hvis det er krone med pind du har trukket ud af uret, så kan den, hvis ikke pinden er ødelagt (har et hak inderst) normalt rimeligt let sættes fast igen.

Der vil ofte være en skrue inde i uret, og ikke ret langt inde sidder normalt en rimelig stor skrue, som skal løsnes lidt - ind med pinden og trykke og så spænde skruen.

Jeg er ikke urmager (som Lars) og der er andre måder/metoder - men jeg har selv sat en del kroner på efter også selv at ha hevet dem ud Icon_redface
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Tak for alle de gode forslag.

Jeg vil udskifte den slidte krone med en ny. Og så tænkte jeg hvorsværtkandetvære og hvorgaltkandetgå.

Så jeg skal bare have skruet kronen af røret og så have købt en tilsvarende - så er jeg hjemme.

tak for svarene

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
#7
Loncar Skrev:Tak for alle de gode forslag.

Jeg vil udskifte den slidte krone med en ny. Og så tænkte jeg hvorsværtkandetvære og hvorgaltkandetgå.

Så jeg skal bare have skruet kronen af røret og så have købt en tilsvarende - så er jeg hjemme.

tak for svarene

hilsen d.loncar
Jep hvis det ikke er andet og du ikke knækker pinden så er det ret straight forward. Brug ikke udtrykkeret røret som er det krones pind (Lars kaldte den noget fint) går ind gennem mener jeg,
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Hej

Og så er det i kalder for en pind, en væl. Icon_rolleyes

MVH Peter
Svar
#9
Tja, her i Dk er en pind noget man kaster til sin hund og så skulle den gerne hente den igen.
Spørgsmålet gik på hvad den aksel kronen sidder på hedder: VEL... eller det nye navn der er kommet efter quartzurets komme. Viserstilleraksel, men oprindelig hed den vel, det navn har alle aksler i uret, en balanceaksel hedder balancevel, og i gamle bøger er det stavet vel. Sorry Icon_e_wink
Og hvordan skiller man dem ad, det har jeg jo beskrevet...
Så undskyld, men hvad er problemet???
Oplysning, skruen der holder vellen, hedder tiretteskrue, og skal løsnes ca 3 halve omgange, trykkes ned og vellen kan tages ud. Løsnes den for meget falder tiretten af og du skal have skive og visere af, og ind og skille det meste af viserværk/optræk ad for at samle det igen, når tieretten er mont. på tiretteskruen. Der findes og så et system hvor der er en tirette er kigger igennem samme sted som tiretteskruen sidder, den skal blot trykkes ned imens man trækker i vellen, betydeligt nemmere, men svært at beskrive her...

Mvh Lars
Svar
#10
jøsses kristus...... Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised

I'll give it a try.


hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)