peter Skrev:Hej Geodoc
Hvad er dit hadeur nummer et
Panerai PAM 87,
Rolex Datejust guld stål med brilliantskive, eller
mekanisk Mickey Mouse ur.
MVH Peter 
Åh Peter – Peter!
… Du udfordrer mig ubønhørligt, og endda på ”udebanens tynde is”.
En tydeliggørelse.
Lad mig indledningsvis forklare om Peters ”liste”.
Vi har en lille ”selskabsleg” ved hvert urmøde. Peter gør sig stor umage for at præsentere mig for et ur, der tager ”fusen på mig”.
– Ved ur GTG d. 30. maj var det PAM 87.
Sådan gik det til.
På urmødet siger Peter pludseligt til mig: ”Hvad synes du om mit ur?”
Han rækker håndleddet frem, og viser et ur af anseelig størrelse.
Da han ser jeg bliver ”hønserøv” i ansigtet, under forgæves anstrengelser for at finde et diplomatisk svar, udbryder han begejstret:
”Jeg vidste det, jeg kunne mærke det”. … Og jeg må sige ja!
– Uanset vi aldrig har diskuteret uret, eller at jeg for den sags skyld nogensinde har udtrykt noget ufordelagtigt, så havde Peter læst mig, som en åben bog.
PAM var et ur, der vakte modstridende følelser, og som jeg ikke ved ”hvad jeg skal stille op med”.
Hadeur?
Jeg ved godt, hvad termen dækker over. Men deltagelse i flere urmøder har lært mig respekt for hvad og hvilke ure folk går op i.
Det er netop det geniale ved disse møder, at hver møder op og ”pipper med sit interesse næb”.
På den måde får vi mulighed for at se og sammenligne mange forskellige mærker og typer af ure.
Det er i høj grad denne fordomsfrie kvalitet vi skal støtte og fremme.
Det er en spændende måde at få nye vinkler, impulser og inspirationer til sin ur interesse.
De eneste ure, der kan komme op i min personlige liga for hadeure er: Kopi ure.
Store ure.
Når jeg ”nu ikke ved hvad jeg skal stille op med en PAM”, er det ikke fordi jeg går af vejen for store ure.
Dette burde fremgå af nedenstående billede, der viser min kollektion, oven i købet aldersmæssigt i urets omløbsretning.
Indtil videre er Planet Ocean det eneste ur jeg har bortvalgt på grund af størrelsen.
Dette smukt udlagte og veldisponerede ur er for stort til mit håndled.
Når lænken vipper vinkelret nedad for at fatte om håndleddet, i stedet for en harmonisk krumning i urets fortsættelse, så er min personlige grænse overskredet.
I den anden ende af størrelses skalaen, har jeg også bortvalgte et
lille ur. En skøn Seamaster kronograf med kaliber 321.
Den kunne nææææsten dække glasset på min Flightmaster, og ville komme til at fremstå som en lille fregne på mit håndled.
At definere sin ur interesse.
Gennem Benny’s og mine ”Ping Pong” mails, hvor vi har udvekslet information, viden, begejstring etc. er ordet ”Mine Omega-skyklapper” dukket op.
Jeg erkender blankt, at jeg netop, og meget bevidst har taget ” Omega-skyklapper” på.
Da jeg kun har ”været i ure” i knapt 2 år, har jeg målrettet samlerinteressen om et bestemt mærke og oven i købet et bestemt segment i dette mærke.
Ellers ville det blive rodebutik eller et fastelavnsris efter min personlige smag.
– Sådan gik det til, at det blev Speedmasteren, der ”måtte holde for”.
At målrette sin ur interesse kan jo gøres på mange forskellige måder.
Det kan være dykkerure, pilot ure, det kan brede sig over flere fabrikater osv. osv.
Den opmærksomme betragter af billedet vil måske sige, ”Hør mangler der ikke nogle eksemplarer i Mark –serien?”
– Helt korrekt, og mine bestræbelser går netop på, at lukke dette hul.
Når dette er sket, vil jeg vende mig mod nye mærker / områder; men indtil da fastholder jeg bevidst og meget firkantet focus på mit Omega segment.
Et langt svar.
Kære Peter.
Det blev en lang indledning til et svar, der kunne have været så kort som: ”Jeg har ingen hadeure, bortset fra kopiure”.
Dine nævnte ure vil jeg hellere kalde: Listen over ure, som Geodoc ikke forstår. I rækken af ”uforståelighed” bliver listen:
1) Rolex med brilliantskive
2) PAM 87
3) Mickey Mouse
… Men lur mig, om du ikke har en ny kandidat med ved næste urmøde.
I håb om, at have udtrykt min respekt for alle gode ure, der bringer smilet frem på deres ejers ansigt, forbliver jeg
Med venlig hilsen - Geodoc