Automatiske værkers kvalitet?
#1
Hej alle eksperter Icon_e_biggrin

Vi, min kæreste Mai, har undret os lidt over automatiske værker. Jeg mener selve automatikken. Jeg har flere automatiske ure, men de rotere med forskellig kvalitet/lethed.

Min Seamaster PO, Speedmaster BA og Sinn 903, snurre flere omgange ved et kast med håndledet, men min Certina DS first og min kærestes Bvlova Accutron (fra Tukjær), begge med ETA 2824, snurre kun en halv eller hel omgang ved samme bevægelse.

Hvordan kan det være?
Er det noget med:
kvaliteten af værket?
materialet der er brugt?
hvordan det er smurt?
andre lejer det kører i?
Eller noget helt andet?

Er spændt på om nogle af jer har bud på dette?
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
#2
Jeg havde et par Cronografer med 7750 værket... De snurrede lystigt rundt, meget mere end mine andre ure.... Så jeg er spændt på at se svaret.....
Svar
#3
Ja naturligvis kan det - og har sikkert noget med lejernes tilstand og smørring at gøre.

Derudover er der jo den store forskel på ex 7750 og 2824 at den første kun trækker op en vej rundt, den anden gør det begge veje og rotoren skal derfor ikke snurre så meget på 2824 kan jeg tænke?
Det duer dog ikke som svar for PO som jo trækker op begge veje rundt i automatikken - så mon ikke kvalitet og smørring der tæller med - det er jo den noget bedre 2892-2 godt modificeret som sidder i den PO i de fleste fald (type Omega 2500 mener jeg).

Også spændt på at høre nogen der ved og ikke bare gætter som jeg - svare her?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Hej

Det er præcis som John skriver den ene trækker op begge veje den anden trækker kun op den ene vej, og det er Valjoux 7750.

MVH Peter
Svar
#5
Uden at skulle gøre mig til ekspert på området, så ville jeg også tro at vægten på rotoren kunne spille ind her.

Jeg har haft et ur med 7750 værket på håndleddet og det havde nogle gange sit helt eget liv i og med at urkassen pga. rotoren kunne bevæge sig når jeg gik med uret.

Nogle bryder sig ikke om denne "feature", jeg kunne godt lide det da man her kunne mærke man havde et automatisk ur på.

Thomas
Svar
#6
Jeg kunne forestiller mig det er rotorens vægt, og dermed dens kraft, kontra kraften der skal bruges til at spænde fjederen. Altså hvor stor gearingen er?
Svar
#7
Jeg kunne forestiller mig det er rotorens vægt, og dermed dens kraft, kontra kraften der skal bruges til at spænde fjederen. Altså hvor stor gearingen er?
Svar
#8
Hej

Det er både vægten på rotoren, og at den kun trækker op den ene vej, jeg har en ældre Tudor chronograph, med 7750 værk, i den er der fjernet noget materiale fra rotoren, i det ur mærker man slet ikke wobble effekten, men jeg tvivler på at rotoren er ligeså effektiv, og det er selvfølgelig originalt fra Tudor. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Svar
#9
som Rune er inde på - det er nok primært gearingen der bestemmer hvor "villigt" rotoren svinger - og gearingen er betinget af lejevalget Icon_cool
Eta , og de fleste andre kører rotoren på et kugleleje (ca 5 mm)- det sætter automatisk en nedre grænse for størrelsen på det drivende hjul - eller som B. Riis ville sige det: Eta er oppe på den store klinge i det her game. Det kræver så bare flere kræfter = lidt træg rotorbevægelse Icon_redface
Rolex , gamle Zodiac og sikkert et par til, har valgt et tapleje (ca 1 mm)der tillader et meget mindre drivende hjul = høj kadence & en rotor der skal have mindre input for at svinge
Svar
#10
Bjørn H. Skrev:som Rune er inde på - det er nok primært gearingen der bestemmer hvor "villigt" rotoren svinger - og gearingen er betinget af lejevalget Icon_cool
Eta , og de fleste andre kører rotoren på et kugleleje (ca 5 mm)- det sætter automatisk en nedre grænse for størrelsen på det drivende hjul - eller som B. Riis ville sige det: Eta er oppe på den store klinge i det her game. Det kræver så bare flere kræfter = lidt træg rotorbevægelse Icon_redface
Rolex , gamle Zodiac og sikkert et par til, har valgt et tapleje (ca 1 mm)der tillader et meget mindre drivende hjul = høj kadence & en rotor der skal have mindre input for at svinge
Alle forslag lyder jo helt rimelige, men starten var desværre også en Bulova og et planet ocean - som snurrede helt forskelligt, med ETA i begge - og her TROR jeg ikke nødvendigvis gearingen er ændret, men finish (og smørring) kan betyde en del?
Jeg har prøvet at sammenligne 2 2824 og 2 2892 og ser ikke den store forskel. Jeg har også prøvet et af de Eterna værker med kugleleje rotor som er basis for dem, og det snurre, fra 1062 og sidst smurt i 1988 - ligeså godt

vh Icon_e_smile
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 4 gæst(er)